Ingen som är taggad på att se nya Dune?, Bioprimär idag 15 sep

Permalänk
Medlem

Frank Herbert skrev 14 Dune böcker, det finns en del material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saltl:

Frank Herbert skrev 14 Dune böcker, det finns en del material.

What?! 14? Nä 6 var det nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saltl:

Frank Herbert skrev 14 Dune böcker, det finns en del material.

Faktiskt 6 st och en short story som nr 7, enligt Wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Frank_Herbert_bibliography#The_Dune_Series

I svensk översättning brukar böckerna ibland delas upp i två. Aldrig förstått varför. Kanske för att få ut dem i tid medans fortsättningen översätts, eller för att sälja boken två gånger!?

Wheel Of Time är ju en sådan bokserie som väl är 14 delar eller så i orginal som i svenska finns i det dubbla

Läst böckerna, en del av dem i vart fall, i min ungdom och har startat om med ettan på engelska. Svårt språk måste jag säga, trots vana att läsa engelska. Många av orden hittas inte ens av den inbyggda ordboken i Kindle.

Har sett Lynch version som jag inte tycker nåt vidare om och väntar med stor spänning på denna! Tyvärr ingen IMAX här...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

IMAX i Solna har länge haft problematiskt ljud och det kom tidigt in klagomål om den höga nivån. Högtalarsystemet, som är från Tannoy, är egentligen inte fullt avsedda för sådant bruk trots IMAX-certifieringen och med tanke på all loudness som förekommer i marknadsföring så blir det extra tydligt hur mycket allt krockar. Om dynamiken är större, med lägre medelvärde och mindre frekventa peakar, kan det klara sig bättre men i överlag blir ljudet i fråga ganska... Amerikanskt. Mycket och mer men inte direkt bättre.

Att sedan hela IMAX på MoS är kompromissat bara för att mjölka pengar mha varumärken säger nog mer om IMAX i sig tyvärr...

Edit: För att hålla sig till ämnet så får vi se om jag ger nya Dune ett försök. Lynchs film ligger mig mycket varmt om hjärtat men Denis imponerade föga med sin kvaddade Blade Runner 2049. Får man något liknande här så känner jag bara avsmak.

Aha ja det förklarar ju en del om ljudet, jag trodde mest att det var jag som inte hade varit på bio sen The Hobbit 2012 och var lite gammalmodig. Amerikanskt var ett väldigt bra sätt att få beskriva det

Lynch versionen är jag också väldigt förtjust i men jag gillade Blade Runner 2049, Arrival och Dennis andra filmer så jag kanske inte är så bra att jämföra med för dig.

Permalänk
Medlem

Såg den på premiärföreställningen igår, nu är det bara att vänta på del 2.
Har sett de tidigare filmatiseringarna men vill inte jämföra än då många inte sett den nya än men lite mer krydda är det i den nya.
https://www.imdb.com/title/tt0087182/
https://www.imdb.com/title/tt0142032/
https://www.imdb.com/title/tt0287839/
Hade gärna sett en ny Children of Dune

Permalänk
Inaktiv

För den som varken vet vad Dune el Imax är, förklara, vad är hypen, förstår att Imax är nån typ av bio men det är allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

För den som varken vet vad Dune el Imax är, förklara, vad är hypen, förstår att Imax är nån typ av bio men det är allt

https://sv.wikipedia.org/wiki/IMAX
Dune är Science fiction i bok och film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

https://sv.wikipedia.org/wiki/IMAX
Dune är Science fiction i bok och film.

Och spel

Spel som hade inverkan dessutom.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

För den som varken vet vad Dune el Imax är, förklara, vad är hypen, förstår att Imax är nån typ av bio men det är allt

Skrivet av Snubb1:

https://sv.wikipedia.org/wiki/IMAX
Dune är Science fiction i bok och film.

Finns även datorspel t.ex. Dune 2 (första RTSet).

Dune är rätt stort att förklara så för att korta ner det till en meme: Dune is about worms.

Permalänk

Jag har alltid haft svårt för Dune filmen, aldrig kunnat se klart den och när jag kollar på nya trailern så får jag lite samma känsla. Det känns att det är för mycket drama i den.
Exempelvis jämför serierna Stargate SG1, Stargate Atlantis, stargate Universe.
Serierna ha ungefär samma story, men fokus på drama vs Science fiction skiljer sig helt och hållet och de som gillar serierna likaså.
Jag är en som älskar Stargate SG1, Atlantis gick att se på men Universe fyfan.

