Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Jag tror nog de som arbetar med det vet vad som gäller och vad som är skräp. Man kan mäta till sig det vilet jag räknar med att alla seriösa studior gör.

Tror nog många studio har Yamaha NS-10 som är lite av en klassiker, men...de är nog inte så bra
https://www.soundonsound.com/reviews/yamaha-ns10-story

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tror nog många studio har Yamaha NS-10 som är lite av en klassiker, men...de är nog inte så bra
https://www.soundonsound.com/reviews/yamaha-ns10-story

Dom gör sitt jobb precis som artikeln beskriver. Dom lyfter fram det som är dåligt i en mix och gnider det i ansikte på dig på sätt få andra monitorer kan göra. Dessutom kan dom låta rätt ok om du ger dom rätt förutsättningar och installerar dom rätt. Sen var det ett par andra saker dom var extremt bra på och gör dom användbara i en studio.

Dom är inte bra för mig och dig men i en studio verkar dom göra ett viktigt jobb. Läs artikeln eftersom det verkar du missat.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom gör sitt jobb precis som artikeln beskriver. Dom lyfter fram det som är dåligt i en mix och gnider det i ansikte på dig på sätt få andra monitorer kan göra. Dessutom kan dom låta rätt ok om du ger dom rätt förutsättningar och installerar dom rätt. Sen var det ett par andra saker dom var extremt bra på och gör dom användbara i en studio.

Dom är inte bra för mig och dig men i en studio verkar dom göra ett viktigt jobb. Läs artikeln eftersom det verkar du missat.

Bara fel länk, finns andra som beskriver dem som om inte horribla så i alla fall överskattade. Får se om jag har tid att gräva fram dem igen..

Men man kan citera en bit från artikeln som jag länkade till innan
"The NS10's limited low-frequency bandwidth (-3dB at 70Hz), slightly humped response and slow roll-off are clearly apparent. "
Det skulle inte räcka för många alls idag, inte ens för konsumenter.

Tillägg:
"The NS-10 does not have a perfectly flat frequency response. The sound of the NS-10 is heavily boosted in the upper midrange, and like other sealed-box speakers of similar size its bass extension is limited.[5] It has a +5 dB boost in the midrange at around 2 kHz, and the bottom end starts rolling off at 200 Hz. The midrange response is so open that it exposes the frequencies that are the most problematic and worst-sounding to the human ear.[11]" (wiki)

Däremot så är den utmärkt på group delay och på att utsläcka resonanser.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Man har ofta NS10 för att få en uppfattning hur en "billig" stereo låter med mixen, man har även Auratone för att få en uppfattning hur en transistorradio låter

Huvudmixhögtalarna brukar vara väldigt linjära

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Yamaha NS10 är en ur de flesta aspekter en horribel högtalare och förmedlare av källmaterialet, och kan få det mesta att låta dåligt. Men de kan nog mycket väl uppfylla den begränsade nischen av att lyfta fram problem i vissa delar av registret då det spretar ut som en nål i trumhinnan...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Alltså på 80-talet blev ju Yamaha NS10 av oklar anledning väldigt populär o användes som ENDA högtalare i många studios, o med tanke på att den knappt spelar nån bas alls så blev det ju därefter också. Mycket musik högpassfiltrerades, lite sådär "för säkerhets skull" eftersom dom inte kunde höra det o därför inte kunde kontrollera om det lät bra eller anus, så det är väl därför som vi inte har mycket djupbas i 80-tals-musiken tyvärr.
Sen att säga att dom som jobbar med nåt faktiskt kan det i alla lägen stämmer ju inte alls. Finns folk inom alla möjliga områden som snubblat in men inte kan tekniken för fem öre. En del studiofolk har ibland enbart har ett väldigt fint musikaliska örat, men det räcker tyvärr inte alltid hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Bara fel länk, finns andra som beskriver dem som om inte horribla så i alla fall överskattade. Får se om jag har tid att gräva fram dem igen..

Men man kan citera en bit från artikeln som jag länkade till innan
"The NS10's limited low-frequency bandwidth (-3dB at 70Hz), slightly humped response and slow roll-off are clearly apparent. "
Det skulle inte räcka för många alls idag, inte ens för konsumenter.

Tillägg:
"The NS-10 does not have a perfectly flat frequency response. The sound of the NS-10 is heavily boosted in the upper midrange, and like other sealed-box speakers of similar size its bass extension is limited.[5] It has a +5 dB boost in the midrange at around 2 kHz, and the bottom end starts rolling off at 200 Hz. The midrange response is so open that it exposes the frequencies that are the most problematic and worst-sounding to the human ear.[11]" (wiki)

Däremot så är den utmärkt på group delay och på att utsläcka resonanser.

