Permalänk
Medlem

Usb-c Displayport MSI thin GF63 12VF

Hej, jag noterade att min dator(MSI Thin GF63 12VF) hade en USB-C display port här om dagen och tänkte då kan jag köpa en skärm och usb-c displayport kabel.
Men får inte till det alls, är det nåt man bör göra för att få porten att fungera eller ska det bara vara att koppla in?
Funderar på om nån har haft nå liknande problem och nån lösning?

Kabeln jag köpte: https://www.inet.se/produkt/8901215/microconnect-usb-c-displa...
Skärmen: https://www.inet.se/produkt/2224377/aoc-24-24g4x-ips-180-hz?g...

Skulle vart guld att få till det så man får två extra skärmar och kunna spela cs ordentligt.

Tack på förhand! Gustav.

Permalänk
Medlem

Det är bara en av portarna som har DP, har du kopplat in i rätt port? Har du rätt input på skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är bara en av portarna som har DP, har du kopplat in i rätt port? Har du rätt input på skärmen?

Yes, har rätt port och skärmen är inställd på DP

Permalänk

Här är några saker du kan prova:
1. Försök att använda en annan kabel. Ibland kan problemet vara med själva kabeln. Prova att använda en annan HDMI- eller DisplayPort-kabel för att se om det gör någon skillnad.
2. Försök att uppdatera din Intel Graphics-drivrutin. Föråldrade drivrutiner kan ibland orsaka problem med att ansluta till externa skärmar. Testa att uppdatera din Intel Graphics-drivrutin till den senaste versionen och se om det löser problemet.
3. Kontrollera dina bildskärmsinställningar. När du har anslutit den externa skärmen, se till att den upptäcks av din dator. Gå till dina skärminställningar och se om skärmen finns med i listan. Om den är listad men inte aktiverad, klicka på den och aktivera den.
Jag hoppas det här hjälper!

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Jag fick tag på en annan dator med usb-c display port och då funkade kabeln och skärmen. Så då är det eventuellt uppdatera intel graphics drivrutin eller så funkar inte porten?

EDIT: Kikade drivrutinerna för intel graphics och dem är uppdaterade till senaste varianten. Så måste vara porten, skall skicka in datorn till inet på garanti.

Permalänk
Medlem

Är du helt säker på att datorn supporterar bild ut via USB-C och Displayport? USB-C och Displayport är ett träsk och inte helt säkert att det går utan en aktiv adapter.

Får du bild om du kopplar in den via HDMI?

Permalänk
Medlem

Det står då så både i instruktionerna och online, men sen är det väldigt dåligt med info om hur det fungerar. Antar att det skall vara plug and play så att säga!

Har bild ut via HDMI uttaget ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av aDnaa:

Det står då så både i instruktionerna och online, men sen är det väldigt dåligt med info om hur det fungerar. Antar att det skall vara plug and play så att säga!

Har bild ut via HDMI uttaget ja

Ja, du verkar ha rätt. "Bör" fungera men kan finnas andra felkällor eller inställningar. Är BIOS uppdaterat och allt annat som går att ladda ner här?

https://www.msi.com/Laptop/Thin-GF63-12VF/support

Permalänk
Medlem

Tjenare! Nu fick jag ju hem en USB-C till HDMI kabel och det fungerar utan problem... Fattar ingenting. Men då är det iaf ingenting fel på porten.
Antagligen var väl USB-C display port kabeln jag köpte inte kompatibel med datorn?