Systembolaget varnar: Dryckesbrist efter hackerattack

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

Det här var någon typ av hög chef, och det var helt tydligt vad hans avsikt var. Om du tror mig eller inte är naturligtvis upp till dig - men för mig fick det verkligen förtroendet för SB och deras propaganda att sjunka till noll.

Precis, alkohol kostar en himla massa pengar _trots_ monopolet. Vad har du för belägg att det skulle kosta mindre pengar utan monopol - magkänsla? Eller statens propaganda? Skicka gärna en (oberoende) länk på att alkoholrelaterade kostnader är väsentligt högre i den stora majoritet av världens länder som inte har ett alkoholmonopol.

Att begränsa friheten för (=kollektivt bestraffa) en population för att vissa missköter sig är väl alla kommunisters våta dröm. För oss skötsamma är det inte lika läckert. Var drar du gränsen? Monopolisera försäljning av chips och kakor för att vissa människor är feta?

Om du bor i en småstad kan du rimligen fortfarande beställa apoteksvaror på nätet, på ett sätt som inte var möjligt förut. I min medelstora stad har öppettiderna och tillgänligheten ökat enormt, vilket naturligtvis är en stor fördel om man behöver läkemedel under dygnets obekväma timmar.

Klart tillgängligheten ökar om man skulle kunna köpa sprit i närbutiken kl. 23 på kvällen/natten. Personligen så skulle jag inte ha någon nytta av det, men finns säkert de som har. Att kunna köpa värktabletter mitt i natten kan jag dock se en nytta av.

Om nu allt blir billigare av att monopolet försvinner, varför kan jag inte generellt hitta billigare whiskey utomands? (pratar inte om travel editions eller famous grouse).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av viller2:

...

Min enda slutsats av detta är att systembolagets huvudfokus, precis som alla andra AB, är att tjäna pengar åt sina ägare. Att man sedan gömmer sig bakom en massa svammel om folkhälsan förändrar inte saken.

Gällande öppettiderna är jag tämligen säker på att de skulle förbättras, jämför avregleringen av apoteket (som svenskarna inte heller skulle klara av, enligt planekonomiivrarna)

...

Mja...
Tror inte att Systembolaget är ett AB och tror inte deras huvuduppgift är att tjäna pengar åt sina ägare (staten)
Med tanke på att de enligt lag har monopol borde de kunna ha helt andra priser, som till och med skulle få Apple och Nvidia att bli avundsjuka

Öppettiderna tror jag man har förbättrat (läs ökat antalet köptillfällen). Jag vill minnas att de tidigare stängde samma tid alla veckodagar och inte hade helgöppet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Whiskey är bra mycket bättre pris på i Sverige än i övriga Europa på grund av att systembolaget är så pass stor inköpare och hur alkohol beskattas häs. Då pratar jag om 400kr+ flaskor och inte famous grouse.

Har du varit i europa? Jag gillar whiskey och handlar alltid på mina resor och priserna är absolut bättre ute i europa jämfört med på systemet. (men man måste räkna om till literpris eftersom systemet envisas med 70cl flaskor) Men det har med skatterna här att göra och inte systembolagets "fel", systembolaget är säkerligen en effektiv upphandlare som köper stora volymer och har effektiv logistik som inte adderar till priset i onödan.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Har du varit i europa? Jag gillar whiskey och handlar alltid på mina resor och priserna är absolut bättre ute i europa jämfört med på systemet. (men man måste räkna om till literpris eftersom systemet envisas med 70cl flaskor) Men det har med skatterna här att göra och inte systembolagets "fel", systembolaget är säkerligen en effektiv upphandlare som köper stora volymer och har effektiv logistik som inte adderar till priset i onödan.

Spännande, kan du inte ge några exempel istället för att försöka håna?

