Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Är det latency med kabel eller över wifi? Verkar som att UXG-Max och UCG-Ultra har samma chipset/CPU i grunden.

8ms på ethernet och 11ms på wifi.

Permalänk
Medlem

Nu finns Ultra på lager igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Jag har testat VPN client i Cloud Gateway Ultra. Med OpenVPN hos OVPN får jag mediokra ~50Mbit/s ner med min 500/500 fiber.
När jag försöker med deras nedladdade konfigurationsfil för Wireguard funkar det inte. Får detta meddelande<Uppladdad bildlänk>
Samma sak när jag försöker använda Mullvads Wireguard-fil för övrigt. Båda filerna fungerar när jag anväder dem i datorn (linux) Så det är något i dem som skiljer sig från Surfsharks och Torguards Wireguard-inställningar i filerna som Unfifi inte gillar.

Så nästa test blir Surfsharks Wireguard vars konfigurationsfil blir rätt installerad utan problem och kopplar upp, men det går inte att surfa alls. Men jag kan pinga ut till google t.ex.

Sen testar jag med Torguard Wireguard och då fungerar det och hastigheten blir:

<Uppladdad bildlänk>

Ultra är precis som Expressen för slö för att orka köra med VPN. Därför jag själv körde en Rasberry controller med Vilfo VPN routern som Third-party Gateway.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Nu finns Ultra på lager igen.

Fick tag på en. Kul! Då kan man snart byta ut sin Asus-router från 2011

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem

Tack för uppdateringen, tryckte också hem en och ska byta ut min edgrouter x, var inte införstådd att den inte körde ubiquties mjukvara när jag köpte den för några år sedan. Ska bli trevligt att ha allt på ett ställe.

Nu är bara frågan vilken ap jag ska satsa på. Har idag en ap ac lite, men det jag upplever är att den inte klara av att trycka ut wifi på balkongen, 54 m^2. Bor i lägenhetsbyggnad där vi har 3 vångar så man bråkar klart med ett gäng andra wifi, kanske primära problemet? Det är primärt tvn i vardagsrummet samt mobil och surfplatta som använder wifi.
Hade gärna både stött lite nyare standard men vill även gärna ha något som även orkar skicka med lite bätttre tryck. Givetvis kliar det i fingarna efter att köpa det senaste men det kanske kostar mer än det smakar?

Och alla nya aps, kan jag ta poe injoctorn från ap ac lite och driva dem? Eller behöver man något kraftigare?

Permalänk
Medlem

Då har jag äntligen fått tid att konfigurera min Ultra, inte gjort något särskilt mer än att aktivera och uppdatera allt. Gjorde efter det ett par helt ovetenskapliga test för att se svarstiden som Bredbandskollen rapporterar men det var minimal skillnad inom samma millisekund från min Asus router som den nu ska ersätta.
Nöjd med att den är så liten och smidig och vit, passar fint in på hyllan i tv-bänken där den kommer bo framöver. Tror jag kommer bli väldigt nöjd när jag väl är klar med allt.

Nu ska jag börja spana på APs, kör idag mina gamla Deco M5 som APs. Funderar på om jag kan sätta en ny AP centralt i huset och klara mig med bara en ny AP, då blir det lättare att sälja in det hela till den bättre hälften som gärna vill ha så lite prylar som möjligt. Ser att det finns en U6-LR, är det någon som har erfarenhet av en sån? Är skillnaden så pass att man i en normal tvåplans träkåk kan klara sig med en sån istället för t ex två U6-PLUS?

Permalänk
Medlem

På tal om att konfigurera Ultra. Beställde precis en som ska ersätta min uråldriga Asus-router. Använder idag den gamla routern och två Ubuquiti AC-Lite APs. Controllern kör jag på in laptop. Har ingen speciell udda konfigurering på min gamla router. Är det kanske enklast att jag börjar från scratch och resettar mina APs och sätter upp Ultran och adopterar mina APs?

