7800XT drivrutiner kraschar..

Permalänk
Medlem

7800XT drivrutiner kraschar..

Hej,

Nybliven ägare till ett 7800xt och är ny i det "röda laget" så är inte jättebra insatt i amd:s mjukvara.

Jag har inte testat så mycket spel ännu men har hunnit med lite benchmarks i 3Dmark osv efter att jag manuellt överklockat, dragit ner spänningen och ökat på max frekvens osv utan krascher eller liknande. Använder mig av AMD:s Adrenaline edition mjukvara. Gjort en fresh install samt uppdaterat BIOS i samband av kort.

Men i spel som PUBG och warzone har drivrutinerna kraschat upprepade gången mitt i spelet. Jag har testat att rulla tillbaka drivrutinerna till 23.12.1 men samma sak händer.

Felmeddelande: "Vi upptäckte att tidsgränsen för en drivrutin i ditt system löpte ut"

Vad tror ni?

mvh S

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Har ingen lösning på problemet men det här verkar vara utbrett problem hos flera av AMD's kort och de påstådda lösningar jag tittat på har inte gjort någon skillnad.

Händer det för dig att drivrutinerna får installeras om också?

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Vad hade du innan?

Kan vara rester av gamla drivrutiner som spökar till det. Att använda DDU är ingen fullständig garanti att få bort alla rester av drivrutiner.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kolla om XMP är stabilt.

Kör Memtest en natt eller OCCT i några timmar.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Har du slagit på "resisble bar" i bios så stäng av det.
Vissa spel ger dig några exgra % fps och vissa dampar totalt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Har du slagit på "resisble bar" i bios så stäng av det.
Vissa spel ger dig några exgra % fps och vissa dampar totalt.

Dubbelcheckade precis detta, det var avstängt.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vad hade du innan?

Kan vara rester av gamla drivrutiner som spökar till det. Att använda DDU är ingen fullständig garanti att få bort alla rester av drivrutiner.

1080 ti men har formaterat om datorn efter att jag bytte, borde inte ligga kvar något då.

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

"manuellt överklockat, dragit ner spänningen och ökat på max frekvens"
Så hur går det om du sätter allt på default?

1. Kör DDU i felsäkert läge.
2. Installera drivrutinen.
3. Prova nu utan att röra något.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Har ingen lösning på problemet men det här verkar vara utbrett problem hos flera av AMD's kort och de påstådda lösningar jag tittat på har inte gjort någon skillnad.

Händer det för dig att drivrutinerna får installeras om också?

Bedrövligt, supernöjd med kortets prestanda men att det ska strula på detta vis utan någon rimlig förklaring gör att man blir sugen på att skicka tillbaka kortet..

Nej dem installeras inte om per automatik eller vad menar du? Jag har testat att installera om men det fortsätter att strula..

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Bedrövligt, supernöjd med kortets prestanda men att det ska strula på detta vis utan någon rimlig förklaring gör att man blir sugen på att skicka tillbaka kortet..

Nej dem installeras inte om per automatik eller vad menar du? Jag har testat att installera om men det fortsätter att strula..

Har du testat det som @SCORPIUS skriver?

Är kortet även instabilt orört?

Glöm inte testa om XMP är stabilt.

Datorn pressas hårdare med nya grafikkortet så alla andra instabila faktorer i ditt system ploppar upp nu.

''men att det ska strula på detta vis utan någon rimlig förklaring''

Om du överklockar och sedan drar ner spänningen och det kraschar.. jag vet inte, där är ganska så uppenbart vart felet ligger?

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Det här är lite av ett långskott, men det kan vara värt ett försök. Testa att forcera PCI Express 3.0 för platsen som grafikkortet sitter i. Vet att många moderkort ur 300-serien har haft stabilitetsproblem med PCI Express 4.0, och jag tror även att Asus har plockat bort det stödet ur senare BIOS-versioner.

I BIOS ligger det under "Advanced/Onboard Devices Configuration/PCIEX16_1 Mode/". Ställ om den till GEN 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

"manuellt överklockat, dragit ner spänningen och ökat på max frekvens"
Så hur går det om du sätter allt på default?

1. Kör DDU i felsäkert läge.
2. Installera drivrutinen.
3. Prova nu utan att röra något.

Skrivet av Pågenbröd:

Har du testat det som @SCORPIUS skriver?

Är kortet även instabilt orört?

Glöm inte testa om XMP är stabilt.

Datorn pressas hårdare med nya grafikkortet så alla andra instabila faktorer i ditt system ploppar upp nu.

''men att det ska strula på detta vis utan någon rimlig förklaring''

Om du överklockar och sedan drar ner spänningen och det kraschar.. jag vet inte, där är ganska så uppenbart vart felet ligger?

Skrivet av JonasT:

Det här är lite av ett långskott, men det kan vara värt ett försök. Testa att forcera PCI Express 3.0 för platsen som grafikkortet sitter i. Vet att många moderkort ur 300-serien har haft stabilitetsproblem med PCI Express 4.0, och jag tror även att Asus har plockat bort det stödet ur senare BIOS-versioner.

I BIOS ligger det under "Advanced/Onboard Devices Configuration/PCIEX16_1 Mode/". Ställ om den till GEN 3.

Nu har jag nollställt alla inställningar i adrenalin och det är nog som du säger något som är tokigt i själva överkocken då pubg helt plötsligt inte kraschar längre.. Tänkte nog att det borde vara stabilt eftersom jag kört mängder av stresstester och liknande men det är något som inte lirar med just warzone och pubg i själva överklocken. Vad gör jag för fel?

Hej jonas!

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

Bra det funkar nu.
Du gör inget fel. Att överklocka är att chansa. Vissa kort funkar bra, andra inte. Samt att alla spel reagerar olika.
Det är inget som vi kan klandra AMD, Intel eller Nvidia för.

Du kan faktiskt om du vill prova att underklocka. Ja, underklocka. Sök på det.
Det kan på gpu precis som på cpu ge mer fps.
Men drar du ned för lågt så ballar det så klart ur igen.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Bra det funkar nu.
Du gör inget fel. Att överklocka är att chansa. Vissa kort funkar bra, andra inte. Samt att alla spel reagerar olika.
Det är inget som vi kan klandra AMD, Intel eller Nvidia för.

Du kan faktiskt om du vill prova att underklocka. Ja, underklocka. Sök på det.
Det kan på gpu precis som på cpu ge mer fps.
Men drar du ned för lågt så ballar det så klart ur igen.

Jag som var för snabb på tangenterna. Haha. 😝

Precis det är underklocka jag gjort. Får helt enkelt göra ett nytt försök till detta

Visa signatur

Lag röd
7800XT/5600X

Permalänk
Medlem

@scj Gör små ändringar i taget och använd dina spel som testobjekt istället benchmarks så kanske du hittar en nivå som funkar

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Nu har jag nollställt alla inställningar i adrenalin och det är nog som du säger något som är tokigt i själva överkocken då pubg helt plötsligt inte kraschar längre.. Tänkte nog att det borde vara stabilt eftersom jag kört mängder av stresstester och liknande men det är något som inte lirar med just warzone och pubg i själva överklocken. Vad gör jag för fel?

Hej jonas!

Vad jag vet finns det vissa spel som helt enkelt inte tål OC/UV om den inte är helt och hållet perfekt

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9