Är det något du undrar över angående din CPU?

Permalänk
Medlem

Är det något du undrar över angående din CPU?

Du har byggt ihop din nya dator. Du har längtat som fan efter den. Du har läst ala guider om hur man bygger ihop en dator och du har gjort allt. Du startar datorn. Allt funkar som det ska.

Men, vad nu?

[u][b]CPU[/u][/b]

Varför går CPUn för sakta när du kollar i tex CPU-z?
Nyare CPUer har en funktion som heter SpeedStep om det är en Intel eller Cool'n'Quiet om det rör sig om AMD.

Det går i princip ut på att din nya CPU klockar ner sig genom att sänka multipliern när full processorkraft inte behövs. Detta är en bra och smart funktion då CPUn drar mindre ström och är svalare.

Ska du klocka så är det dock smart om du stänger av funktionen då det kan störa klockningen, för att senare, när du fått en stabil dator, sätta på den igen om du vill.

I BIOS kan det heta lite olika, men på Intel (som jag själv har) så kan det heta Speedstep, EIST och C1E.

Hur mycket vcore är maximalt rekommenderat för min CPU?
Det kan ingen säga då varje CPU (och komplett system) är olika och därmed även detta. Enda sättet är att du provar dig fram. Däremot kan du titta på alla trådar som finns på forumet som handlar om överklockning och skapa dig en ungefärlig uppfattning på vcore för liknande CPUer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Intel vcore överklockat
65nm cpu´s 1.55vcore (max rekommenderat)
45nm cpu´s 1.45vcore (max rekommenderat)

Varför kan jag inte klocka min dator till X,XGHz när min polare/folk på nätet har klockat så högt med samma CPU/MB/Minne?
Som ovanstående. Varje enskild komponent i datorn är unik, trots att det rör sig om massproduktioner. Med andra ord skiljer sig min Q6600 från alla andras och detta medför att två exakt likadana system inte nödvändigtvis klockar lika bra/högt, vilket kan ses i alla databastrådar, där många med otroligt likartade system får vitt skilda resultat.
Detta är dock förutsatt att de enskilda komponenterna funkar, har du en defekt komponent och det ger dig problem eller sätter stopp för klockningen så är det en annan femma.

Varför har jag så höga temps på min CPU?
Du har satt ihop din nya dator/bytt kylare och tempen är skyhög, oavsett vad du gör. Ibland stänger datorn även av sig.

Ett oerhört vanligt "fel" är att det rör sig om felmontering samt fel mängd kylpasta. Prova först av allt att montera om kylaren samt försäkra dig om att det rör sig om ungefärlig rätt mängd kylpasta, detta brukar lösa de allra flesta problemen. Skulle dock problemet kvarstå så får du gå vidare och skapa dig en fin tråd om det

En annan viktig sak är hur luftflödet ser ut i chassit. Har du tillräckligt med friskluft som kommer in i datorn och har du bra utflöde av varmluften som producerats av CPUn, HDDna, GPUn, RAM etc? Det är viktigt. Att få bort värmen från CPUn via en toppkylare är något som läggs stor vikt på, men för att du ska få en effekt måste den varma luften ut ur lådan, annars kommer du tappa kylförmåga.
Olika sätt att få ett bra flöde i chassit är genom att tex ha tillräckligt med bra fläktar som blåser in och ut och sådan kabeldragning att luften inte hindras cirkulera alltför mycket.

Jag har sen en tid tillbaka klockat min dator men har nu märkt att den blivit varmare, varför?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

En chansning är att det är nu under sommarhalvåret du märkt problemet och då har tempen utomhus/inomhus stigit och således även tempen i chassit.

[u][b]Minnen[/u][/b]

Varför körs mina minnen i halva hastigheten?
Dina minnen visas i tex CPU-z köras i 400MHz när de är 800MHz.

Svaret är att dina minnen är DDR (Double data rate) och som namnet antyder så ska hastigheten som visas multipliceras med 2 för att få rätt hastighet.

Jag har installerat >4GB RAM men Windows visar bara 2-3GB
Detta beror i de allra flesta fall på operativsystemet du kör. Det har inget att göra med huruvida du kör med XP eller Vista, utan om du kör med ett 32-bits eller 64-bits operativsystem.

