Höga svarstider BBK och Spel - Bahnhof

Permalänk
Medlem

Höga svarstider BBK och Spel - Bahnhof

Fiber - Bahnhof 500/500 - Gammal lägenhet

Hej,

Jag upplever att jag har mycket högre svarstider relativt till polarna på spel och när jag kör tester på BBK till Stockholm så mäter jag alltid runt 14ms.
Jag är alltså bosatt i Bollnäs(10 Mil norr om Gävle) och jag har en kompis typ 5 mil norr om mig som pingar 7ms till Stockholm på BBK.

Vad jag har testat och felsökt är att:
Testat en annan dator
Koppla datorn direkt till media konvertern
Bett Bahnhof göra min IP Publik
Testat olika nätverkskablar
Testat olika portar på media konvertern

Men inget av det har hjälpt mig få ner den en enda gång under 13ms
Jag har kontaktat Bahnhof men det är inget de direkt kan hjälpa med utan de sade tidigare till mig att de skulle starta en intern utredning.
Ungefär för ett år sedan så bytte min förening min media konverter och vad jag minns då (kan vara placebo) att svarstiden blev värre. Skulle det vara så att fibern kanske är smutsig/att de inte gjorde ren den hos mig eller att det rent utsagt är problem på media konvertern?

Är det någon där ute som skulle kunna ha en nys om vad det skulle kunna vara? Är det så enkelt bara att bahnhof har en dålig routing hit?
Finns det någon lista eller karta för att se vilka ISPer som är snabbast på att pinga stockholm beroende på vart man bor?

Hade tidigare Telia i en annan bostad på andra sidan stan och då hade jag runt 6-7ms. Kanske värt att ge dem ett försök?

Mvh
Fabbe

Visa signatur

FORMD T1 V2 - Asus RTX 3080 TUF OC - Amd Ryzen 7800X3D - Asus ROG Strix B650E-I - G.Skill 6000Mhz CL30 - PBO 80C -30 - Corsair SF750 Custom Length

Permalänk

Olika ISP's har olika peering/routing, alltså att trafiken tar olika vägar. Och det är inte bara det, finns en hel del faktorer som spelar in. Inget att göra åt från ditt håll.
Det är väl lite allmänt känt att Telia har bäst routing, så om du känner att skillnaden mellan 7 och 14 ms är märkbart finns det inte så mer att göra än att byta ISP, och inte ens det behöver nödvändigtvis göra någon skillnad. Kan hända att de tar samma väg ändå eller att nätet är lika belastat ändå.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"