Så byter du till gamla Notepad i Windows 11

Permalänk
Medlem

EN enda sak är bra med nya versionen av notepad, den har svart bakgrund!
Om man kunde få det i den gamla versionen vore den helt perfekt.

Jag har försökt byta till tidigare versionen, men hur jag än gör envisas den med att öppna i nya om jag dubbelklickar på en textfil. Däremot har jag fått till så ikonen i genvägsfältet öppnar gamla versionen och då går det dra in textfilerna i den. Det är så enormt mycket de förstört i win11.

Permalänk
Medlem

Nya notepad funkar utan problem, flikar är välkomnande men inget som man inte behöver använda om man inte vill. Konstigt att vara motsträvande mot en sån oskyldig uppdatering.

Permalänk
Medlem

Så bra var aldrig gamla notepad.
Notepad plus plus, Visual studio code eller varför inte sublime hellre.
Helst skulle jag väl se att microsoft skrotade helt newline carriage return tecknen för att bara köra med newline så inte textfiler ser ut som fan i linux.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Microsoft borde låta folk välja vad som vill ha och inte göra om programmen helt. Istället göra små finslipningar så slipper folk irritera sig.

Fast 99,99 % vill ju inte välja utan vill att datorn ska producera. Därför får 0,01 % av användarna göra så här istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av jhN322:

Nya notepad funkar utan problem, flikar är välkomnande men inget som man inte behöver använda om man inte vill. Konstigt att vara motsträvande mot en sån oskyldig uppdatering.

När flikarna kom och jag dubbelklickade på skrivbordet fick jag samma fil öppen i flera olika flikar, vilket gjorde att jag redigerade flera olika versioner av samma dokument samtidigt. Vet inte om Microsoft har löst detta, men oavsett så är det en ganska allvarsam bugg.
(Självklart ska samma fil inte kunna öppnas oavsiktligt i olika flikar samtidigt!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Fast 99,99 % vill ju inte välja utan vill att datorn ska producera. Därför får 0,01 % av användarna göra så här istället

Ja men de kan gärna ha det såhär men att möjligheten ska finnas att ändra. De flesta accepterar nog bara utan att ifrågasätta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Tror inte många hatar ny mjukvara. Utan det många har problem med är när gammal mjukvara försämras/försvinner och vi tvingas över till ett nytt alternativ.

De flesta använder notepad till snabba små justeringar i textfiler. Då är den viktigaste egenskapen för programmet att vara snabbt o lätt. Ju mer funktionalitet som byggs in, desto mer ska OS ladda in. Ett långsammare o mer resurshungrigt program helt enkelt. Om man då inte använder de nya funktionerna så är det endast en total försämring av något som funkat.

OK, så man hatar inte ny mjukvara utan bara att behöva använda ny mjukvara? De argument du tar upp är nog precis vad @LeonHart syftar på. Notepad har ju typ ett enda syfte idag, att editera filer i en miljö där man inte vill installera tredjepartsprogramvara och för de som använder Notepad till detta är nog tabbar väldigt välkommet. Nu är det slut med att öppna samma konfigurationsfiler på en server om och om igen.

Det är enbart på SweClockers jag hör den här argumentationen om "bloat" och hur jobbiga förändringar är. Har man verkligen behov av en mer lättviktig editor p.g.a. att man sitter på riktigt gammal eller speciell hårdvara så har man nog också förmågan att lösa detta.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

När flikarna kom och jag dubbelklickade på skrivbordet fick jag samma fil öppen i flera olika flikar, vilket gjorde att jag redigerade flera olika versioner av samma dokument samtidigt. Vet inte om Microsoft har löst detta, men oavsett så är det en ganska allvarsam bugg.
(Självklart ska samma fil inte kunna öppnas oavsiktligt i olika flikar samtidigt!)

Löser de det här problemet är Notepad editorn jag skulle vilja ha på alla servrar jag är inne på någon gång vartannat år.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Datavetare

Är med på att ett program som Notepad har en poäng då det i praktiken alltid är installerat. Notepad fyller samma funktion som "vi" (och i praktiken även "nano") på *NIX, det finns alltid.

Flera som lyfter fram startup hastigheten som fördel med Notepad. På Windows är jag med på att det kan vara en relevant faktor. Frågan är varför det är så pass segt att starta program där?

