Permalänk
Medlem

Blev ganska intresserad av att komma igång med Ubiquiti. Antar att jag får börja refresha för UCG Ultra.. :'D

Räcker det med UCG Ultra + AP & Eventuell switch eller PoE injector?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Även jag fick ökad ping på bredbandskollen. Hade 1.16 med min gamla router, nu fick jag 1.68 med CGU

Åh jädrar, det är en latensökning på 44,8%, till och med värre än mina 25%! Något står inte rätt till med Cloud Gateway Ultra, så enkelt är det...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Har kommit igång med min Cloud Ultra Gateway nu. Några frågor. Jag installerade PC-klienten men allting sköts via ett webinterface ändå, finns det ingen fullfjädrad PC-klient? Varför ser jag inte Gatewayen i interfacet? Ser den endast på mobilen som jag gjorde den initiala installationen ifrån. Ser däremot Ultra Switchen och APn utan problem.
Finns det något smidigt sätt att "Dela ut" wifi-lösenordet till mobiltelefoner på något sätt? Bonusfråga, funkar WPA3 bra eller bör man fortsätta med WPA2 som den rekommenderade?

Du verkar ha missförstått hur mjukvaran fungerar. Det är inte en "PC-klient", det är en server-komponent som hostar webbapplikationen. Det är denna server-tjänst med tillhörande gränssnitt som tidigare hette Unifi Controller (vilket många av oss fortsätter att kalla den). I ditt fall ska du dock inte använda denna då din Cloud Gateway Ultra redan köra denna. Du bör med andra ord fabriksåterställa switchen och AP:n och istället adoptera dessa i kontrollern på din gateway.

Många mobiltelefoner stödjer ju delning av WiFi-nät via QR-koder så det är alltid en möjlig lösning.

Ja, WPA3 fungerar utmärkt för alla någorlunda moderna enheter. I annat fall kan du även aktivera WPA2 på samma nät om du har enheter som inte fungerar med WPA3. Ett tips är att skanna omgivningen för att se hur många nät du har runt dig och testa dig fram gällande kanal och kanalbredd på 5 GHz-nätet. Som standard är kanalbredden 40 MHz vilket begränsar prestandan en hel del, men samtidigt är lämpligt i en miljö med mycket störningar eller på ett kontor med många APs. För ökad kompabilitet kan du ställa PMF till Optional.

Har du IoT-prylar bör du antingen skapa ett separat nät för dessa eller låta dem husera på 2.4 GHz-nätet. I så fall bör du där begränsa dig till WPA2 och stänga av PMF.

Skrivet av CooingPendulum:

Blev ganska intresserad av att komma igång med Ubiquiti. Antar att jag får börja refresha för UCG Ultra.. :'D

Räcker det med UCG Ultra + AP & Eventuell switch eller PoE injector?

Ja, det räcker. Det är inte strikt nödvändigt att använda deras switchar, men det låter dig konfigurera dem i samma gränssnitt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Finns det något smidigt sätt att "Dela ut" wifi-lösenordet till mobiltelefoner på något sätt?

Som nämnts så har de flesta telefoner stöd för att dela trådlöst nätverk via QR-kod numera. Annars kan du använda något som exempelvis denna webb-app för att skapa och printa ut en QR-kod för exempelvis gäst-wifi som du placerar på strategiska platser i bostaden.
https://wifiqr.rhz.se

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

.

tagit bort inlägg
Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk

Nu är ju frågan. 🤣 hade man bråttom med en UXG Lite nu när UXG Max kom. Ska man byta? 2.5GbE kan kanske vara trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Nu är ju frågan. 🤣 hade man bråttom med en UXG Lite nu när UXG Max kom. Ska man byta? 2.5GbE kan kanske vara trevligt.

Prisskillnaden 144->220 EUR skulle jag valt max. Man får högre througput med IDS/IPS, fler portar, 2.5G och möjlighet till två WAN-portar för pengarna.

Med UXG Lite, UCG Ultra och UXG Max tycker jag Lite ser märkligast ut, Ultran har ju fördelen att ha inbyggd cloudkey och ett bra pris så skulle jag idag välja hem eller till ett litet kontor skulle valet vara mellan UCG Ultra och UXG Max.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Åh jädrar, det är en latensökning på 44,8%, till och med värre än mina 25%! Något står inte rätt till med Cloud Gateway Ultra, så enkelt är det...

Ska testa min då… har 0.67ms mot Telias testserver på min gamla Netgear.
Trist om deras hårdvara/mjukvara går bakåt i utvecklingen på latency. Stort fokus på tex Wifi 7 är ju just lägre latency.
Kan ju också tyda på kassa drivers/firmware från deras sida med massa overhead. Med lite tur kanske det fixas snart.