En förklaring för dummies: tänk dig att ditt 32-bits OS är som en hink som totalt rymmer 4GB. Häri ska du få plats med GPUn, Ljudkort och andra saker utöver RAM. Det betyder att ju mer du fyller med andra saker än RAM, desto mindre RAM kommer datorn kunna använda, det som blir över kommer hamna utanför hinken och inte kunna användas, vilket är det som sker när du kör med 4GB RAM. Ett 64-bits OS kan då istället jämföras med ett badkar, och då inser du att om du har samma komponenter som innan så kommer du kunna använda allt i RAMväg.

Är du däremot intresserad av hur det verkligen ligger till kan du läsa vidare här:http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Vilken volt ska jag köra mina minnen i?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Ett tips vore att kolla vad moderkortet har för Standardvolt på minnena i bios. Gigabyte har ju t.e.x 1.8V som standard, medan de minnen man har satt i kanske mår bättre av en högre volt.

Som skrivet ska olika minnen ha olika spänningar, kolla på tex tillverkarens hemsida för att se vilken spänning just dina minnen ska köras i (och även hur mycket de tål som mest om du ska överklocka).

Jag får BSOD!
Ja, inte lätt, men har du nyligen bytt hårdvara kan du kolla om datorn funkar utan den samt enbart med den (om du tex köpt till mer RAM).
Vill du utesluta dina minnen får du köra dem en och en för att se om någon är defekt. Skulle dock problemen fortsätta trots att du gjort allt det där så får du ladda hem Memtest och se om du får några fel där.

Jag ska uppgradera, vilka minnen ska jag köpa?
För att vara helt på den säkra sidan kan du kolla på moderkortets hemsida/manual och där har du minnen som stöds.

Men viktigare är: ska du klocka eller ej?
Ska du inte överklocka duger vilak minnen som helst i princip och det kan vara overkill samt onödigt att köpa för dyra minnen. Ska du däremot klocka kan du räkna ut vilken FSB du vill hamna på och välja dina minnen efter det.
Exempel
Jag har en Q6600 och har klockat den till 3600MHz, då multipliern är 9 så innebär det att min FSB hamnar på 400. Om jag vill vara säker på att mina minnen inte sätter stopp för klockningen innebär det att jag behöver minnen som körs i 400x2 (DDR ) vilket ger 800MHz, dvs 6400. Visst, jag kan köra med 5300-minnen, men det betyder att jag måste klocka minnena också och det kan inte alltid funka då minnena bara är garanterade att köras i den hastighet de är specade till.

Jag vill uppgradera, hur kan jag kombinera minnen?
Så länge du håller dig till en grupp (DDR alt DDR2 alt DDR3) så har jag själv aldrig stött på några problem. Då har jag själv kombinerat minnen av olika märken, hastigheter och storlekar.
Men det finns alltid en risk att det inte funkar, men som sagt så funkade det för mig och jag har heller inte läst om någon som haft problem.

Jag har köpt minnen som är specade till XXXMHz men de körs i YYYMHz! Varför?
Se det som så, dina minnen är garanterade att klara att köras i den hastighet de är skrivna, dock så kan det ibland hända att de körs i lägre hastighet. Men då är det sådan att minnena anpassats till CPUns hastighet (dvs FSBn). FSB:RAM ratio är förhållandet mellan FSBn och RAM (No shit Sherlock). Körs FSB och RAM 1:1 så betyder det att båda har samma värde. Men väldigt ofta så körs inte FSB och RAM 1:1, utan i något annat och ddet kan innebära att dina minnen inte körs i den hastighet de är specade i, utan lägre.

Dock så har jag varken märkt eller hört om någon annan som märkt någon skillnad i om minnena körs 1:1 eller något annat.

[u][b]GPU[/u][/b]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Skall du/planerar du köpa fler än ett grafikkort?

Tänk då på att moderkorten har olika Chipset, de vanligaste är Intel/Amd och Nvidia. Om du vill ha två eller fler grafikkort på ditt moderkort så Måste du köpa kort med likadan grafikprocessor. Har ditt moderkort ett Chipset från Intel/Amd, så Skall du köra Crossfire. Vilket innebär grafikprocessorer från ATi.
Har ditt moderkort däremot ett Chipset från Nvidia, så skall köra SLI. Och med det innebär grafikprocessorer från Nvidia.
En annan viktig sak man skall tänka på i detta sammanhang är att säkerhetsställa att de grafikkorten Du vill köpa är Crossfire resp. SLI kompatibelt beroende då på Vilket Chipset Du har på moderkortet.