Använder själv inte Notepad, använder VS Code för nästan all text-redigering. På Linux/MacOS startar VS Code på under 200 ms (och har hyfsat med tillägg).

Det borde göra starthastigheten till ett icke-problem ställt mot Notepad, frågan är varför samma program (som Microsoft leder utveckling för) med samma tillägg tar 1-2 sekunder att starta på Windows. Det även om man precis haft det igång på en dator tillräckligt med RAM för att utan problem cacha hela programmet. Men även då, hur mycket av att problem är 1-2 sekunder?

Och på servers: där kör man väl ändå CLI??? Emacs for the win (och vim eller nano i nödfall)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är med på att ett program som Notepad har en poäng då det i praktiken alltid är installerat. Notepad fyller samma funktion som "vi" (och i praktiken även "nano") på *NIX, det finns alltid.

Flera som lyfter fram startup hastigheten som fördel med Notepad. På Windows är jag med på att det kan vara en relevant faktor. Frågan är varför det är så pass segt att starta program där?

Använder själv inte Notepad, använder VS Code för nästan all text-redigering. På Linux/MacOS startar VS Code på under 200 ms (och har hyfsat med tillägg).

Det borde göra starthastigheten till ett icke-problem ställt mot Notepad, frågan är varför samma program (som Microsoft leder utveckling för) med samma tillägg tar 1-2 sekunder att starta på Windows. Det även om man precis haft det igång på en dator tillräckligt med RAM för att utan problem cacha hela programmet. Men även då, hur mycket av att problem är 1-2 sekunder?

Och på servers: där kör man väl ändå CLI??? Emacs for the win (och vim eller nano i nödfall)!

Jag skulle vilja påstå att din testmetodik är bristande. Vad räknar du som uppstartstid? Hur mäter du den? Hur ser den ut utan dina tillägg? Vad gör dina tillägg? För det tar inte 1–2 sekunder att starta VS Code på Windows. Notepad startar likaså omedelbart.

Och om den genomsnittlige medlemmen på SweClockers visste vad Emacs är skulle denne skita på sig i bloat-panik.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Why? Nya Notepad är riktigt trevlig upplevelse. Flikar är nice, istället för att ha 5+ fönster, varför vill man ha flera fönster istället för ett där alla anteckningar finns? Vem vill INTE ha flikar i Chrome exempelvis? Exakt samma anledning att ha flikar i Notepad.
Galet, fattar inte hatet. Jag tycker Notepad blivit bättre, precis som file explorer där också flikar är guld! Dessutom inte behöva spara! Magi. Det var INTE bättre förr! Om man kan lägga in plugins som Compare samt kan lägga på radnummer så slänger jag ut Notepad++ med glädje!

...därför att om du någonsin har behov av mer flikar så äe Notepad++ ett bättre alternativ oavsett vad man mäter

Missförstå mig rätt, jag håller med dig och gillar den nya men jag har stört mig mer än en gäng då jag använder notepad / anteckningar för slask som jag bara vill skriva ner där och då eller ha något att kopiera in i och då är flikarna alltid ivägen

Att man lägger fingrarna i blöt och börjar ändra på program som folk förlitar sig på (Wordpad) genom att lägga till funktioner ingen önskar (eftersom alternativ finns redan och har funnits i 15 år) känns som ett oerhört slöseri.

Ge mig i alla fall möjligheten att välja som någon ovan sa (Basic / Enhanced) så hade nog alla varit glada och nöjda

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Phod:

Jag skulle vilja påstå att din testmetodik är bristande. Vad räknar du som uppstartstid? Hur mäter du den? Hur ser den ut utan dina tillägg? Vad gör dina tillägg? För det tar inte 1–2 sekunder att starta VS Code på Windows. Notepad startar likaså omedelbart.

Och om den genomsnittlige medlemmen på SweClockers visste vad Emacs är skulle denne skita på sig i bloat-panik.

I normalfallet håller jag helt med, det vore väldigt svårt att mäta startup-tid på ett reproducerbart sätt. Ser t.ex. inte hur man kan göra det för Notepad.

Men i just fallet VS Code är det möjligt att mäta det väldigt exakt om man startar programmet från CLI. Detta då CLI-processen kommer i normalfallet köra hela startup-koden, men avslutas precis när fönstret visas (går att ändra med flaggor). Är denna tid jag refererar till då det normalt sett går att redigera det man öppnar så fort fönstret visas.

