Permalänk
Medlem

BIOS & svart skärm

Hej!

Hoppas jag kan få lite bra hjälp ifrån er!

Jag kan börja med att säga att jag tyvärr inte har samma kompetens som er andra i detta forum gällande datorer, därav jag skriver i detta forum.

Jag köpte en stationär gaming dator för ca 3 år sedan som har fungerat klockrent till mina ändamål, lite CS och SketchUp. För ett halvår sedan flyttade jag pga av jobb och datorn fick tyvärr inte plats och blev nedpackad (datorn fungerade klockrent fram tills den blev nedpackad). Jag packade upp datorn nu igen ett halvår efter och ska starta upp den. Det jag möts av är direkt in till BIOS inställningar, där jag trycker "F10" save & exit. Inga problem, jag kommer in och kan använda datorn, exakt samma sak hände när jag starta upp datorn nästa dag igen och det var samma visa. Dock när jag skall stänga av datorn andra gången behövs windows uppdateras, vilket jag gör och sedan lämnar datorn.

Nu när jag skall starta datorn tredje gången, kommer jag in i BIOS precis som de andra gångerna. Denna gång kommer jag inte förbi BIOS inställningarna, utan när jag trycker "save & exit" blir skärmen bara svart och inget mera händer. Jag har sökt på youtube om mitt problem med BIOS inställningarna och följt måna olika alternativ man skall göra men slutar alltid upp med en svart skärm och inget mera händer.

Det jag har gjort (eller fått hjälp med av en polare) är att sätta in en extern SSD disk för mera minne, vilket gjordes ca 2 månader efter datorn köptes. Jag testade att montera bort den och testa men fortfarande svart skärm.

Nu när jag testade igen, är skärmen svart från början och jag kan ej se BIOS inställningarna längre.

Jag hoppas jag lyckats att förklara mig så att man får en så bra bild av det som möjligt och att någon har någon förslag på vad eventuellt felet kan vara, om det kanske är något som pajat i datorn.

Tacksam för alla svar!

Permalänk

Du kan alltid testa att plocka ur CMOS batteriet i 4-5 minuter, se till att datorn är avstängd och inte inkopplad till strömmen när du gör det.
Efter 4-5 minuter så kan du sätta tillbaka den och starta upp burken igen och se vad som händer.

Så här ser den ut!

Permalänk
Avstängd

Du kan också skriva vad det är för maskin. Den kan ha försökt uppdatera bios i samband med windows update på vissa maskiner.

Permalänk
Medlem

Att du tvingas in i bios vid varje uppstart tyder på att cmos batteriet kan vara urladdat och behöver ersättas. Batteriet är avbildat på fotografiet som floppen76 bifogade. Testa att byta batteriet så kanske det andra problemet med svartskärm också löser sig. Svartskärmen kan bero på att din windowsinstallation blivit korrupt vilket skulle kunna bero på det urladdade cmos batteriet. Hade jag varit du hade jag bytt batteriet för att se om jag kommer in i bios igen, om inte det hjälper är nog nästa steg att plocka ur delar, allt utom gpu (om du inte har en igpu förstås för då kan du plocka ur gpun också) och en ramsticka. Testa med först den ena ramstickan och sedan den andra om det inte löser sig, testa även ramstickorna i olika socklar för att fastställa att det inte är en sockel på moderkortet som strular. Nästa steg om inget av det här hjälper kan vara att montera om processorn men bara om det är en Intelprocessor (land grid array sockel). Har du ett extra grafikkort eller kan låna ett kan det vara id'e att testa byta grafikkortet också.

Hoppas här är några uppslag för fortsatt problemlösning

Glhf!