Tar vi då Dune filmen, så ser storyn grym ut, det finns en och annan actionscen, men min gissning är att jag kommer se den mer som Stargate Universe och då inte gilla filmen. Men ändå det är precis den filmgenerie jag som mest älskar. Så det blir kanske att jag hyr den, men ingen bio.

Permalänk
Medlem

Jag är nog tacksam om bara stämningen i filmen är bra! Har sett lite vilt blandade meningar om filmen hittills så jag tar och sänker mina förväntningar ett kryddmått, men förväntar mig oavsett något stämningsfullt i stil med Blade Runner 2049

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag är nog tacksam om bara stämningen i filmen är bra! Har sett lite vilt blandade meningar om filmen hittills så jag tar och sänker mina förväntningar ett kryddmått, men förväntar mig oavsett något stämningsfullt i stil med Blade Runner 2049

Jag gillar att Dennis låter saker ta sin tid och hur han bygger upp stämning i både Blade Runner 2049 och Arrival. Jag gillade nya Dune

Permalänk

Såg filmen idag! Vi var 5 Pers på hela bion.

Filmen var det bästa på länge.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

...
Tar vi då Dune filmen, så ser storyn grym ut, det finns en och annan actionscen, men min gissning är att jag kommer se den mer som Stargate Universe och då inte gilla filmen.

Stargate Universe handlade ju till 50% om "stone sex". Dvs med ancients teknik resa till jorden och byta kroppar med någon där för att se sina käresta. Intressant en gång kanske, men inte en hel serie... Sen gjorde dom den mörkare för att locka ett annat klientel, men tappade urfansen. Slutet av serien var bra dock med en epic cliffhanger som man ju hoppas får en fortsättning nån gång.

Dune är nåt helt annat, det handlar i sin enkelhet om kampen mellan det goda och det onda, om profetior som vill uppfyllas och om en ung kille som växer in i sin roll. Inte helt olik nån annan story som man hört talas om som kallades Stjärnornas krig när jag var yngre. Storyn och världen är bara lite mer komplex i Dune. Ge den en chans, det kommer du knappast att ångra.
Den gamla filmen som Lynch gjorde räknas ju av många som en av de största kalkoner som någonsin skapats, även om vissa gillar den uppenbarligen.

Permalänk
Medlem

Bara det faktum att Dennis Villeneuve bl.a. har regisserat: Arrival, Sicario och Bladerunner 2049 bör vara tillräckligt för att dra folk till salongerna. Lägg ovanpå det en bra sci-fi story och fantastiskt rollbesättning!
Om filmen är allt är annat än fantastisk blir jag besviken!
Läste de fyra första böckerna i somras. Första är riktigt grym. Också den fjärde. Ska bli intresserant att för en gångs skull se en film efter att man läst boken den bygger på . Ser på Imax så klart. Tar tåget till Stockholm. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roltan:

Såg den på IMAX i Stockholm i förrgår. Går nästan alltid på IMAX (dyrare, men bättre på alla sätt och aldrig varit med om mobilflippande och prat), ibland Dolby Atmos salongerna.

Jag har varit på IMAX-bion i MoS jag blev nästan lite arg så fort bilden gick igång, deras 2K-projje ger pixlar större än hus. Har dom bytt projje än eller har dom andra salongerna i MoS fortfarande bättre bild?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Aha ja det förklarar ju en del om ljudet, jag trodde mest att det var jag som inte hade varit på bio sen The Hobbit 2012 och var lite gammalmodig. Amerikanskt var ett väldigt bra sätt att få beskriva det

Jag såg inte IMAX men tyckte det var väldigt högt ljud och marken vibrerade när det var dags för mask.
Även jag tänkte att det var jag som inte hade varit på bio tillräckligt ofta, nästa gång tar jag med öronproppar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Men får man öl och mat?

Modigt att dricka öl på en 2,5 timmar lång film

Skrivet av Nr42:

Jag var dock inte beredd på ljudvolymen på IMAX. När dom "nu blir det bioreklam" gjorde det ont i öronen fram tills att filmen började, efter det blev det lite bättre men vissa stunder var lite smärtsamma. Framförallt tror jag det var mellanregistret som gjorde att det kändes som om trumhinnorna skulle tryckas in i huvudet på en. Basen kändes skönt i magen dock

Just ljudnivån är något jag har svårt för på alla biosalonger. På gränsen att det är för högt i actionscenerna i väldigt många filmer. Sambon har alltid öronproppar med sig.