På Windows 11 (5950X med 128 GB RAM och NVMe) tar det 1,2s att göra detta. Tar 1,6s att öppna samma projekt under WSL2 (ändå helcoolt hur bra Microsoft integrerat Windows-versionen av VS Code med WSL2 och fattar varför det tar lite längre tid där).

På Mac:en (M3 Max med 128 GB RAM) tar det 0,13s att öppna samma fil/projekt (i detta specifika fall samma på båda datorerna .NET-core projekt, men kvittar rätt mycket vad man öppnar).

Går inte att förklara detta med skillnad i HW, samma projekt på en 5600U (Intel Broadwell, inte Zen 3, så 8 år gammal dator) med Ubuntu 22.04 öppnas på 0,28s.

Angående tillägg: handlar om språkstöd för de språk jag någorlunda regelmässigt använder (Go, C, C++, C#, Java, Python och Rust). Men verkar inte ha någon större påverkan på startup-tid (de gör det mesta jobbet i bakgrunden medan man redigerar saker).

Så är med på att man ser en poäng med Notepad på Windows, det programmet öppnas ur alla praktiska hänseede omedelbart. Frågan är varför det är så pass segt att starta program på Windows (samma gäller JetBrains Rider och IntelliJ, tar betydligt längre tid att öppna projekt under Windows jämfört med på MacOS, och här är det knappas försumbar tid ens på Mac, i alla fall inte IntelliJ...).

Angående Emacs: ja, det är i princip ett eget OS med en integrerad editor. Ändå tar den ~hälften så mycket RAM som Notepad när jag testade för att öppna samma, väldigt korta, textfil. Ett meme på 90-talet var EMACS=Eight Megabyte And Constantly Swapping, är ungefär vad den fortfarande behöver men idag är CPU-cachen långt större än 8 MB
Så är det "bloat" eller är det "old school effektiv hantering av resurser givet mängd features man får"?

Klicka för mer information
Visa mer
Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Självklart kör man gamla notepad. Nya är ju skräp i jämförelse. Vill inte ha fler funktioner, då startar jag notepad++

Kört med notepad dagligen både hemma och på jobbet så länge jag kan minnas. Jättesmidigt för små anteckningar men även tillfälligga sådanna man inte vill spara.

Fattar inte varför se ska pillra sönder saker som fungerat bra i årtionden. Som nya taskmanagern, den är ju bra men vem fick för sig att den inte ska ha högsta prio som standard? Om något program drar 100% så gick det alltid att ta upp gamla task managern och döda processen. Nu är det hopplöst då den tävlar om resurser med processen man försöker döda.

Finns ju betydligt modernare program än notepad om du vill ta enkla anteckingar. Some OneNote eller Loops eller ett drös med andra, som håller reda på dina anteckningar och möjliggör viss formatering men som ändå är mycket enklare och bättre än Notepad. Notepad är bajs

Permalänk
Medlem
Skrivet av jspider:

Finns ju betydligt modernare program än notepad om du vill ta enkla anteckingar. Some OneNote eller Loops eller ett drös med andra, som håller reda på dina anteckningar och möjliggör viss formatering men som ändå är mycket enklare och bättre än Notepad. Notepad är bajs

Nej OneNote och liknande är inte alls lika smidigt för sådant jag använder det till. Vill ju inte ha formatering osv utan en simpel oformaterad text-fil. Däremot har OneNote ersatt Word till stor del för mig.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

I normalfallet håller jag helt med, det vore väldigt svårt att mäta startup-tid på ett reproducerbart sätt. Ser t.ex. inte hur man kan göra det för Notepad.

Men i just fallet VS Code är det möjligt att mäta det väldigt exakt om man startar programmet från CLI. Detta då CLI-processen kommer i normalfallet köra hela startup-koden, men avslutas precis när fönstret visas (går att ändra med flaggor). Är denna tid jag refererar till då det normalt sett går att redigera det man öppnar så fort fönstret visas.

På Windows 11 (5950X med 128 GB RAM och NVMe) tar det 1,2s att göra detta. Tar 1,6s att öppna samma projekt under WSL2 (ändå helcoolt hur bra Microsoft integrerat Windows-versionen av VS Code med WSL2 och fattar varför det tar lite längre tid där).

