Permalänk
Medlem

Har en D-Link 604. Fungerar perfekt, har nog haft den i 2 år nu. Sitter fastmonterad underskrivbordet.

Den är mycket lätt att confa. Stabil som fasiken.

Alla som klagar, uppdaterar ni mjukvaran i den??? Om inte får ni väl skylla er själva om ni har problem.

Seb74: Nej, inställningarna försvinner inte. Men för säkerhetskull är det bara att spara inställningarna på din hårddisk. Skulle dom försvinna laddar du bara in dom igen.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Har en D-Link 604. Fungerar perfekt, har nog haft den i 2 år nu. Sitter fastmonterad underskrivbordet.

Den är mycket lätt att confa. Stabil som fasiken.

Alla som klagar, uppdaterar ni mjukvaran i den??? Om inte får ni väl skylla er själva om ni har problem.

Seb74: Nej, inställningarna försvinner inte. Men för säkerhetskull är det bara att spara inställningarna på din hårddisk. Skulle dom försvinna laddar du bara in dom igen.

Tror att dlinks problem är att power users får den att överhetta, samt att de har problem med kvaliten. Jag har själv gått igenom 3 dlink 604 routers, den sista va stabil i ca ett år pga att jag modda den lite med kylflänsar. När torrent o emule lastar för fullt klarar inte sig en 604. Har haft samma problem med AP2100+ från dlink, den dör ca en gång om dan ifall fler än en person kopplar sig till den.

Summan är att man kan ha tur och fått ett bra ex och har då inga problem, medans alla andra har fått måndags exemplaren....

Permalänk
Medlem

har gått över ett år sedan jag köpte min belkin. Har inte stött på ett enda problem hittills, och den har fått vara med om ett och annat. Dyr var den inte heller, ynka 549 :-

Slutsats: Man behöver inte det bästa för att den ska vara bra. Och D-Link är uteslutet för gott :/
Wireless återstår att se.. det får bli längre fram i tiden.

Visa signatur

Asus A8n-sli deluxe | AMD643200+ 2.0 Ghz, venice | Kingmax 2x512 CL2.5 DDR400 | Geforce 6800 Nu 256mb | Maxtor diamondmax plus 10 160GB sata | original nätaggregat 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av G-Mod
Tror att dlinks problem är att power users får den att överhetta, samt att de har problem med kvaliten. Jag har själv gått igenom 3 dlink 604 routers, den sista va stabil i ca ett år pga att jag modda den lite med kylflänsar. När torrent o emule lastar för fullt klarar inte sig en 604. Har haft samma problem med AP2100+ från dlink, den dör ca en gång om dan ifall fler än en person kopplar sig till den.

Summan är att man kan ha tur och fått ett bra ex och har då inga problem, medans alla andra har fått måndags exemplaren....

Ja, det låter faktiskt rätt vettigt det du säger.
Den är väldigt varm, så om den ligger taskigt till så kan det kanske bli problem.

Eftersom den sitter fast under skrivbordet där det är väldigt bra luftgenomströming så kanske min har klarat sig bra p.g.a. det.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Jag och polarn har dl-604 och vår har aldrig strulat, inte polarns heller vad jag vet.

Har haft vår över 2 år nu

Permalänk
Medlem

Analys

Jag har en lång historia av problem med routers som tappar uppkopplingen till man startar om den, men tänkte sammanfatta här.
Internet funkade utan dessa problem när vi hade en dator dela ut det till de andra.

-Använde åskskydd för att skydda mot strömspikar (haft el-problem i lägenheten förr)
-Fläkt blåste direkt på routern.
-Provade olika eluttag
-Provade olika inställningar..t.ex stängde av trådlöst
-Provade ange fast ip från ComHem.
-Ställde routern långt ifrån modem, kablar och annan utrustning.

Problem:
Efter ett tag kommr datorerna inte åt routerns webgränsnitt ens. (förutom den trådlösa datorn). Nätverket funkar i övrigt. Från den trådlösa datorn försökte vi förnya IP:t men den timed out, och IP och allt var 0.0.0.0.
Det enda som hjälper är att starta om routern.

Vi provade sen routern hos en vän. Funkade perfect de 2 dygn han testade den, men hos oss funkade den bara 10-30 min.

Detta är testat med D-Link 624.
Vi har gjort en del av dessa tester med likvärdiga routers från LevelOne och NetGear. Samma problem.
Alla 3 hade 5V adapter och 108 Mbit trådlöst.
Nu kör vi på ett fjärde märke.. Sweex, icke trådlös och den har en 9V adapter. (nämner adaptern dels för att vissa sagt datt de löst problemen med en starkare, och dels för att den enda av 4 testade som ahde starkare funkar. Dessutom..varför ha en starkare i en router som saknar trådlöst?)

