Min gissning är att x86 kommer finnas kvar länge, Intel/AMD har i nuläget väldigt stor marknadsandel och båda dessa har egentligen allt att förlora på att x86 ersätts med något annat då de inte kommer ha i närheten samma kontroll över ersättaren.
Finns numera väldigt stora tekniska landvinningar som nära nog eliminerar de barriärer som historiskt funnits mot att byta CPU-arkitektur.
Det är sant att många program bara finns till Windows/x86. Men dels handlar det primärt om lite äldre program och framförallt finns idag teknik både i Windows och MacOS som gör det väldigt effektivt att köra x86_64 program på ARM64 CPUer.
Ser ut som kommande Qualcomm Snapdragon X Elite kommer matcha AMDs/Intels bästa iGPUer i spelprestanda, då får man komma ihåg att spelen är fortfarande x86_64.
Ovan betyder ändå att GPU-mässigt ligger Qualcomm/AMD/Intel rätt långt efter Apple (M3 Pro kör Baldurs Gate 3 i 1920x1080 "high" i över 50 FPS medan övriga behöver "low" för att komma över 30 FPS), men tror att bl.a. AI-racet kommer göra att vi kommer få se betydligt starkare iGPU-lösningar framöver från alla tillverkare.
Kör ARM64 version av Windows 11 via Parallels på en M3 Max MBP, är förvånansvärt mycket programvara som redan idag finns som "native ARM64" även på Windows (typ allt som är "open source", men även propretär programvara från Microsoft, JetBrains m.fl.). Mycket pekar på att Snapdragon X Elite kommer prestera bättre än allt som Intel/AMD har på mobilmarknaden sett till CPU, får se om de kommer ikapp/förbi när Intel/AMD släpper nästa generation slutet av året (Snapdragon X Elite kommer ut i sommar).
Även om Intel/AMD kommer ikapp i råprestanda blir jag förvånad om de inte hamnar långt efter Snapdragon X Elite sett till perf/W, så från och med i år lär den bästa laptop CPUn för bärbara Windows-datorer inte längre vara x86-baserad.
För nyutveckling är det högst relevant att Windows inte längre är i närheten lika dominant som det var för bara 10 år sedan, det börjar tvärtom bli rätt irrelevant på serversidan och har "bara" strax över 70 % på desktop. Framförallt har Windows tappat mycket bland utvecklare, går man tillbaka till 90-talet var det just att Windows blev den mest populära plattformen bland utvecklare som gjorde det till dominanten. De uppskattningar (finns ingen officiell statistik på detta, så är rätt stor osäkerhet) som finns pekar på att andelen MacOS är i alla fall dubbelt så hög bland utvecklare jämfört med MacOS totala andel samt att Linux faktiskt dominerar (men det inkluderar då användning av Linux både "native" och via WSL2, det senare lär vara långt större idag).
Hur är det relevant? Jo, även om binäröversättning av x86_64 till ARM64 fungerar har det ett par stora nackdelar. De två viktigaste är att starttiden av programmen blir rätt mycket längre, spelar inte så stor roll för ett spel men gör binäröversättning av kortlivade program (t.ex. kompilering) rätt värdelös i praktiken.
Det andra problemet är att även om Apple Silicon kan förnedra Intel/AMD i att ofta ha bättre perf/W (och samma eller till och med bättre absolut perf) även när den kör binäröversatt program så blir perf/W märkbart bättre om man kör "native" ARM64 binärer. Allt pekar på att Snapdragon X Elite kommer vara helt i nivå med Apple Silicon sett till prestanda och perf/W, och till skillnad från M-serien som bara är designad för MacOS är Snapdragon X Elite specifikt designad för Windows (och man har lovat bra Linux-stöd, möjligen menar man WSL2 men återstår att se...).
Ju viktigare Linux blir på server och andra marknader ju mindre blir barriären att gå ifrån x86. Blir därför väldigt spännande att följa släppet av Snapdragon X Elite i sommar. Kan ju bli en kalkon, men mycket pekar på att det blir den första högst relevanta icke-x86 plattform designad för Windows någonsin. Ovanpå det lanserade Microsoft sin egen ARM64 design innan jul, det för datacenter men visar ändå att Microsoft menar allvar i att stödja ARM64.
RISC-V kan bli relevant i framtiden. Idag är enda realistiska alternativet till x86_64 på server/desktop just ARM64. Under 2025 förväntas även Nvidia kliva in i CPU-marknaden på allvar, men gissar att det blir fokus helt på servers.