Ja men dessa är inte till för konsumenter eller fin lyssnare om de står i en inspelningsstudio. Finns en anledning till att de blev popis och det är inte för att dom är något hifi under. Styrkorna dom har är det som utnyttjas.
Sen slutade dom göras 2001 så dom försvinner nog allt mer från studios.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja men dessa är inte till för konsumenter eller fin lyssnare om de står i en inspelningsstudio. Finns en anledning till att de blev popis och det är inte för att dom är något hifi under. Styrkorna dom har är det som utnyttjas.
Sen slutade dom göras 2001 så dom försvinner nog allt mer från studios.

Nu var inte poängen att bara attackera denna produkt utan för att påpeka att bara för att det finns i studio så betyder inte det att det är bra och neutralt. Spelar ingen roll sen vad som redan påpekats i posten innan dig vad du gör för oavsett vad du försöker med så saknar ju t.ex. lite djupare bas.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Nu var inte poängen att bara attackera denna produkt utan för att påpeka att bara för att det finns i studio så betyder inte det att det är bra och neutralt. Spelar ingen roll sen vad som redan påpekats i posten innan dig vad du gör för oavsett vad du försöker med så saknar ju t.ex. lite djupare bas.

Nej men dess uppgift verkar vara något helt annat och det gör dom bra. Som i artikeln du skickade så stod det att dom inte lät så bra men det var inte uppgiften heller.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nej men dess uppgift verkar vara något helt annat och det gör dom bra. Som i artikeln du skickade så stod det att dom inte lät så bra men det var inte uppgiften heller.

NS10 låter helt ok.
Det är ju inte så att så många som har ljud som sitt yrke väljer dåliga prylar. Det stämmer inte.
För att förstå varför dom var och ÄR populära som räcker det med att känna till hur klanger skaps och återges.
Frekvensgång i alla ära, men den är inte det viktigaste vilket tydligt framgår för den som läser länkad artikel och förstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

NS10 låter helt ok.
Det är ju inte så att så många som har ljud som sitt yrke väljer dåliga prylar. Det stämmer inte.
För att förstå varför dom var och ÄR populära som räcker det med att känna till hur klanger skaps och återges.
Frekvensgång i alla ära, men den är inte det viktigaste vilket tydligt framgår för den som läser länkad artikel och förstår.

Nä exakt dom hade ett bra syfte och det var inte att dom lät bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Kul tråd!

Har nyligen införskaffat mig två högtalare och njuter av ett fantastiskt härligt ljud!

Stolt ägare av två (Matched Pair) Yamaha HS7 som spelas upp genom en Focusrite Scarlett. Ungarna leker med både mikrofon och keyboard.

Har dock en fråga; hur får man ljudet att ”stanna” på en plats? Ägg-kartonger? 🙈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aka_The_Barf:

Nä exakt dom hade ett bra syfte och det var inte att dom lät bra.

Dom lät och låter bra. Punkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Har dock en fråga; hur får man ljudet att ”stanna” på en plats? Ägg-kartonger? 🙈

Volymkontrollen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mediabrus:

Volymkontrollen

Haha, jag borde nog förklara exakt hur jag menar.

Är 40+ och har en minimalistisk hörna i vardagsrummet där pjäserna står. Har hört att man kan få ljudet att inte sprida sig (studsa?) lika mycket om man har de klassiska ägg-kartongerna på väggarna.

Är det överdrivet tänk? 🤭

Har för övrigt en TC Electronics ljudkontroll. Fantastisk pryl. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Dom lät och låter bra. Punkt.

Som med mycket annat är det rätt subejktivt. vad som är bra för dig kanske jag inte tycker är bra.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd

Tja... något gör väl äggkartonger. Om det är berömvärt är en helt annan sak.
Om du ska göra något så är det ljudabsorbenter typ dessa.
https://www.amazon.se/Ljudabsorbator-akustiskt-fotograferings...

Men ska det göras lite mer seriöst ska dom sitta en bit från vägg, tak.
https://arosakustik.se/?gclid=Cj0KCQiAgP6PBhDmARIsAPWMq6l2EPT...

Det minskar reflexer och efterklang, men ljudet sprider sig lika mycket och det senare är något helt annat att fixa.
Om du menar sprida sig till andra rum är det en annan fråga.

Sedan är det så vad du använder är helt underordnat hur du använder det.
Äggkartonger, absorbenter, kudde, soffa filt, matta. Allt fungerar om det används rätt...
Blir bara sämre om det används fel.

Permalänk
Medlem

Thread of my people, kul att se så många här och att tråden växer!

Sitter själv på en skön kombo som jag satt ihop efter googlat om elektroniken - mycket inspiration hämtat från ASR (audiosciencereview).

Kör idag en simpel, men väldigt bra, DAC - SMSL M500 och två stycken monoblock - Hypex NC400, till detta är ett par Audiovector Si3 kopplade och ja, det låter väldigt bra utifrån en massa annat jag lyssnat på.

