Kastat mig in i enkortsträsket

Permalänk
Medlem

Kastat mig in i enkortsträsket

Har börjat fippla med en Pi3 B+, som jag har satt upp som mediaspelare.
Kör OSMC på den, och den verkar lira ok. Någon fördel att välja LibreELEC Kodi istället??

Nu till min fråga.
Är det någon som vet hur man fixar in streaming tjänster såsom Viaplay, Amazon Prime och TuneIn?

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Skrivet av GGeorgss:

Har börjat fippla med en Pi3 B+, som jag har satt upp som mediaspelare.
Kör OSMC på den, och den verkar lira ok. Någon fördel att välja LibreELEC Kodi istället??

Nu till min fråga.
Är det någon som vet hur man fixar in streaming tjänster såsom Viaplay, Amazon Prime och TuneIn?

alla tre är väl förgrening och vidareutveckling på XBMC har jag för mig och gissar att de troligen presterar relativt likvärdigt.

och tippar att du får googla efter plugins till den fork du valt för tjänserna eller skriva ditt eget plugin för det.

tippar att osmc har en "plugin/addon browser nånstans i menyn där du kan hitta div default addons iaf.

i xbmc iaf gick även expandera addon biblioteket med andra repositorys och addons från andra ställen som kanske har addons för det.

vill minnas att det var ett jäkla meck iaf i xbmc att få streamingtjänser att fungera och de ändrar typ hela tiden vilket gjorde att addonsen slutade fungera imellanåt tills addonen uppdaterats om den någonsin gjorde det igen.

men kanske bättre nu då jag inte använt xbmc/kodi på säkert 10 år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

OSMC har mer av ett riktigt OS i botten (Debian) medan LibreELEC är rejält strippat på det mesta för att bli resurssnålt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

OSMC har mer av ett riktigt OS i botten (Debian) medan LibreELEC är rejält strippat på det mesta för att bli resurssnålt.

Jag märkte att det krävs en del resurser. Började med att lägga KODI ovanpå en vanlig Debian installation. Gick inte att titta, då filmen blev väldigt hackig.

Det finns addon-bibliotek, men utbudet är väldigt begränsat. Hittade endast SVT Play, resten som ARD var inte intressant.

Anledningen till att jag har börjat fippla med detta, är att DLNA funktionen på PS4 suger, och finns inte överhuvudtaget på PS5. Vill kunna köra nedladdade filmer/serier från min NAS. Fungerade utmärkt med PS3, på dom codecs som stöddes av konsollen.

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem

Jag gav upp med att försöka med Pi datorer som mediaspelare, speciellt gränssnitt som Kodi är allt för begränsande och fippliga. Varken Pi 3 eller Pi 4 orkar med ett grafiskt skrivbord och spela upp e.x YouTube utan att den tappar massa bildrutor, tyvärr.

Mycket enklare att ha en vanlig Linux skrivbordsdist på en SFF dator och Firefox och spela upp streamingtjänster via webbläsaren och VLC för lokala filer. Fungerar alltid och man har full kontroll över saker med minimalt krångel. Styr det hela med ett bluetoothtangentbord med inbyggd pekplatta. Har verkligen svårt att gå tillbaka till varken Kodi, AppleTV eller Androids motsvarighet numera.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

LibreELEC på en Pi 4 2GB funkar utmärkt som mediaspelare, spelar upp HEVC 4k 10bit HDR utan problem.
DLNA är lite halvbuggigt pga avsaknaden av en enhetlig standard, SMB funkar bättre i ett Windowsnätverk.
Kolla på Retrospect-addonet för SVT & TV4 och tex Pluto-addonet i https://github.com/matthuisman/slyguy.addons.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tycker OSMC plattformen fungerar hyggligt, men har ett annat problem.
Då det inte verkar gå att köpa nätdel speciellt anpassad for Pi3, så har jag testat lite olika mobil laddare. Får dock ganska ofta meddelande om undervoltage.

Går att mata den med 5V via 40-pin headern på pinne 2 & 4? Kan tänka mig att 3D-printa en låda där jag kan montera en vanlig DC-plugg och mata med en nätadapter typ som denna?
https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/natadaptrar-nat...

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Skrivet av GGeorgss:

Har börjat fippla med en Pi3 B+, som jag har satt upp som mediaspelare.
Kör OSMC på den, och den verkar lira ok. Någon fördel att välja LibreELEC Kodi istället??

Nu till min fråga.
Är det någon som vet hur man fixar in streaming tjänster såsom Viaplay, Amazon Prime och TuneIn?

Jag använder Kodi på en Pi4, inga problem. Viaplay finns: https://github.com/Mariusz89B/plugin.video.viaplay jag har bara haft problem när jag använde en gammal version av både add-on och Kodi. Har också använt HBO och Disney+.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGeorgss:

Då det inte verkar gå att köpa nätdel speciellt anpassad for Pi3, så har jag testat lite olika mobil laddare. Får dock ganska ofta meddelande om undervoltage.

Finns fortfarande orginal att få tag på, tex på amazon.se för under 200 kr. Ger 5,1V 2,5A.
https://www.amazon.se/Officiell-str%C3%B6madapter-f%C3%B6r-Ra...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Finns fortfarande orginal att få tag på, tex på amazon.se för under 200 kr. Ger 5,1V 2,5A.
https://www.amazon.se/Officiell-str%C3%B6madapter-f%C3%B6r-Ra...

Tackar för tipset. Beställt en. Får se hur den fungerar.
Har för övrigt satt mig på väntelista för en Pi5

Visa signatur

AeroCool Bolt, Gigabyte X570 Aorus Pro, Ryzen7 3700X, Corsair Force MP600, Powercolor RX580, Corsair DDR4 3600MHz Vengeance RGB Pro AMD 16Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GGeorgss:

Tackar för tipset. Beställt en. Får se hur den fungerar.
Har för övrigt satt mig på väntelista för en Pi5

Annars är en Pi4 ett rejält kliv i prestanda och går att få nu, Electrokit har ett antal hundra i lager.
Jag har ett gäng, både 2, 4 & 8GB-versionerna, med LibreELEC räcker 2GB-varianten bra för att spela upp 4k x265 10bit HDR utan problem.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.