Har dock aldrig varit på imax men om det är högre volym än normalt så kanske även jag får ta med öronproppar

Skrivet av anon910:

För den som varken vet vad Dune el Imax är, förklara, vad är hypen, förstår att Imax är nån typ av bio men det är allt

Dune är en av de bästa och kändaste klassikerna när det kommer till sci-fi. Bra värld, bra karaktärer och bra story. Jag kan på rak arm inte komma på en sci-fi bok som är bättre än Dune (jag har dock inte läst jättemycket sci-fi).

Lägg därtill att det är Denis Villeneuve som gjort filmen och Hans Zimmer som gjort musiken så är hypen ett faktum. Zimmer behöver nog ingen presentation och numera vet nog många vem Villeneuve är. Sicario, Blade Runner 2049, Prisoners och enligt mig den bästa sci-fi filmen som gjorts på decennier; Arrival.

Alla gillar inte hans filmer, men jag älskar dem! Arrival är som sagt i mitt tycke den bästa filmen som gjorts inom genren på den här sidan av 2000-talet. Däremot är det inte så mycket action i filmerna utan de kan snarare ses som aningen långsamma.

Jag kan i alla fall inte minnas när jag var såhär hypad inför en film senast. Kanske när jag som tioåring skulle se Star Wars Episode 1…

Permalänk

Såg den precis och rätt missnöjd med bilden på Imax, filmen var ganska mörk och det hade sett 100 gånger bättre ut på min Oled tv. Kanske är så att filmen inte gör sig så bra i Imax som till exempel vissa Star Wars filmer, som den hö scenen https://www.youtube.com/watch?v=rWF0f183tSA som såg sjukt bra ut i Imax.

Så spar era pengar och se den på en vanlig Bio.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Alla goda platser är redan uppbokade på IMAX i Mall of Scandinavia fram till måndag nästa vecka
Nåväl
Har läst alla böcker och är trogen Original Dune film fanatiker
Kan wait

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Skrivet av Nissling:

IMAX i Solna har länge haft problematiskt ljud och det kom tidigt in klagomål om den höga nivån. Högtalarsystemet, som är från Tannoy, är egentligen inte fullt avsedda för sådant bruk trots IMAX-certifieringen och med tanke på all loudness som förekommer i marknadsföring så blir det extra tydligt hur mycket allt krockar. Om dynamiken är större, med lägre medelvärde och mindre frekventa peakar, kan det klara sig bättre men i överlag blir ljudet i fråga ganska... Amerikanskt. Mycket och mer men inte direkt bättre.

Att sedan hela IMAX på MoS är kompromissat bara för att mjölka pengar mha varumärken säger nog mer om IMAX i sig tyvärr...

Edit: För att hålla sig till ämnet så får vi se om jag ger nya Dune ett försök. Lynchs film ligger mig mycket varmt om hjärtat men Denis imponerade föga med sin kvaddade Blade Runner 2049. Får man något liknande här så känner jag bara avsmak.

Ja bilden på Mos kändes inte bra idag, fan grynigt, dom kanske skulle ta och köpa en ny projektor, en 8k eler något.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Dune är nåt helt annat, det handlar i sin enkelhet om kampen mellan det goda och det onda, om profetior som vill uppfyllas och om en ung kille som växer in i sin roll. Inte helt olik nån annan story som man hört talas om som kallades Stjärnornas krig när jag var yngre. Storyn och världen är bara lite mer komplex i Dune. Ge den en chans, det kommer du knappast att ångra.
Den gamla filmen som Lynch gjorde räknas ju av många som en av de största kalkoner som någonsin skapats, även om vissa gillar den uppenbarligen.

Ursäkta om jag låter otrevlig nu det är inte min mening, jag vill mest förstå vad du menar. Det du beskriver är nämligen precis så jag inte uppfattar Dune. Nu var det ett tag sen jag läste böckerna så jag minns inte riktigt vad som togs upp när, men att beskriva Dune som du gjorde är för mig nästa som "Dune is about worms" memen jag skämtade om tidigare.

Att Lucas tog rätt mycket från Dune är rätt uppenbart, men han tog så mycket från allt möjligt. Samt att han inte tog det som faktiskt var intressant. Dock inget fel med att ta inspiration från annat när man skapar något nytt.

Jag gillar Lynch-filmen så kalkon tycker jag är lite hårt, ska vi samsas om "speciell"?