Det enda jag normalt hittar billigare är travel editions, eller väldig billig whiskey. Så fort det är lite dyrare sorter så blir det tyvärr inte billigare. Nu senast var i rumänien, var jämförde i flera butiker och hittade inget som var billigare (blev rätt förvånad för allt annat var betydligt billigare än här).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Spännande, kan du inte ge några exempel istället för att försöka håna?

Var inte meningen att håna, bara ett konstaterande att det finns pengar att spara ute i europa.

Köpte en Jack Daniels American Single Malt 1l för 99 EUR i tyskland nu i påskas, finns inte på systemet så svårt att jämföra.

Macallan Double Cask 15 år kostar 1.900 SEK på systemet, 140 EUR (bägge 70cl) på Alko (finland) för att jämföra med närliggande, men du har rätt i att man måste ha koll på priserna vissa får man till samma pris på systemet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror inte att Systembolaget är ett AB och tror inte deras huvuduppgift är att tjäna pengar åt sina ägare (staten)

Systembolaget är ett aktiebolag.

Från allabolag:
https://www.allabolag.se/5560599473/systembolaget-aktiebolag

Lade till länk.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Var inte meningen att håna, bara ett konstaterande att det finns pengar att spara ute i europa.

Köpte en Jack Daniels American Single Malt 1l för 99 EUR i tyskland nu i påskas, finns inte på systemet så svårt att jämföra.

Macallan Double Cask 15 år kostar 1.900 SEK på systemet, 140 EUR (bägge 70cl) på Alko (finland) för att jämföra med närliggande, men du har rätt i att man måste ha koll på priserna vissa får man till samma pris på systemet.

Har ingen direkt koll på JD, men Macallan Double Cask 15 är ju intressant, kanske börjar ändra sig lite nu då, priserna har ju ökat rätt mkt de senaste åren här i landet. Därav jag också var så fundersam när jag var i rumänien i höstas och inte hittade något vettigt till bra pris, fick köpa en 12y Macallan för nästan 900kr för att ha en balkongwhiskey på kvällen. Och den sk. taxfreen på flygplatsen var ett rent skämt prismässigt.

Tycker de svenska priserna står sig bra ändå mot utlandet, skulle dock vilja veta var @Archros hittar 25-50% bättre pris än i Sverige. Då jag själv aldrig hittar något till bättre priser så det är värt att köpa. Kanske har fel favoriter

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Jag håller med dig, tillgången på icke receptbelagda produkter har ökat markant efter det att apoteksmonoplet tog slut. När det gäller receptbelagd medicin är jag inte fullt lika säker.

Det kan absolut stämma. Men det finns ju inget som hindrar att staten (eller alla apotek, för all del) fortfarande har något typ av "recept-garanti", t ex med böter som påföljd om reglerna inte efterföljs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Mja...
Tror inte att Systembolaget är ett AB och tror inte deras huvuduppgift är att tjäna pengar åt sina ägare (staten)
Med tanke på att de enligt lag har monopol borde de kunna ha helt andra priser, som till och med skulle få Apple och Nvidia att bli avundsjuka

Nja, höjer de för mycket blir det problem med import/smuggling, så jag tror det finns en praktisk gräns för vilka priser de kan ta ut. Och jo, de är ett AB

Sedan tycker jag priserna på t ex finwhisky är fullt rimliga på Bolaget. Även utbutet är bra - det är tillgängligheten, hyckleriet och överförmynderiet jag inte gillar.

Permalänk
Medlem

Vad är det för mesar som invaderat det här forumet som inte klarar sig utan alkohol utan att börja klaga och dra högertjafs om att skatt är av onytta och att systembolaget är något kommunisminspirerat påhitt?

Haha, blir man upprörd för att en öl kostar "för mycket" eller att världen är sned bara för att man inte kan handla brännvin på ICA så är man tragisk man kan ju alltid flytta till Danmark då, om man tycker att det är det är ett föredöme för hur länder ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Hitta på bra saker? Förklara vad jag hittat på.