Permalänk
Medlem

UCG Ultra och UXG Max har samma CPU (Quad-core ARM® Cortex®-A53 at 1.5 GHz) men Ultra har 3 Gbyte minne mot 2 för Max.
Avsaknaden av inbyggd controller i Max borde förhoppningsvis kompensera för det mindre minnet.

1,5 GBit/s routing med DS/IPS påslaget gör ju att man inte kan utnyttja WAN porten fullt ut. Nu spelar det mindre roll eftersom vad jag har sett är det ingen ISP som erbjuder 2,5Gbit/s internet, men det kanske kommer.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

1,5 GBit/s routing med IDS/IPS påslaget gör ju att man inte kan utnyttja WAN porten fullt ut. Nu spelar det mindre roll eftersom vad jag har sett är det ingen ISP som erbjuder 2,5Gbit/s internet, men det kanske kommer.

Ja, men slår du av IDS/IPS så är det hyfsat troligt att den klarar 2,5 Gbit/s. Det är väldigt prestandakrävande nämligen, och något som de allra flesta inte behöver.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om någon ser att UCG Ultra säljs får ni gärna spamma mig! Verkar som att jag inte kan subscribe:a till botten ännu.

Permalänk
Medlem

Finns ju på lager i deras egen butik. https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/products/uxg-max

Skrivet av CooingPendulum:

Om någon ser att UCG Ultra säljs får ni gärna spamma mig! Verkar som att jag inte kan subscribe:a till botten ännu.

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Det är ju Max och inte Ultra!

Permalänk
Medlem

Oups, såklart. Jag som läste lite för snabbt

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Skriv gärna en kort recension. Kul att höra hur den är vs 86S.

Jag beställde en Gateway Max istället, kommer på fredag. Nackdelen är att den inte har POE men fick tag i en poe adapter så det blir nog bra, hoppas jag Tyckte specsen såg mer lovande ut på MAX än på Ultran men återstår att se om jag gjorde ett klokt val

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Åh jädrar, det är en latensökning på 44,8%, till och med värre än mina 25%! Något står inte rätt till med Cloud Gateway Ultra, så enkelt är det...

Testade nu med plug and play på Cloud Gateway Ultra utan att ändra något i settings:
CGU 1,6 ms 867 ned 917 upp
Netgear X4S 0,67 ms 914 ned 943 upp (läst så lågt som 0,59 ms)
230%+ skillnad i latency >.<

Testat i Windows 7 Speedtest app mot Telia på PC med 1000/1000 fiber.
(Nedhastigheterna får man ta med lite nypa salt då det är lite beroende på tid på dygnet, men X4S fick ändå 884-890 ned nu direkt efter jag bytte tillbaka och 930-932 upp. Alltså klart bättre än CGU vilket som.)

Undrar om de löser detta med firmware i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Testade nu med plug and play på Cloud Gateway Ultra utan att ändra något i settings:
CGU 1,6 ms 867 ned 917 upp
Netgear X4S 0,67 ms 914 ned 943 upp (läst så lågt som 0,59 ms)
230%+ skillnad i latency >.<

Testat i Windows 7 Speedtest app mot Telia på PC med 1000/1000 fiber.
(Nedhastigheterna får man ta med lite nypa salt då det är lite beroende på tid på dygnet, men X4S fick ändå 884-890 ned nu direkt efter jag bytte tillbaka och 930-932 upp. Alltså klart bättre än CGU vilket som.)

Undrar om de löser detta med firmware i framtiden.

Ja, vi är nog inte 3 pers här som har 25-200% extra svarstider på Cloud Gateway Ultra och produkten är okej. Vettifan om de kan fixa det med firmware, men man kan ju hoppas. Går nog tillbaka till min gamla USG3 bara för att CGU verkar helt keff just nu.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats76:

Även jag fick ökad ping på bredbandskollen. Hade 1.16 med min gamla router, nu fick jag 1.68 med CGU

Vilken router hade du innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Ja, vi är nog inte 3 pers här som har 25-200% extra svarstider på Cloud Gateway Ultra och produkten är okej. Vettifan om de kan fixa det med firmware, men man kan ju hoppas. Går nog tillbaka till min gamla USG3 bara för att CGU verkar helt keff just nu.