Visa signatur

- A wise man get more use of his enemies then a fool from his friends

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickard:

På tal om att konfigurera Ultra. Beställde precis en som ska ersätta min uråldriga Asus-router. Använder idag den gamla routern och två Ubuquiti AC-Lite APs. Controllern kör jag på in laptop. Har ingen speciell udda konfigurering på min gamla router. Är det kanske enklast att jag börjar från scratch och resettar mina APs och sätter upp Ultran och adopterar mina APs?

Det hade jag också gjort. Alltid nice med clean installation.

Permalänk
Medlem

Jag har något konstigt som händer med min Macbook Pro M1. Det har nu hänt två gånger. Datorn ligger orörd under någon dag och när jag väl använder den igen (den är alltid på strömsparläge när den inte används) så är hastigheten extremt långsam, ca 2-4mbit/s när den vanligtvis är runt 100mbit/s.

Min setup: UCG Ultra, en switch och sen U7 Pro. Hade tidigare en Amplifi HD och hade inte liknande problem. Någon som känner igen detta beteende?

Edit: Det löser sig genom att jag kopplar bort mig från nätverket och ansluter igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alex20hz:

Ultra är precis som Expressen för slö för att orka köra med VPN. Därför jag själv körde en Rasberry controller med Vilfo VPN routern som Third-party Gateway.

Ja, tydligen är det så, det blev inte snabbare än med min gamla Asus AX88u. Jag gick på påståenden om att den skulle klara 500Mbit med Wireguard VPN. Nåja, shit happens. jag gillar Unifi-konceptet åtminstone

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Ja, tydligen är det så, det blev inte snabbare än med min gamla Asus AX88u. Jag gick på påståenden om att den skulle klara 500Mbit med Wireguard VPN. Nåja, shit happens. jag gillar Unifi-konceptet åtminstone

Jag kommer runt 850-900Mbit på min setup ovan.

Visa signatur

ASUS ProArt X670E-CREATOR WIFI | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 4090 | AMD Ryzen 9 7950X3D | Samsung 990 Pro 2TB M.2 | Samsung 970 EVO Plus 2TB M.2 | Philips 42" Evnia 42M2N8900 OLED | G.Skill Trident Z5 Neo RGB 64GB (2x32GB) Expo | NZXT Kraken Z73 | NZXT H710i (black) | NZXT C1200 1200W | Macbook Pro 14" M1 MAX/24/16 | 32 GB | 1 TB | iPad Pro (12.9" 4th generation) | Microsoft Xbox Series X 1 TB | PlayStation 5 Digital Edition | Arctis Nova Pro Wireless | Airpods Max | Oculus Quest 3 (128 GB)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Ja precis, den är endast accesspunkt till WiFi-klienter. Nätverket är i vår sommarstuga med kabelanslutning mellan husen, och det sitter AC-Lites i två av dem. Outdoor+ sitter på väggen precis utanför där routern finns.

Det är alltså ingen nätverksbrygga, utan bryggan i hörnet:

Haha, ja det var ju inte det jag såg framför mig.

Skrivet av Casper:

Funderar också på om det skulle vara värt med en AC-M eller AC-M-Pro - om de skulle ha avsevärt bättre täckning än Outdoor+. Jag brukar få ut 15-30 Mbps från bryggan rätt stabilt. Många verkar rekommendera directional antennas för lång räckvidd över 90 grader, men känns läskigt med tanke på att vi vistas runt hela tomten, om än mer från 180 grader sett.

Jag har ingen personlig erfarenhet av dem tyvärr så har svårt att svara på det. Förhoppningsvis finns det recensioner som kan vara behjälpliga där, alternativt Ubiquitis egna forum.

Skrivet av Casper:

Tycker i stort att det funkar bra dock, utom på det stora husets övervåning, där en AC-Lite sitter i ett hörn på nedervåningen. Där uppe står det ofta helt still.. På friggeboden precis framför det huset sitter Outdoor+:en, och i den friggeboden står routern - ASUS RT-N66U, med ett eget SSID.

Låter definitivt som att du antingen behöver flytta på den befintliga eller montera en extra AP på övervåningen.