Idag stöder de flesta nya moderkort möjligheten att placera 2 eller flera grafikkort på ett o samma moderkort. Beroende på vilket moderkort du har, kan bandbredden variera mellan 4-16 x bandbredden/grafikkort när du använder de två olika metoderna;
Crossfire ( ATI )
SLI ( Nvidia )

Vill lägga till: Glöm inte att du med dubbla grafikkort även kan behöva uppgradera ditt nätagg så du kan få tillräckligt med ström till komponenterna.

[u][b]Övrigt[/u][/b]

Vilket program läser av min CPU temperatur rätt?
Finns många program, dock ett fåtal som verkligen visar rätt.

Själv använder jag mig av Coretemp och Everst, men det finns även andra populära program, såsom tex RealTemp.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flopper
Cpu Intels, tempsensorn fastnar ibland i cpu´n och visar i idle dvs viloläge ett värde, Intels sensorer är dock kalibrerade för load dvs belastning.
Detta kan noteras med realtemp eller coretemp då sensorn funkar vid load/belastning.

Stämmer det att XP inte kan använda sig av fyrkärniga CPUer?
Nej.

Det du hört någon kompis säga är ren svammel. XP har inga som helst problem med att använda sig av fyrakärniga processorer, kör en sådan med XP själv nämligen och de gör även hundratals andra här på forumet med.

Det finns heller ingen begränsning när det gäller om det är ett 32-bits eller 64-bits OS.

------------------------------------------------------------------------------

Vi kan väl fylla på med diverse enklare saker som dock frågas om frekvent i något som kanske kan bli en okej FAQ?

Permalänk
Medlem

"Hur mycket vcore är maximalt rekommenderat för min CPU?" samt "Vilket program läser av min CPU temperatur rätt?" är väl frågor som man också tröttnat på

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Highlaj
"Hur mycket vcore är maximalt rekommenderat för min CPU?" samt "Vilket program läser av min CPU temperatur rätt?" är väl frågor som man också tröttnat på

Mycket rätt, de får åka med.

Permalänk
Avstängd

Intel vcore överklockat
65nm cpu´s 1.55vcore (max rekommenderat)
45nm cpu´s 1.45vcore (max rekommenderat)

Även om en god intention med tråden är för många så osäkra och lata

Cpu Intels, tempsensorn fastnar ibland i cpu´n och visar i idle dvs viloläge ett värde, Intels sensorer är dock kalibrerade för load dvs belastning.
Detta kan noteras med realtemp eller coretemp då sensorn funkar vid load/belastning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Det åkte med det där också.

Några andra saker som borde tas upp?

Permalänk
Medlem

Ta och klistra denna tråd tack så slipper alla noobs fråga samma sak alltid.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hittar man denna speedstep i BIOS? Någon som vet vad den inställningen heter på en E4500?

Visa signatur

Intel C2D E4500 2,20GH @ 3,0GHz + SuperSilent Freezer 7 PRO | Gigabyte GeForce 8800GT 512MB+Accelero S1 rev2+Turbo Module | 2048MB DDR2 PC6400 CorsairXMS2 | 400W FSP 120mm Bulk | Cooler Master Elite 331 | Win7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vacko
Hittar man denna speedstep i BIOS? Någon som vet vad den inställningen heter på en E4500?

Den kan heta EIST (Enhanced Intel SpeedStep Technology) och C1E också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vacko
Hittar man denna speedstep i BIOS? Någon som vet vad den inställningen heter på en E4500?

CPU EIST

Edit: Tack CSM101, frågan är om det hjälper.
#2 Dessutom svarade du före.

Visa signatur

*.*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gusko
CPU EIST

Edit: Tack CSM101, frågan är om det hjälper.
#2 Dessutom svarade du före.

Nu finns det här iaf. För jag vet att just det här med SpeedStep är något svårt att hitta om man inte vet vart man ska söka, så detta kan ju vara ett litet steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Underbart! Klister på denna illa kvikt

Permalänk
Medlem

När du säger max rekommenderad vcore, menar du i BIOS eller cpu-z? De värdena skiljer sig väldigt mycket för mig...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakanet
När du säger max rekommenderad vcore, menar du i BIOS eller cpu-z? De värdena skiljer sig väldigt mycket för mig...