Alltså..routern funkar hos andra, och internet funkar hos oss utan routern.
Min slutsats är då att det måste vara internetleverantörens system eller modemet.
Det kan förklara varför så många klagar på vissa routers och inte hjälpt att byta ut dem, och vissa andra prisar dem.

Den routern jag kör nu har dessutom en funktion att förnya IP automatiskt. Jag undrar om inte detta är en anlending att den inte tappat internet än.

Så..3 likvärdiga rotuers funkar inte här, men den 4:e gör.
Skillnaderna är märke, renew IP forever option, icke trådlöst och 9V nätadapter. Vi ska nu köpa Sweex 54 mbit och se. Om den funkar så var det inte trådlösa funktionen.

Jag tror att det hela har nåt att göra med en kombination av "renew IP forever"-option, Comhem's IP lease och nånting med kabelmodemet.
Detta är information jag lyckas begränsa felen till.
Nån tekniker som kan nåt om detta?

/Joakim

Visa signatur

Most people would rather die than think, in fact they do so..
/Joakim

Permalänk
Medlem

jag har kört några olika dlink de senaste åren och de funkar fint.. lite krabbel i en 504t i början men det ordnade till sig efter att ha gjort lite inställningar

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem

Re: Analys

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ec96joan
Jag har en lång historia av problem med routers som tappar uppkopplingen till man startar om den, men tänkte sammanfatta här.
Internet funkade utan dessa problem när vi hade en dator dela ut det till de andra.

-Använde åskskydd för att skydda mot strömspikar (haft el-problem i lägenheten förr)
-Fläkt blåste direkt på routern.
-Provade olika eluttag
-Provade olika inställningar..t.ex stängde av trådlöst
-Provade ange fast ip från ComHem.
-Ställde routern långt ifrån modem, kablar och annan utrustning.

Problem:
Efter ett tag kommr datorerna inte åt routerns webgränsnitt ens. (förutom den trådlösa datorn). Nätverket funkar i övrigt. Från den trådlösa datorn försökte vi förnya IP:t men den timed out, och IP och allt var 0.0.0.0.
Det enda som hjälper är att starta om routern.

Vi provade sen routern hos en vän. Funkade perfect de 2 dygn han testade den, men hos oss funkade den bara 10-30 min.

Detta är testat med D-Link 624.
Vi har gjort en del av dessa tester med likvärdiga routers från LevelOne och NetGear. Samma problem.
Alla 3 hade 5V adapter och 108 Mbit trådlöst.
Nu kör vi på ett fjärde märke.. Sweex, icke trådlös och den har en 9V adapter. (nämner adaptern dels för att vissa sagt datt de löst problemen med en starkare, och dels för att den enda av 4 testade som ahde starkare funkar. Dessutom..varför ha en starkare i en router som saknar trådlöst?)

Alltså..routern funkar hos andra, och internet funkar hos oss utan routern.
Min slutsats är då att det måste vara internetleverantörens system eller modemet.
Det kan förklara varför så många klagar på vissa routers och inte hjälpt att byta ut dem, och vissa andra prisar dem.

Den routern jag kör nu har dessutom en funktion att förnya IP automatiskt. Jag undrar om inte detta är en anlending att den inte tappat internet än.

Så..3 likvärdiga rotuers funkar inte här, men den 4:e gör.
Skillnaderna är märke, renew IP forever option, icke trådlöst och 9V nätadapter. Vi ska nu köpa Sweex 54 mbit och se. Om den funkar så var det inte trådlösa funktionen.

Jag tror att det hela har nåt att göra med en kombination av "renew IP forever"-option, Comhem's IP lease och nånting med kabelmodemet.
Detta är information jag lyckas begränsa felen till.
Nån tekniker som kan nåt om detta?

/Joakim

Låter som ett av de vettigaste inläggen.
Själv köpte jag en ny D-link åt farsan i förrgår (nätadaptern ahde lagt av på den gamla d-linken, vilket även var problem med nån gång i månaden, och det kostade typ lika mycket att köpa en ny). Det blev en D-link 624, i.o.m. att killen i affären rekommenderade den före netgear baserat på att den är lättare i handhavande. Den funkade bra direkt när jag kopplade in den, men så fort jag ändrade någon inställning (som att aktivera det trådlösa) så dog den efter 20-30 min och var tvungen att startas om.
De senaste 2 dagarna har jag fått starta om den ~10 ggr och kommer snällt gå tillbaka till affären med den imorrn och skaffa oss en Netgear. (de säljer inga andra märken).