På Mac:en (M3 Max med 128 GB RAM) tar det 0,13s att öppna samma fil/projekt (i detta specifika fall samma på båda datorerna .NET-core projekt, men kvittar rätt mycket vad man öppnar).

Går inte att förklara detta med skillnad i HW, samma projekt på en 5600U (Intel Broadwell, inte Zen 3, så 8 år gammal dator) med Ubuntu 22.04 öppnas på 0,28s.

Angående tillägg: handlar om språkstöd för de språk jag någorlunda regelmässigt använder (Go, C, C++, C#, Java, Python och Rust). Men verkar inte ha någon större påverkan på startup-tid (de gör det mesta jobbet i bakgrunden medan man redigerar saker).

Så är med på att man ser en poäng med Notepad på Windows, det programmet öppnas ur alla praktiska hänseede omedelbart. Frågan är varför det är så pass segt att starta program på Windows (samma gäller JetBrains Rider och IntelliJ, tar betydligt längre tid att öppna projekt under Windows jämfört med på MacOS, och här är det knappas försumbar tid ens på Mac, i alla fall inte IntelliJ...).

Angående Emacs: ja, det är i princip ett eget OS med en integrerad editor. Ändå tar den ~hälften så mycket RAM som Notepad när jag testade för att öppna samma, väldigt korta, textfil. Ett meme på 90-talet var EMACS=Eight Megabyte And Constantly Swapping, är ungefär vad den fortfarande behöver men idag är CPU-cachen långt större än 8 MB
Så är det "bloat" eller är det "old school effektiv hantering av resurser givet mängd features man får"?

Klicka för mer information
Visa mer

För mig tar det 13ms att öppna VS Code om jag mäter tiden det tar att exekvera Code.exe, så du mäter något annat än upppstartstiden. Ett vanligt misstag. Antingen fungerar dina tillägg olika under olika OS, eller så använder de resurser som fungerar olika i de olika OS:en, eller så kör du Windows på samma dator som du körde Emacs på för 25 år sedan.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Gamla Notepad/Anteckningar är ett av de bästa program jag någonsin använt. Det finns bara ETT enda fel med det, och det är det här med att word wrap sällan är på per default, vilket har gjort att man under årens lopp råkat få några riktigt fula sidoskrollare till sidor. Men det är verkligen det enda lilla negativa.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Phod:

För mig tar det 13ms att öppna VS Code om jag mäter tiden det tar att exekvera Code.exe, så du mäter något annat än upppstartstiden. Ett vanligt misstag. Antingen fungerar dina tillägg olika under olika OS, eller så använder de resurser som fungerar olika i de olika OS:en, eller så kör du Windows på samma dator som du körde Emacs på för 25 år sedan.

Det var snabbt! Testade "Hello World" i NodeJS (VS Code är ju i grunden en NodeJS applikation) och det tar som snabbast 35ms på de datorerna jag testade. Snabbast så här långt är M3 Mac:en med Windows 11 under Parallels, ARM64 native VS Code och NodeJS, den öppnar VS Code på ~1,2s

Mäter så här

Klicka för mer information

PS > Measure-Command { node .\hello.js } Days : 0 Hours : 0 Minutes : 0 Seconds : 0 Milliseconds : 34 Ticks : 348256 TotalDays : 4.03074074074074E-07 TotalHours : 9.67377777777778E-06 TotalMinutes : 0.000580426666666667 TotalSeconds : 0.0348256 TotalMilliseconds : 34.8256 PS > Measure-Command { code . } Days : 0 Hours : 0 Minutes : 0 Seconds : 1 Milliseconds : 179 Ticks : 11799445 TotalDays : 1.36567650462963E-05 TotalHours : 0.000327762361111111 TotalMinutes : 0.0196657416666667 TotalSeconds : 1.1799445 TotalMilliseconds : 1179.9445

Visa mer

Men även om det tar 2s, spelar det egentligen så stor roll? Svårt att se värdet för Notepad vara startup-tid som flera nämnt, i så fall måste de ha betydligt långsammare datorer än jag.

Rimligen måste största värdet hos Notepad vara just att man kan förutsätta att det alltid är installerat. Som text-redigerare har jag svårt att se hur t.ex. VS Code inte är bättre på alla rimligt tänkbara sätt, väl värt att vänta lite drygt en sekund i starten då man rätt snabbt får igen det mångdubbelt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Men även om det tar 2s, spelar det egentligen så stor roll? Svårt att se värdet för Notepad vara startup-tid som flera nämnt, i så fall måste de ha betydligt långsammare datorer än jag.