Visa mig gärna något som är bra mycket billigare som du säger. Har själv åkt runt i stort sett hela europa, även vissa östra länder. Inte hittat något som är billigare. Rom har jag dock ingen erfarenhet av. Och inga jäkla "Travel Whiskeys" nu.

Men upp till bevis, ge mig en länk där man kan få 25-50% billigare... Whiskey då och inga travel versioner, inte rom som du länkat ovan.

Nu menade jag specifikt Ålands/Finlands färjorna när jag skrev 25-50% rabatt, vilket jag tyckte var tydligt men kanske inte.

Vad menar du med travel versioner? Systembolaget har standard 750ml och många gin 500ml. Exakt samma sorter finns som 1000ml/750ml i flesta länder förutom Sverige.
Om det går att få tag till för samma pris eller i vissa fall billigare så är det ju billigare? Du kanske glömde kolla storleken på flaskorna?
Det storlekarna gäller även dyrare sorter som jag tidigare skrev. Alltså Balvenie, lagavulin Hennes X.O Odyssey osv.
Men de kanske inte ens duger till rakvatten? 😅
Till och med Storbritannien som tyvärr begått kollektivt självmord med uttåget ur EU hade ju billigare sprit än Sverige.
Nu går det tyvärr inte att rimligt beställa därifrån.
https://ibb.co/jWFNSDZ
Min senaste beställning innan de gick ur EU.

Men missförstå mig inte, jag tycker Systembolaget är något bra. Jag älskar utbudet och lättillgängligheten. Beställer till 90% därifrån men ibland får jag feeling att prova udda saker och då slänger jag alltid med något extra.

Edit: märkte att jag skrev lite rörigt. Hittar man sidor som säljer större flaskor av samma sort så kan det vara mycket billigare menar jag. Har väll ingen favoritsida precis utan bara får feeling och söker upp något när jag är sugen. Märkt att Frankrike och Nederländerna är billigast(om man bortser från Åland/Finlands färjan

https://ginfling.nl/en/
Hitta nyss denna och ser att priserna är lägre än systemet på de varor jag kikat. Även fri frakt. Kanske blir en beställning 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archros:

Nu menade jag specifikt Ålands/Finlands färjorna när jag skrev 25-50% rabatt, vilket jag tyckte var tydligt men kanske inte.

Det är ju taxfree så det är inte så konstigt att det är billigare. Hade man lagt på skatt så hade literpriset blivit högre på Ålandsfärjorna än på Systembolaget.

Skrivet av Archros:

https://ginfling.nl/en/
Hitta nyss denna och ser att priserna är lägre än systemet på de varor jag kikat. Även fri frakt. Kanske blir en beställning 😁

Du måste betala svensk alkoholskatt också. Den låga skatt som den där sidan lägger på täcker i bästa fall momsen. När skatten är betald så lär det inte vara billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är ju taxfree så det är inte så konstigt att det är billigare. Hade man lagt på skatt så hade literpriset blivit högre på Ålandsfärjorna än på Systembolaget.

Du måste betala svensk alkoholskatt också. Den låga skatt som den där sidan lägger på täcker i bästa fall momsen. När skatten är betald så lär det inte vara billigare.

Svensk alkoholskatt blir inräknat när man väljer leverans till Sverige på många sidor. Annars beställer jag inte. Då är de registrerade för försäljning till Sverige. Den där sidan kanske inte var så bra 😅
Aldrig trasslat med tullen på så vis.

Permalänk

Saknar tiden jag bodde i Frankrike. Inte mer alkoholister där än i Sverige men till en tredjedel av priset och alkoholisten får mer pengar över till annat. Det som stör mig är att vi Svenskar accepterar att bli behandlade som barn.