Skrivet av imo:

Tack för uppdateringen, tryckte också hem en och ska byta ut min edgrouter x, var inte införstådd att den inte körde ubiquties mjukvara när jag köpte den för några år sedan. Ska bli trevligt att ha allt på ett ställe.

Känner att det är läge att förtydliga, om inte annat för andra som läser tråden. Alla Ubiquitis produkter kör givetvis Ubiquitis mjukvara. Däremot har Ubiquiti flera olika produktserier med lite olika fokus och därmed mjukvarustack. EdgeRouter är en del av EdgeMax-serien och senare även UISP-serien.

Allt som är en del av Unifi-serien har Unifi i produktnamnet.

Skrivet av imo:

Hade gärna både stött lite nyare standard men vill även gärna ha något som även orkar skicka med lite bätttre tryck.

Generellt är det inte så enkelt som att öka sändningsstrykan på AP:n för att få bättre täckning eftersom enheten också måste kunna skicka svar tillbaka. Enheterna du ansluter kommer troligen ha svagare sändare än din AP oavsett.

Däremot kan vissa antennkonfigurationer potentiellt sprida signalen på ett mer optimalt sätt för ens situation (exempelvis mer åt sidorna och mindre rakt under AP:n), samt ha känsligare antenner. Det brukar vara detta som LR-modellerna (Long Range) är tänkta för. Hur stor skillnad det gör i praktiken vågar jag inte med säkerhet svara på då jag inte personligen gjort några praktiska jämförelser.

Annars får man montera ytterligare APs.

Skrivet av imo:

Och alla nya aps, kan jag ta poe injoctorn från ap ac lite och driva dem? Eller behöver man något kraftigare?

Räkna inte med det. Du får titta på produktsidan vilken variant av PoE de kräver och jämföra med din gamla AP. PoE-injectorn för UAP-AC-Lite lär också kunna vara deras gamla 24V passiva PoE så frågan är om de levererar rätt spänning. Det är också något du behöver kolla upp i så fall. Alla deras moderna APs kör standardiserad aktiv PoE (802.3af, at, bt, etc.).

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Jag har något konstigt som händer med min Macbook Pro M1. Det har nu hänt två gånger. Datorn ligger orörd under någon dag och när jag väl använder den igen (den är alltid på strömsparläge när den inte används) så är hastigheten extremt långsam, ca 2-4mbit/s när den vanligtvis är runt 100mbit/s.

Min setup: UCG Ultra, en switch och sen U7 Pro. Hade tidigare en Amplifi HD och hade inte liknande problem. Någon som känner igen detta beteende?

Edit: Det löser sig genom att jag kopplar bort mig från nätverket och ansluter igen.

Hade samma problem, ökade Channel Width så fick jag ordning på hastigheten, däremot blev latensen horribel så tröttnade och drog en kabel till dockan… men värt att testa med olika Channel Width kanske?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Hade samma problem, ökade Channel Width så fick jag ordning på hastigheten, däremot blev latensen horribel så tröttnade och drog en kabel till dockan… men värt att testa med olika Channel Width kanske?

Barnsjukdomar? Lär väl fixas i ny firmware så småningom? Alla nya Unifi produkter är väl lite "beta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av KaakaaN:

Hade samma problem, ökade Channel Width så fick jag ordning på hastigheten, däremot blev latensen horribel så tröttnade och drog en kabel till dockan… men värt att testa med olika Channel Width kanske?

jag ökade faktiskt den precis efter andra gången det hände. Får se om det bättras. Men siktar också på att dra en nätverkskabel till dockningsstationen när jag har möblerat om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Barnsjukdomar? Lär väl fixas i ny firmware så småningom? Alla nya Unifi produkter är väl lite "beta".

Mja, har en UDM Dream Machine + en UAP AC PRO så inte lika nya grejer Men har också auto-update igång så vet aldrig riktigt vilka buggar man får.

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk

Har Ubiquiti idag någon modell som troget ersätter en Edgerouter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har Ubiquiti idag någon modell som troget ersätter en Edgerouter?

De fokuserar mer på produktserierna Unifi och UISP. Någon direkt motsvarighet till EdgeRouter med lokal management direkt på enheten har de inte såvitt jag vet.