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Jag har varit på IMAX-bion i MoS jag blev nästan lite arg så fort bilden gick igång, deras 2K-projje ger pixlar större än hus. Har dom bytt projje än eller har dom andra salongerna i MoS fortfarande bättre bild?

Kände precis samma sak, jäkligt pixligt nu. Minns inte att det var så här dåligt förut..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tillhör nog en minoritet som tycker att David Lynchs version från tidigt 80-tal är riktigt bra. Jag läste boken innan jag såg filmen, och tyckte att filmen gjorde boken rättvisa.

Undrar verkligen hur denna nya version är. Jag befarar att den, liksom nästan allt som görs nu, är överlastad med överdrivna effekter och överspelad "dramatik".

Haha jag med. Svårt att haussa de gamla filmerna till folk som inte läst böckerna innan. Dock riktigt taggad att se den nya när tiden finns. Hittade böckerna på ett hostel i Australien för ett 10-tal år sen, fastnade direkt.. Hade också turen att hitta Sabriel och resterande böcker i den serien av Garth Nix, vilken jag hoppas filmatiseras under min livstid men det lär inte hända.

Permalänk
Medlem

Håhå ... hade helt missat detta. Gillar originalfilmen skarpt, såg den första gången när den var någorlunda ny, så det kan ju vara lite kul att se en nytappning.

Något som däremot kanske inte lockar är den gamla trötta klyschan "Hmm... vi behöver någon att spela en udda filur ... JAG VET, VI TAR EN SVENSK SKÅDIS, svenskar som är så knäppa HAHAHAHA-OJ-ROLIGT-NYSKAPANDE-JAAAAAAAAAAA!!!!!!111one".

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag såg Dune igår, ej IMAX. Tyckte den var magisk och troligtvis det bästa jag sett på bioduken rent visuellt. Villeneuve gör mig inte besviken, men trots detta så får den "bara" 8/10 (av olika anledningar). Hans bästa verk tycker jag är fortfarande Sicario och/eller Prisoners - varav min personliga favorit från honom är Enemy. På gott och ont lär han väl aldrig göra en lågbudget-film igen efter de senaste storfilmerna han pumpat ut

Permalänk
Medlem

Såg den idag och blev riktigt nöjd pcj längtar rejält del 2. Så jäkla vacker o episk film, önskar man kunde fått se den i IMAX format för att få ut ännu mer av filmen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify C || AMD Ryzen 7 5800X || Noctua NH-D15 || Gigabyte B550 AORUS PRO || Corsair Vengeance LP 32GB 3600MHz || ASUS TUF RTX3080 || Intel 660P 2TB

Permalänk
Medlem

Såg den igår och vart positiv överraskad att jag tyckte den var så bra som jag gjorde.

Har ett minne av att jag gillade 1984 versionen som yngre samt mini serien.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Såg med IMAX på Bergakungen. Ljudet var ganska högt och jag upplevde att ibland blev vissa instrument i musiken för höga och täckte över finare detaljer så att säga. Detta var också första gången jag upplevde IMAX och kollar väldigt sällan på bio så vet inte vad jag ska förvänta mig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Ursäkta om jag låter otrevlig nu det är inte min mening, jag vill mest förstå vad du menar. Det du beskriver är nämligen precis så jag inte uppfattar Dune. Nu var det ett tag sen jag läste böckerna så jag minns inte riktigt vad som togs upp när, men att beskriva Dune som du gjorde är för mig nästa som "Dune is about worms" memen jag skämtade om tidigare.

Att Lucas tog rätt mycket från Dune är rätt uppenbart, men han tog så mycket från allt möjligt. Samt att han inte tog det som faktiskt var intressant. Dock inget fel med att ta inspiration från annat när man skapar något nytt.

Jag gillar Lynch-filmen så kalkon tycker jag är lite hårt, ska vi samsas om "speciell"?

Ber om ursäkt om jag trampat nån på tårna, det var inte meningen!
Jag har ju inte läst böckerna på extremt många år, det var nog på typ 80-90-talet, så mycket är glömt. Nu menade jag mest att ge en jämförelse med Stargate Universe vilket en frände här, liksom jag, hade synpunkter på. Det gjorde jag på en rätt "hög" nivå utan att gå in på de detaljer jag ju glömt. Jag kommer att både läsa om böckerna och se den nya filmen och efter det kan vi säkert ha en mer ingående analys oss emellan.

Lynchfilmen har jag sett två gånger och den var inte urdålig, absolut inte. Men heller ingen av de filmer jag minns och myser av...