Köpte denna modell själv (Komplett verkar ha fått in dem tidigare än t.ex. webhallen och inet), men returnerade efter ett par dagar. Ett par dealbreakers för min egen del (jag använder min skärm både till spel och arbete/programmering):
1. Pixel-shift-algoritmen tyckte jag personligen var rätt horribel vid dagligt arbete. Den flyttar långsamt bilden över några pixlar för att sedan hoppa tillbaka (för att minska burn-in). Just hoppet gör mig rätt förvirrad, nästan svagt illamående :D, är nog väldigt personligt hur man påverkas av detta (se inspelning från annan skärm-modell, men med samma betéedende) https://www.youtube.com/watch?v=BNROuqD468M
2. Färger i skarpa och tunna kontrastskillnader som löper längsmed pixelmönstret (linjer, polygoner etc) ser rätt kassa ut. Du kan få röda linjer under geometri och blå ovanför :S. Problemet går heller inte riktigt att lösa algoritmiskt från OSet pga 1/pixel shiften, så för mig blev det rätt jobbigt i vardagligt arbete, även om det inte var riktigt lika störande som hoppen i (1). Text blir förstås också rätt kass att titta på. Jag tror att om man kör riktigt höga pixeldensiteter, så kommer detta ev lösa sig själv i framtida modeller (27" 4K eller högre upplösning).
3. Skärmen går att köra i max 16 h innan du behöver låta den vila i 15 minuter (den klagar out-of-the-box var 4e timme, men du kan skruva upp intervallet till 16h, vet ej hur mycket det påverkar burn-in). 4h är förstås mindre bra om man sitter i ett möte och helt plötsligt inte får ha sin skärm igång längre :D. Emellanåt behöver den köra en 1h-cykel också, men det har jag inte hunnit uppleva själv innan jag returnerade min. OBS: Cyklerna körs också när skärmen inte används/i stand-by, vilket jag kan tänka mig ju inte blir så bra om man kommer tillbaka till datorn efter lunch etc och upptäcker att den behöver vila i 10-15 minuter till. Dock inget jag hann uppleva.
4. Skärmen (iaf mitt ex, vissa andra på Reddit hävdar motsatsen) flimrar rejält när man kör med VRR påslaget men inte matar den med mjuk signal (t.ex. laddningsskärmar, looking at you BG3!). Detta gjorde det för mig omöjligt att spela vissa spel med VRR.
Hade jag enbart spelat och sett på film, och inget annat, så skulle jag nog behållit den. Men för hybrid-användning (arbete/programmering+spel+film) så blev den tyvär fel för mig. Min tidigare skärm som jag behåller är en 144 Hz IPS med gsync.
Hoppas ovan kan ge lite information till andra spekulanter på modellen!
Tips på att få till bra inställningar på skärmen, som jag gillade iaf:
- Stäng av artificiell "sharpness" helt på skärmen. Den kommer förkonfad med det alldeles för högt uppskruvat. Förvärrar effekten av problem (2) ovan.
- Glöm inte aktivera HDR i windows
- Ställ in färgprofilen på "Adobe sRGB" (ej standard SRGB) alt. Apples motsv (valet under Adobe sRGB). Default-inställningarna är rätt kassa, my2c
- Skärmen kommer by default med VRR avstängt, och du kommer inte kunna slå på det i nvidia-drivarna. Du behöver manuellt gå in i en skärm-meny och aktivera VRR, innan motsv inställning dyker up i nv cpl.