Svaret beror med andra ord på vad dina krav är?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har Ubiquiti idag någon modell som troget ersätter en Edgerouter?

Nej tyvärr inte. Inte för "hemmabruk" iaf. Är Ultra som gäller där känns det som.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Nej tyvärr inte. Inte för "hemmabruk" iaf. Är Ultra som gäller där känns det som.

Tackar! Så inget i deras Unifi serie ja förutom Ultra? Finns det något annat märke som troget kan ersätta en Edgerouter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tackar! Så inget i deras Unifi serie ja förutom Ultra? Finns det något annat märke som troget kan ersätta en Edgerouter?

Det beror ju helt på vad du har för "krav". Om du vill köra Unifi så kan ju även "Gateway Max" (UXG-Max) vara intressant om du rullar din egen network controller/application.

Går man utanför Ubiquiti/Unifi kan man ju välja pfSense/OpnSense eller något annat, exempelvis med hårdvara från Teklager.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tackar! Så inget i deras Unifi serie ja förutom Ultra? Finns det något annat märke som troget kan ersätta en Edgerouter?

Är inte Mikrotik typ motsvarande Edgerouter?
Finns ju också små smidiga routrar med SFP mm som inte kostar så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Är inte Mikrotik typ motsvarande Edgerouter?
Finns ju också små smidiga routrar med SFP mm som inte kostar så mycket.

Vill/behöver man inte Unifi så skulle jag också rekommendera Mikrotik. Generellt brukar CRS switcharna rekommenderas före CSS pga mjukvara/interface, själv kör jag en MikroTik CSS610-8P-2S+IN. Prisvärda och robusta saker som är testade i temperaturer -40°C till 70°C, min står i kallställt utrymmet och funkat utan problem i 2 år nu, blev nog -35 som kallast där den står den här vinter.

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tackar! Så inget i deras Unifi serie ja förutom Ultra? Finns det något annat märke som troget kan ersätta en Edgerouter?

Du får beskriva vad dina krav är så blir det lättare att svara.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Vi har ju raljerat över hur kass Cloud Gateway Ultra är redan, men tänkte ta reda på bra precis hur kass den är.

Visar sig att den är JÄTTEKASS!

Det är som inte bara att vi märkt att den lägger på latens som är värre än äldre produkter, på tio minuter så uppvisar den det här härliga betéendet:

https://i.imgur.com/Kq4qdeE.png

Vet inte ens vart man ska börja, men tvivlar på att de kommer fixa detta med någon firmware update. Verkar broken as c*ck.

EDIT: För att föstå grafen, WRST är "WORST" och alltså latensen till "första hoppen", dvs. CGU:n.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Vi har ju raljerat över hur kass Cloud Gateway Ultra är redan, men tänkte ta reda på bra precis hur kass den är.

Visar sig att den är JÄTTEKASS!

Det är som inte bara att vi märkt att den lägger på latens som är värre än äldre produkter, på tio minuter så uppvisar den det här härliga betéendet:

https://i.imgur.com/Kq4qdeE.png

Vet inte ens vart man ska börja, men tvivlar på att de kommer fixa detta med någon firmware update. Verkar broken as c*ck.

EDIT: För att föstå grafen, WRST är "WORST" och alltså latensen till "första hoppen", dvs. CGU:n.

Har kört min Ultra någon dag nu och ”verkar” funka än så länge. Kan du skriva hur du traceroutar sådär kan jag testa likadant på min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Har kört min Ultra någon dag nu och ”verkar” funka än så länge. Kan du skriva hur du traceroutar sådär kan jag testa likadant på min.

Skrivet av KroesusSork:

Vi har ju raljerat över hur kass Cloud Gateway Ultra är redan, men tänkte ta reda på bra precis hur kass den är.

Visar sig att den är JÄTTEKASS!

Det är som inte bara att vi märkt att den lägger på latens som är värre än äldre produkter, på tio minuter så uppvisar den det här härliga betéendet:

https://i.imgur.com/Kq4qdeE.png

Vet inte ens vart man ska börja, men tvivlar på att de kommer fixa detta med någon firmware update. Verkar broken as c*ck.

