Datavetenskap Mälardalens Universitet Behörighet

Permalänk

Datavetenskap Mälardalens Universitet Behörighet

Hej, är intresserad att studera datavetenskap inom Mälardalens Universitet. Jag är intresserad av att studera det nästa år och behöver läsa matte 3B för att vara behörig till utbildningen. Min fråga är om det räcker för att klara av matematiken inom programmet med matte 3B? Upplever att matte 3C är rekommenderat men det kanske inte spelar någon roll just för diskret matematik och algebra. Inom andra skolor som erbjuder datavetenskap brukar de kräva matte 4 så blir lite osäker om det kommer räcka med förkunskaperna från matte 3B? Är det någon som tidigare läst programmet och klarat sig med förkunskaperna från 3B?

Permalänk
Medlem

Jag är inte särskilt insatt i vad som ingår i 3b eller 3c, vad skillnaden är osv. Men på MDU:s sida om programmet står att behörigheten som gäller är "Grundläggande behörighet samt Matematik 3b eller 3c eller Matematik C", vilket jag tolkar som att 3b ska räcka. Du finner dock även kontaktuppgifter till en person som är satt att svara på behörighetsfrågor på samma sida, och du får antagligen bättre svar där.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

MDU har en preparandkurs som jag tyckte var väldigt bra när jag började Civil i robotik, kanske lite overkill för datateknik för de läser mindre matte men väldigt givande tycker jag som ändå kom direkt från gymnasiet och också läste matte 5 innan. Mycket man fick förnyat och även lärde sig.
Tyckte den var rätt tuff på sitt sätt för den var så komprimerad men samtidigt bättre än brorsans "här har du matteläxor att göra under sommaren" som chalmers hade. Man kom in i pluggvana och pluggtänk redan innan det började på riktigt och var väl förberedd.
https://www.mdu.se/utbildning/kurser/preparandkurs-i-matemati....

Edit. Datateknik verkar inte kunna läsa den....

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

MDU har en preparandkurs som jag tyckte var väldigt bra när jag började Civil i robotik, kanske lite overkill för datateknik för de läser mindre matte men väldigt givande tycker jag som ändå kom direkt från gymnasiet och också läste matte 5 innan. Mycket man fick förnyat och även lärde sig.
Tyckte den var rätt tuff på sitt sätt för den var så komprimerad men samtidigt bättre än brorsans "här har du matteläxor att göra under sommaren" som chalmers hade. Man kom in i pluggvana och pluggtänk redan innan det började på riktigt och var väl förberedd.
https://www.mdu.se/utbildning/kurser/preparandkurs-i-matemati....

Edit. Datateknik verkar inte kunna läsa den....

Tack för tipset såg att det fanns en annan preparandekurs inom MDU för Datavetenskap och högskoleingenjör