Permalänk
Medlem

Innan jag var så gammal att jag fick handla på systemet så jäste man "bult". Vanlig bagerijäst sockervatten och lite spannmål. Men bäst fart vart det med Cornflakes. Bara sockervatten och jäst vart det ingen fart på. Jag tror styrkan vart ungefär som starköl. Så om nöden kräver så jäs bult. Men forskning har ju visat vilka skador man får av alkohol så bäst är att låta bli. För mej var det många år sedan jag var på systemet. Enda fördelen med hemmagjord dricka är att glamouren försvinner. När det inte är dyrt och fin etikett så är det inget märkvärdigt längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Jag tycker Systembolaget är svinbra. Stort sortiment och väldigt kunnig personal. Du kan ju även få det hemkört (utan lingondricka) om man så önskar. Finns inte mycket att klaga på i mitt tycke.

Då skulle de klara sig utmärkt med lite konkurrens!

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av tintinj:

Vad är det för mesar som invaderat det här forumet som inte klarar sig utan alkohol utan att börja klaga och dra högertjafs om att skatt är av onytta och att systembolaget är något kommunisminspirerat påhitt?

Haha, blir man upprörd för att en öl kostar "för mycket" eller att världen är sned bara för att man inte kan handla brännvin på ICA så är man tragisk man kan ju alltid flytta till Danmark då, om man tycker att det är det är ett föredöme för hur länder ska vara.

Danmark är väl på många sätt ett föredöme. Synd bara att språket är så jävla grötigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archros:

Nu menade jag specifikt Ålands/Finlands färjorna när jag skrev 25-50% rabatt, vilket jag tyckte var tydligt men kanske inte.

Vad menar du med travel versioner? Systembolaget har standard 750ml och många gin 500ml. Exakt samma sorter finns som 1000ml/750ml i flesta länder förutom Sverige.
Om det går att få tag till för samma pris eller i vissa fall billigare så är det ju billigare? Du kanske glömde kolla storleken på flaskorna?
Det storlekarna gäller även dyrare sorter som jag tidigare skrev. Alltså Balvenie, lagavulin Hennes X.O Odyssey osv.
Men de kanske inte ens duger till rakvatten? 😅
Till och med Storbritannien som tyvärr begått kollektivt självmord med uttåget ur EU hade ju billigare sprit än Sverige.
Nu går det tyvärr inte att rimligt beställa därifrån.
https://ibb.co/jWFNSDZ
Min senaste beställning innan de gick ur EU.

Men missförstå mig inte, jag tycker Systembolaget är något bra. Jag älskar utbudet och lättillgängligheten. Beställer till 90% därifrån men ibland får jag feeling att prova udda saker och då slänger jag alltid med något extra.

Edit: märkte att jag skrev lite rörigt. Hittar man sidor som säljer större flaskor av samma sort så kan det vara mycket billigare menar jag. Har väll ingen favoritsida precis utan bara får feeling och söker upp något när jag är sugen. Märkt att Frankrike och Nederländerna är billigast(om man bortser från Åland/Finlands färjan

https://ginfling.nl/en/
Hitta nyss denna och ser att priserna är lägre än systemet på de varor jag kikat. Även fri frakt. Kanske blir en beställning 😁

Travel editions är billigare whiskey av kända märken, ofta står ingen åldersmärkning och det är tänkt att de endast ska säljas i taxfree och ofta 1l flaskor, men dock så finns dessa ofta att hitta i butiker i utlandet. Detta är en typisk travel edition "Talisker Dark Storm Whisky 1L".

Sidan du länkade till hade rätt dåligt utbud för att passa mig och nästan bara travel editions. Dock kan dessa ibland vara rätt bra, men svårt att jämföra priser. Tog lite kända märken som också finns på bolaget, mestadels i det lägre prissortimentet förutom JW blue label.

Nikka Whisky From The Barrel 50cl €39.95
Johnnie Walker Blue Label Whisky 70cl €189.95
The Macallan 12 Year Double Cask Whisky 70cl €74.95
Aberfeldy 12 Year Highland Single Malt Scotch Whisky 70cl €36.95
Glenfiddich Single Malt 12Y Scotch Whisky 70cl €31.95

Order Total Incl. Tax €373.75 = 4361 kr (samma pris inkl. skatt vid köp i .nl)

Bolaget tar 4035kr för exakt samma order.