EDIT: För att föstå grafen, WRST är "WORST" och alltså latensen till "första hoppen", dvs. CGU:n.

Det där såg inte allt för bra ut. Nu har jag inte superkoll och kör Windows men jag antar att jag gjort motsvarande fast på min UDM Pro:

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Vi har ju raljerat över hur kass Cloud Gateway Ultra är redan, men tänkte ta reda på bra precis hur kass den är.

Visar sig att den är JÄTTEKASS!

Det är som inte bara att vi märkt att den lägger på latens som är värre än äldre produkter, på tio minuter så uppvisar den det här härliga betéendet:

https://i.imgur.com/Kq4qdeE.png

Vet inte ens vart man ska börja, men tvivlar på att de kommer fixa detta med någon firmware update. Verkar broken as c*ck.

EDIT: För att föstå grafen, WRST är "WORST" och alltså latensen till "första hoppen", dvs. CGU:n.

Vad får du för siffror med din gamla router?

Permalänk
Medlem

Alltså 1,5ms sämre ping? Spelar det någon som helst roll? Fjärrstyrs kirurgi eller vad utförs det för kritiskt arbete?

När medel ligger på <1ms och det spikar på 1798ms under 10 minuter så kan det inte vara ofta, någon lagspik får man väl räkna med, det är ju ändå "bara" prosumer prylar. Ska man ens räkna med sånt i felsökning? Som när man testar GPUs brukar ju 1% lows räknas bort?

Sen är inte tid relativt, det är absolut. Att säga att Ultran ger 25% mer ping är fel. För dig som har låga ping blir det 25%, en som har ännu lägre, säg 1ms, blir det 150% och om jag har 30ms blir det bara 5%

Om jag ska vara djävulens advokat och låt säga att Ultran ger konsekvent 1,5ms mer i ping, so what, det är väl en bra trade off med all extra funktionalitet som Ultran erbjuder?

Visa signatur

Workstation: Intel DX79SI | Intel Core i7-3930K | Cooler Master Hyper 212 EVO | ASUS GeForce GTX 1070 Dual | 6x4GB Kingston HyperX | Samsung 850 PRO 256GB
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1265Lv2 | HP Smart Array P222/512 FBWC | 2x8 ECC Kingston KTH-PL316E/8G | Samsung 850 PRO 256GB | 3x4TB WD Red WD40EFRX
Wii U | Switch 7754-7201-0621 | PS5 Segge81

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segge:

Alltså 1,5ms sämre ping? Spelar det någon som helst roll? Fjärrstyrs kirurgi eller vad utförs det för kritiskt arbete?

När medel ligger på <1ms och det spikar på 1798ms under 10 minuter så kan det inte vara ofta, någon lagspik får man väl räkna med, det är ju ändå "bara" prosumer prylar. Ska man ens räkna med sånt i felsökning? Som när man testar GPUs brukar ju 1% lows räknas bort?

Sen är inte tid relativt, det är absolut. Att säga att Ultran ger 25% mer ping är fel. För dig som har låga ping blir det 25%, en som har ännu lägre, säg 1ms, blir det 150% och om jag har 30ms blir det bara 5%

Om jag ska vara djävulens advokat och låt säga att Ultran ger konsekvent 1,5ms mer i ping, so what, det är väl en bra trade off med all extra funktionalitet som Ultran erbjuder?

Håller helt med om det du säger. Är inte 1ms eller 6ms skillnad som är ”problemet”. Det är frågan varför det är så som är problemet. Om USG3, ASUS, Netgear, UDM PRO, UDM SE, Gateway Max (samma chip) mm inte har det problemet. Varför har då Ultra det?

Är det fel hårdvarudesign, fel i mjukvaran? Går det att lösa eller blir det sämre med tiden?

Ultra är baserat på ett Wifi 7 chip som ska klara 5-10gb trafik. Varför har det 30-200% högre latency vid 1gbit när andra inte har det?