Svenska Embracer omstrukturerar – stänger flera spelstudior

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompatomp:

Som investerare och datorspelsnörd ser jag embracer som ett gigantiskt skitföretag. De har inga speltitlar eller spelutvecklare som man hört talas om eller är intresserad av förutom möjligen sagan om ringen.

Jag kan hålla med om att bolaget synes misskött men att de inte skulle ha några titlar är ju fel. De har många mindre indiutvecklare men även de lyckas då och då (Valheim, Teardown tex). Utöver Lord of the rings har de ju bla Borderlands, Tomb Raider, Deus Ex, Legacy of Kain, Thief, Killing Floor, Duke Nukem, Spongebob.

Företaget har dragit på sig enorma skulder för att bli en gigant vilket var fine när pengar i princip var gratis. Sen anser jag att man varit otroligt svinig mot småspararna som investerat i bolaget och givit bla exklusiva nyemissioner till finansiella investerare långt under rådande marknadsvärde vilket spätt ut aktien ytterligare. Några riktigt misslyckade spellanseringar ovan på det (Biomutant, Gollum) och bolaget står där de är idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Nyckeln ligger i att inte satsa sina egna pengar utan sitta som mellanhand och ta procent på transaktionerna när andra människor köper och säljer. Då spelar det ingen roll om aktierna går upp eller ner i värde, man tjänar pengar vilket som.

De är bara en verksamhet precis som mycket annat.

Warren buffet betalar nog avgifter med för sina köp.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

De har ju fortsatt sin verksamhet i skurkstaten Ryssland (Saber Interactive) så jag kan inte annat än säga att det glädjer en att höra att det går dåligt för dem, men samtidigt är det tråkigt att dessa typer av skräpiga investorbolag köper upp spelstudios för att sedan lägga ner dessa när det inte längre passar..

Edit: De verkar ha flyttat ifrån Ryssland nu, från och med januari 2023.. Men fortfarande skamligt att de stannade kvar i Ryssland hela 2022.

Saber är en av huvudägarna i Embracer.

Visa signatur

|Ryzen 5800x3d|RX 7900XTX Hellhound|Asus Prime X370 Pro|32GiB Corsair 2400MHz CL16 Vengeance|Corsair HX1000i|Fractal Define R5|LG 45GR95QE|Corsair K100|Razer DeathAdder V3 Pro|Ubuntu 23.10|