Lite förvånad, trodde ändå att det skulle bli lite billigare iom flaskorna under 40€ som man faktiskt kan hitta billigare utomlands. Din Balvenie i din egna order var bra pris dock! 100-200kr billigare än hemma (edit, såg nu att ditt pris var utan skatt så kanske fortfarande billigare, men inte mkt). Men ta Macallan 12y double cask som ett exempel, kostar 874,39kr excl. skatt i .nl. Kostar 699kr på bolaget.

Edit: Så jag skulle säga att det generellt inte är billigare i EU utan monopol, går säkerligen att göra fynd men i det stora hela så får du vad du betalar för och där står sig Sverige bra prismässigt. (Även att vi blir slagna lite på fingrarna av finland, har dock inte gjort mer jämförelser än högre upp i tråden).

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Nu jävlar får det vara nog med de här hackerattackerna! Ska vi bara acceptera att leva i sån här misär? Jag skulle köpa en Bollinger idag, men de var slut! Fick hålla till godo med Pol Roger.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fade:

Lite förvånad, trodde ändå att det skulle bli lite billigare iom flaskorna under 40€ som man faktiskt kan hitta billigare utomlands. Din Balvenie i din egna order var bra pris dock! 100-200kr billigare än hemma (edit, såg nu att ditt pris var utan skatt så kanske fortfarande billigare, men inte mkt). Men ta Macallan 12y double cask som ett exempel, kostar 874,39kr excl. skatt i .nl. Kostar 699kr på bolaget.

Edit: Så jag skulle säga att det generellt inte är billigare i EU utan monopol, går säkerligen att göra fynd men i det stora hela så får du vad du betalar för och där står sig Sverige bra prismässigt. (Även att vi blir slagna lite på fingrarna av finland, har dock inte gjort mer jämförelser än högre upp i tråden).

Aldrig sett sådana travel editions faktist.

Min order som jag länkade är det slutgiltiga priset inklusive skatt, jag betalade inget mer. Vet inte varför det står som det gör med både excl å incl.
Den Balvenien och nästan alla av flaskorna var även i 1 liters format. Så typ 25-50% billigare 😁
Den sidan jag länkade var inge bra det håller jag med om. Trodde jag hade hittat en guldklimp men icke haha

Egentligen kvittar det. En sådan sida skildrar priset i Nederländerna, så är du där och handlar på en resa, så är det de där priserna du betalar i butik. Du behöver inte skatta svensk skatt när du för in spriten själv i landet.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt vad det här engagerar. Det är ju inte direkt så att det är vattenbrist eller något livsviktigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Archros:

Aldrig sett sådana travel editions faktist.

Min order som jag länkade är det slutgiltiga priset inklusive skatt, jag betalade inget mer. Vet inte varför det står som det gör med både excl å incl.
Den Balvenien och nästan alla av flaskorna var även i 1 liters format. Så typ 25-50% billigare 😁
Den sidan jag länkade var inge bra det håller jag med om. Trodde jag hade hittat en guldklimp men icke haha

Egentligen kvittar det. En sådan sida skildrar priset i Nederländerna, så är du där och handlar på en resa, så är det de där priserna du betalar i butik. Du behöver inte skatta svensk skatt när du för in spriten själv i landet.

Du säger att du aldrig sett travel editions men du brukar köpa taxfree och whiskey i 1l flaskor. Du får ursäkta men antingen ljuger du och aldrig har varit på taxfree eller så vet du helt enkelt inte vad det är du brukar köpa. Men se det positivt, man lär sig nya saker hela livet

Priset på sidan du länkade hade exakt samma skattpåslag om du bodde i Nederländerna, så nej tyvärr, inte billigare.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....