Rimligen måste största värdet hos Notepad vara just att man kan förutsätta att det alltid är installerat. Som text-redigerare har jag svårt att se hur t.ex. VS Code inte är bättre på alla rimligt tänkbara sätt, väl värt att vänta lite drygt en sekund i starten då man rätt snabbt får igen det mångdubbelt.

Det här håller jag helt med om. Den nya Notepad vore ju drömmen att ha på alla de servrar man är in på någon gång ibland. En utvecklingsmiljö startar man ju inte så ofta, och oftast är ju den mentala kostnaden för context switching större än tiden det tar att öppna ett IDE, om du förstår vad jag menar. Det är nästan så att man saknar tiden då man hade tid att hämta en kaffe när man startade vissa program. Nu när jag tänker på det så borde alla som har en åsikt om tiden att starta Notepad vara tvungna att dra igång den där XML-monstrositeten som man körde på 00-talet och jag har glömt namnet på...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Phod:

För mig tar det 13ms att öppna VS Code om jag mäter tiden det tar att exekvera Code.exe, så du mäter något annat än upppstartstiden. Ett vanligt misstag. Antingen fungerar dina tillägg olika under olika OS, eller så använder de resurser som fungerar olika i de olika OS:en, eller så kör du Windows på samma dator som du körde Emacs på för 25 år sedan.

Hmm, måste fråga: hur mäter du det till 13ms? Är det med "Measure-Command"? Om inte: vad är som tar 13ms? Measure-Command är det närmast man kommer UNIX "time" prefix på Windows. Kör man WSL2, där "time" finns då det är Linux, är det (marginellt) långsammare att starta VS Code (man startar Windows versionen av VS Code från WSL2, inte Linux versionen).

Har nu testat på en rad olika datorer, bara ett "hello world" skrivet i C/Go går att starta på den tiden (8ms) från PowerShell (vilket i sig är rätt långsamt i.m.n.h.o. givet att det tar ~3 ms på MacOS). Att starta en helt nyinstallerad VS Code på en 5950X dator med 128 GB RAM och snabb NVMe disk tar tiopotenser längre än 13 ms.

Så endera är något totalt broken på alla mina Window installationer (är i så fall något som jag skulle vilja fixa), eller så har du mätt något helt annat än tiden från launch till att huvudfönstret öppnas och initiala VS Code processen avslutas.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Hmm, måste fråga: hur mäter du det till 13ms? Är det med "Measure-Command"? Om inte: vad är som tar 13ms? Measure-Command är det närmast man kommer UNIX "time" prefix på Windows. Kör man WSL2, där "time" finns då det är Linux, är det (marginellt) långsammare att starta VS Code (man startar Windows versionen av VS Code från WSL2, inte Linux versionen).

Har nu testat på en rad olika datorer, bara ett "hello world" skrivet i C/Go går att starta på den tiden (8ms) från PowerShell (vilket i sig är rätt långsamt i.m.n.h.o. givet att det tar ~3 ms på MacOS). Att starta en helt nyinstallerad VS Code på en 5950X dator med 128 GB RAM och snabb NVMe disk tar tiopotenser längre än 13 ms.

Så endera är något totalt broken på alla mina Window installationer (är i så fall något som jag skulle vilja fixa), eller så har du mätt något helt annat än tiden från launch till att huvudfönstret öppnas och initiala VS Code processen avslutas.

Jag kör Measure-Command. Ärligt talat vet jag inte vad vi försöker mäta här.

Mäter vi tiden från det att vi startar processen tills den har returnerat kontrollen till operativsystemet så har jag ingen aning om hur vi utesluter operativsystemspecifika egenheter från det här flödet, och det är t.o.m. möjligt att VS Code returnerar vid olika tillfällen beroende på operativsystem.

Försöker vi mäta tiden från det att VS Code processen är igång tills det att man kan skriva första bokstaven, vilket i min mening är ett bättre mått, så mäter vi på fel sätt.

Men framför allt, varför mäter vi detta? VS Code startar på några sekunder, och jag startar VS Code max en handfull gånger på en dag. I dag slipper jag stirra på en splash screen i vad som känns som timmar, som det var runt millennieskiftet, så VS Code får gärna starta på hela tio sekunder om du frågar mig.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607