Visa signatur

[Core2Duo E6600][Corsair XMS2 6400 2GB][Asus P5B WiFi-AP][Asus ATI Radeon X1950XT]

Permalänk
Medlem

Jag har haft två st d-link, min senaste dog idag för ca 1h sen, må du brinna i helvetet. Under hela den fula "sakens" (624+) livstid så sög den, droppade connection hela tiden och var allmänt störig.
"Saken" (804) jag hade innan sög också. Allt suger med d-link. Fattar inte att jag gav dom en andra chans ens.

Tycker det är roligt att folk skriver att dom har haft det problemfritt med dessa routrar. Min slutsats av det är att ni antingen jobbar för d-link på nåt sätt, eller att ni tillhör en obetydlig och lycklig minoritet, grattis isf.

skulle det nu vara så att ni jobbar för d-link, hälsa ledningen att lägga ner pengar på att utveckla kvalitetsprodukter istället för o sälja nåt som man likagärna skulle kunna be 74-åriga grannen löda ihop. skitroutrar.

Jag är upprörd. Over and out.

Visa signatur

checka avataren

Permalänk
Medlem

Det som är så roligt med D-link är att de använder samma hårdvara som andra tillverkare men sätter i sin egen mjukvara som buggar hela Routern speciellt om man kör trådlöst, ofta brukar det funka ganksa bra om man kör Dlink på båda hållen men annars funkar det inte alls. För de andra tillverkarna med samma hårdvara funkar det hur bra som helst med vilken tillverkare som helst.
Så jag undrar vem det är som gör Dlinks mjukvara?

Alla här på forumet säger att folk är dumma som inte uppdaterar mjukvaran i den till Dlinks nya version men hur ofta ska man behöva göra det, man förutsätter väl att routern ska funka när man köper den...

Aja jag håller mig borta från Dlink iaf!:D

Permalänk

Lika roligt varje gång då man ser alla trådar som handlar om dåliga ISP:er, ostabilt internet osv. I slutändan visar det sig nästan alltid vara användaren som sitter med en budget 200:- router... När ska folk inse att datorer är precis som allt annat, man får vad man betalar för. Köper man en bil för 1000:- så ska man inte förvänta sig att allt fungerar felfritt

Har testat en hel del olika routrar i mina dagar och kommit fram till att Dlinks DGL 4100/4300 helt enkelt är bäst för mina ändamål och säkerligen för de flesta andra med.

Jag har haft 1500+ connections, fungerade utan problem då med min 4100

Permalänk

Jag har andvänt mig mycket av dlinks saker och har aldrig haft problem.
Men det verkar som om de "billiga" hemmaroutrar och switchar är utav en annan kvalite, det finns ju dlink saker som är mest riktade mot företag och de ska vara av en annan värld alltså mycket stabilare.

Visa signatur

Intel Core i7 860 3,6 GHz | Corsair 6GB DDR3 1600MHz | 580 GTX | Asrock P55 Deluxe3
Förra Gaming datorn Media datorn

Permalänk
Medlem

Jag har hört att den dator som inte är uppkopplad mot internet är den säkraste, därför rekomenderar jag varmt D-Link´s routrar.

Verkar som om ALLA d-links tidigare modeller fungerar helkasst för majoriteten även om en de faktiskt fungerar för vissa. DGL 4100/4300 verkar fungera grymt bra för de flesta.

Har haft ett par 604or och en av 4 har fungerat sådär, fast den som fungerade började krångla efter ett år ungefär. Det vanligaste är att den bara tappar all kontakt mot internet, fungerar inte att pinga ut mot internet eller ens mot 192.168.0.1. Lösning, starta om routern.

Slutade med att jag nu kör en m0n0wall/pfSense burk istället och har inte behövt pilla med modem/router på 2 månader

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv

Kör en D-Link DGL-4300 och den är underbar. Den bästa jag haft. Snabb, driftsäker, bra inställningsmöjligheter m.m Rekommenderas!!!

Man får det man betalar för. Köper man en router i butik för runt 600 spänn är det inte mycket att hänga i granen. Skillnaden i den prisklassen mellan tillverkarna är minimal. Man ska en bit över tusenlappen för att bli nöjd om man är kräsen av sig.

Permalänk
Medlem

Kör själv med en D-Link DGL-4100, Och jag har aldrig haft en bättre router.
Innan körde jag med 604, och den kunde lägga av lite då och då (inte direkt så man blev vansining men lite störande)... Anyways när den la av så köpte jag denna pärlan och har inte haft några som helst problem sedan dess.

Visa signatur

MSI P67A-C45 | i5 2500k 3.30GHz @ 4.5GHz | Asus GTX 660 TI-DC2 980/6008 @ 1160/6900 | 16384MB Corsair DDR3 | Samsung SSD 830 Series 256GB, WD 1TB

Permalänk
Avstängd