Vill ni ha lite attention på det behöver ni troligen dra igång en tråd om det på deras officiella forum och droppa en länk i lämplig tråd där enheten diskuteras.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helsing84:

Jag beställde en Gateway Max istället, kommer på fredag. Nackdelen är att den inte har POE men fick tag i en poe adapter så det blir nog bra, hoppas jag Tyckte specsen såg mer lovande ut på MAX än på Ultran men återstår att se om jag gjorde ett klokt val

Kommer du köra med en CloudKey eller ska du kontrollera den på något annat sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Vill ni ha lite attention på det behöver ni troligen dra igång en tråd om det på deras officiella forum och droppa en länk i lämplig tråd där enheten diskuteras.

https://community.ui.com/questions/Cloud-Gateway-Ultra-latenc...

Permalänk
Medlem

Gav tråden en upvote. Förhoppningsvis sätter den igång en diskussion.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Testade nu med plug and play på Cloud Gateway Ultra utan att ändra något i settings:
CGU 1,6 ms 867 ned 917 upp
Netgear X4S 0,67 ms 914 ned 943 upp (läst så lågt som 0,59 ms)
230%+ skillnad i latency >.<

Testat i Windows 7 Speedtest app mot Telia på PC med 1000/1000 fiber.
(Nedhastigheterna får man ta med lite nypa salt då det är lite beroende på tid på dygnet, men X4S fick ändå 884-890 ned nu direkt efter jag bytte tillbaka och 930-932 upp. Alltså klart bättre än CGU vilket som.)

Undrar om de löser detta med firmware i framtiden.

Är det med eller utan IDS/IPS?

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hemmanätverk utan större krav men vill ha stabilitet.
Jag har idag en edgerouter x och en gammal cloud key (EOL) samt 3 APn. Edgeroutern har tjänat mig väl i kanske 8 år.

När Edgeroutern dör, kan jag med fördel ersätta både den och cloudkey med en UCG Ultra?

Det som verkar saknas är PoE som jag idag har för två av AP, den sista jag har supportas inte av edgeroutern som även bara har två PoE portar.

Jag har idag bara 100/100 internet. 2.5Gbe finns på 3 datorer, men data skyfflas inte mellan datorerna, kablarna i huset är underdimensionerade, mina NAS är gamla och orkar inte leverera. Så jag tror att en USG Ultra skulle funka kommande 5-8 år utan problem? Kan man tro nån ny produkt kommer inom kort? Eller är det lika bra att planera för ett preventivt byte av edgeroutern?

Permalänk
Skrivet av Fetskaft:

Kommer du köra med en CloudKey eller ska du kontrollera den på något annat sätt?

Inte i dagsläget utan kommer styra den genom att installera controllern lokalt på min dator så länge. Inte insatt i vad en cloudkey ger för fördelar men det kanske du har lust att berätta så är jag väldigt tacksam då jag inte satt mig in i det ännu

Permalänk
Medlem

Mkt bra, eftersom det stod "unknown gear" så var jag in och lade till att jag gick från deras ap-gamla USG3 till CGU

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Är det med eller utan IDS/IPS?

Körde den "plug and play" direkt till datorn med kabel så vet inte, men gissar att det hade varit mer latency om jag haft IDS/IPS och några geografiska regler på.
Nån som vet om IDS/IPS är av eller på vid första uppstart?

Den här videon visar också på lag och jitter:
https://www.youtube.com/watch?v=F7p6glzF9NA&t=163s

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Testade nu med plug and play på Cloud Gateway Ultra utan att ändra något i settings:
CGU 1,6 ms 867 ned 917 upp
Netgear X4S 0,67 ms 914 ned 943 upp (läst så lågt som 0,59 ms)
230%+ skillnad i latency >.<

Testat i Windows 7 Speedtest app mot Telia på PC med 1000/1000 fiber.
(Nedhastigheterna får man ta med lite nypa salt då det är lite beroende på tid på dygnet, men X4S fick ändå 884-890 ned nu direkt efter jag bytte tillbaka och 930-932 upp. Alltså klart bättre än CGU vilket som.)

Undrar om de löser detta med firmware i framtiden.

Skrivet av KroesusSork:

Ja, vi är nog inte 3 pers här som har 25-200% extra svarstider på Cloud Gateway Ultra och produkten är okej. Vettifan om de kan fixa det med firmware, men man kan ju hoppas. Går nog tillbaka till min gamla USG3 bara för att CGU verkar helt keff just nu.

Packade upp min idag men har inte hunnit starta den ännu men det här var ju inte så kul läsning... Får hoppas på en lösning från tillverkaren.

Permalänk
Medlem

Har nu läst runt en hel del om Ubiquiti Unifi och bestämt mig för att istället satsa på en lösning med TP-link Omada. Fortsätter ändå följa tråden för att se hur det går för er och ifall jag ångrar mig.

Permalänk
Medlem

En Asus AC3200. Säkert 8 år gammal

Skrivet av KAN1N:

Vilken router hade du innan?

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70