Jag utgick ifrån program som "visar rätt", då BIOS för min del visar 1,7 och det är ju en bra bit över max rekommenderade för min CPU medan den håller sig inim gränsen enligt CPU-Z.

Men Flopper får svara på det, kan vara så att jag har fel.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lakanet
När du säger max rekommenderad vcore, menar du i BIOS eller cpu-z? De värdena skiljer sig väldigt mycket för mig...

Skulle nog själv gå på cpu-z

Moderkort övervoltar och undervoltar beroende på märke och modell och ger en hel hög med variation vilket gör en exakt bedömning svår.
Vad som sker är att en mycket liten förbättring nås efter 1.45vcore.

vad som kan förtydligas är att vad jag läst och sett och själv testat är en högre vcore helt ok.
men intels rekommendationen är max 1.45.
för de som sällan uppdaterar är en långsiktig lösning att läsa på om sina moderkort på olika forum.

Bios versioner kan göra underverk med information och kompatibilitet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Avstängd

G.J

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Danke. Kommer vara borta några dagar nu, men skriv vad ni vill ska finnas med (gärna hela stycken) så fixar jag (eller en mod, feel free mates) det sen.

Permalänk
Medlem

Bra tråd!

Ang. problem med värme/fläktar, så tycker jag man kan nyttja en "tumregel";

-Den mängden luft som fläktarna flyttar Ut, skall motsvara Likvärdigt eller Mer den mängden luft fläktarna flyttar in.

Vad sägs?

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Har en E2180 som jag börjat arbeta med. Kan få upp den till 3.0 Ghz genom att öka FSB till 1200. Försöker jag öka mer än så så vägrar Windows Boota. Givetvis är det nog volten, men mitt moderkort stöder inte voltinställningar... Skitirriterande. Håller den så länge på 2.66 med FSB på 1066, precis vad mitt budgetkort ska klara.

Tips?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Bra tråd!

Ang. problem med värme/fläktar, så tycker jag man kan nyttja en "tumregel";

-Den mängden luft som fläktarna flyttar Ut, skall motsvara Likvärdigt eller Mer den mängden luft fläktarna flyttar in.

Vad sägs?

Så det ska vara undertryck i chassiet eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Så det ska vara undertryck i chassiet eller?

Min,,, s.k tanke är att ju att man skall ha Omsättning utav luften i chassit.

Annars så cirkulerar ju "bara" den nu uppvärmda luften kvar i chassit.

Och Värme, är ju som Vi alla vet, orsak till Mycket problem och skapar ett ständigt flöde utav frågor i forumet...

Men, men,,,, det kanske är ett inlägg som bör/skall läggas i en annan tråd

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Min,,, s.k tanke är att ju att man skall ha Omsättning utav luften i chassit.

Annars så cirkulerar ju "bara" den nu uppvärmda luften kvar i chassit.

Och Värme, är ju som Vi alla vet, orsak till Mycket problem och skapar ett ständigt flöde utav frågor i forumet...

Men, men,,,, det kanske är ett inlägg som bör/skall läggas i en annan tråd

Ah, cirkulationen är jag med på, men det lät som om det skulle vara undertryck i chassiet.

Men den kommer med

Permalänk
Medlem

Minnen:

Ett tips vore att kolla vad moderkortet har för Standardvolt på minnena i bios. Gigabyte har ju t.e.x 1.8V som standard, medan de minnen man har satt i kanske mår bättre av en högre volt.

Hur det är med de andra "aktörerna" vet jag ej, men ngn annan som har koll kan ju fylla på

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

Bra tråd alltså, vore bra om moderatorerna gjorde så man var tvungen att läsa dom trådarna innan man skapar nya om samma saker.

off topic
Lite dåligt med överklockningsguider till amd tycker jag, finns ju ingen guide som motsvarar conroe noob guide till amd's processorer här.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Minnen:

Ett tips vore att kolla vad moderkortet har för Standardvolt på minnena i bios. Gigabyte har ju t.e.x 1.8V som standard, medan de minnen man har satt i kanske mår bättre av en högre volt.

Hur det är med de andra "aktörerna" vet jag ej, men ngn annan som har koll kan ju fylla på

Topp.

Bäst är om man själ kollar på tillverkarens hemsida, istället för att fylla på här med olika volt till olika minnen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NukeHenk
Bra tråd alltså, vore bra om moderatorerna gjorde så man var tvungen att läsa dom trådarna innan man skapar nya om samma saker.

off topic
Lite dåligt med överklockningsguider till amd tycker jag, finns ju ingen guide som motsvarar conroe noob guide till amd's processorer här.

Jo, hade behövts en sådan guide till AMD också, tyvärr har jag inte kunskapen om vare sig AMD eller deras klockning

Permalänk
Medlem

Grafik

Skriva ngt om stödet för fler än ett grafikkort?

Typ;

Grafikkort:

Idag stöder de flesta nya moderkort möjligheten att placera 2 eller flera grafikkort på ett o samma moderkort. Beroende på vilket moderkort du har, kan bandbredden variera mellan 4-16 x bandbredden/grafikkort när du använder de två olika metoderna;
Crossfire ( ATI )
SLI ( Nvidia )

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Subrosa
Grafik

Skriva ngt om stödet för fler än ett grafikkort?

Typ;

Grafikkort:

Idag stöder de flesta nya moderkort möjligheten att placera 2 eller flera grafikkort på ett o samma moderkort. Beroende på vilket moderkort du har, kan bandbredden variera mellan 4-16 x bandbredden/grafikkort när du använder de två olika metoderna;
Crossfire ( ATI )
SLI ( Nvidia )

Du får mer än gärna skriva mera om det om du vill, för jag har nada erfarenhet av SLI/CF och att skriva om det skulle inte bli bra.

Edit: helst ska det ju även vara en fråga som dykt upp några ggr istället för en beslrivande text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Du får mer än gärna skriva mera om det om du vill, för jag har nada erfarenhet av SLI/CF och att skriva om det skulle inte bli bra.

Edit: helst ska det ju även vara en fråga som dykt upp några ggr istället för en beslrivande text.

Jag är också inte så speciellt duktig på grafikkort, men kan göra ett försök när jag kommer hem från jobbet ikväll.
Man kan ju kanske Knyta ihop den säcken med de olika chipset som "relaterar" till en viss Grafikkortstillverkare

-Eller om ngn som har koll, får naturligtvis också tillföra till ämnet Grafik

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Avstängd

Bra initiativ.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, någon som vet vad "problemet" är då jag ej får min E4500 över 2,8GHz utan bluescreen efter diverse tester (Orthos osv.) Har för övrigt ett EP35C-DS3 mobo och Corsair 6400-minnen. Har minnestimingen på 2.0 (1:1). FBS på 255MHz och multipel på 11x och en Vcore på 1.3750. Har prövat haft Vcoren på 1,4 med FBS på 273MHz och multipel på 11x med samma resultat.

Har prövat massor med olika inställningar med slutat med samma resultat (bluescreen). Hjälp uppskattas! OBS, temperaturen är inget prob!

Visa signatur

Intel C2D E4500 2,20GH @ 3,0GHz + SuperSilent Freezer 7 PRO | Gigabyte GeForce 8800GT 512MB+Accelero S1 rev2+Turbo Module | 2048MB DDR2 PC6400 CorsairXMS2 | 400W FSP 120mm Bulk | Cooler Master Elite 331 | Win7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Bra initiativ.

Danke!

Du som har en klockad AMD kanske kan komma med lite pointers om vad som bör tänkas på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vacko
Lånar tråden lite, någon som vet vad "problemet" är då jag ej får min E4500 över 2,8GHz utan bluescreen efter diverse tester (Orthos osv.) Har för övrigt ett EP35C-DS3 mobo och Corsair 6400-minnen. Har minnestimingen på 2.0 (1:1). FBS på 255MHz och multipel på 11x och en Vcore på 1.3750. Har prövat haft Vcoren på 1,4 med FBS på 273MHz och multipel på 11x med samma resultat.

Har prövat massor med olika inställningar med slutat med samma resultat (bluescreen). Hjälp uppskattas! OBS, temperaturen är inget prob!

Provat att höja FSB till tex 300 för att se vad som händer?