Innan ASR-eran så körde jag Naim i ett gäng år, dyrt utav bara f-n men riktigt nice ljud, dock tröttnade jag på konceptet av att "det blir lite bättre ljud om du kopplar in en till låda".

Nåväl, till DAC:en är det för närvarande bara optiskt från TV:n och optiskt från en CC-audio. Är på jakt efter en vettig streamer för att ta hand om både musik & serier och kruxet är att jag vill att den skall köra utljud via USB (jag vet inte varför, det har fastnat bara och så är det).

Har landat i att en Nvidia Shield TV Pro är helt rätt - om jag bara kan få bekräftat av Nvidias folk på forumen att den kan köra audio passtrough via USB - då är livet ok igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Haha, jag borde nog förklara exakt hur jag menar.

Är 40+ och har en minimalistisk hörna i vardagsrummet där pjäserna står. Har hört att man kan få ljudet att inte sprida sig (studsa?) lika mycket om man har de klassiska ägg-kartongerna på väggarna.

Är det överdrivet tänk? 🤭

Har för övrigt en TC Electronics ljudkontroll. Fantastisk pryl. 😉

Äggkartonger kommer inte göra så mycket nytta med tanke på den begränsade tjockleken och massan på materialet. Kolla på en seriös bredbandsabsorbent eller basfälla istället. Bullerbekämparen har bra bredbandsabsorbenter (t.ex. P70) till väldigt vettiga priser, kostar dock en slant i frakt om du inte bor i närheten av dem.

Skrivet av Misak Koim:

Nåväl, till DAC:en är det för närvarande bara optiskt från TV:n och optiskt från en CC-audio. Är på jakt efter en vettig streamer för att ta hand om både musik & serier och kruxet är att jag vill att den skall köra utljud via USB (jag vet inte varför, det har fastnat bara och så är det).

Har landat i att en Nvidia Shield TV Pro är helt rätt - om jag bara kan få bekräftat av Nvidias folk på forumen att den kan köra audio passtrough via USB - då är livet ok igen.

Jag kanske missförstår din fråga, men borde inte den lättaste lösningen var någon form av dator? T.ex. en NUC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Jag kanske missförstår din fråga, men borde inte den lättaste lösningen var någon form av dator? T.ex. en NUC.

Du har helt rätt, det absolut lättaste vore en NUC eller Mac Mini. Jag kanske borde förtydligat med att jag behöver upprätthålla humöret i hemmet också, dels för min sambo men också för mig för att slippa telefonsamtal här och var när saker inte lirar som det ska. Därför inbillar jag mig att en renodlad streamingplattform är det lättaste och "närmst" det vi har idag.

Idag sitter det en CC-ultra i TV:n, därifrån optiskt in i DAC:en och en CC-a direkt in i DAC:en via optiskt.

Om jag kunde få ihop båda i en enhet och samtidigt få audio pass through via USB från någon enhet så är jag set båda för mig men också för min sambo. (:

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Äggkartonger kommer inte göra så mycket nytta med tanke på den begränsade tjockleken och massan på materialet. Kolla på en seriös bredbandsabsorbent eller basfälla istället. Bullerbekämparen har bra bredbandsabsorbenter (t.ex. P70) till väldigt vettiga priser, kostar dock en slant i frakt om du inte bor i närheten av dem.
Jag kanske missförstår din fråga, men borde inte den lättaste lösningen var någon form av dator? T.ex. en NUC.

Jag noterade direkt bredbandsabsorbent, basfälla och bullerbekämpare...jag får googla och återkomma, haha.

Permalänk

Klassisk stereo är ju grejen med lite uppgraderingar

Jag är ingen hörlurslyssnare men klassisk stereo kopplat (via AUX) till en dator funkar för mig. Och ibland spelar jag LP-skivor också. Har kopplat min gamla macbook köpt 2010 mot min NAD DAC 3020 som sedan går via Luxman L-510 beg. (2x100 watt av dessa klass-A upp till 8 watt sen klass-B) Högtalare Rauna Vale (betonglådor). I köket kör jag samma stereo förutom högtalarna som där är ett par Guru Junior (beg av tillverkaren). Båda högtalarparen är svensktillverkade. Styr det mesta via wifi och mobilen. Känns väl mest som det ända prisvärda förbättring man kan göra nu är att få till lokalen för bättre ljud typ dämpa allt. Hårda cementväggar är inte optimalt för lyssnandet har jag märkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Segas:

Jag noterade direkt bredbandsabsorbent, basfälla och bullerbekämpare...jag får googla och återkomma, haha.

Notera även matta, kudde, soffa osv...
Hur du använder dom är helt överordnat vad du använder.
Generellt är det dock en dålig ide sätta något på väggen, taket. Varför? Absorbenter( eller ägg kartonger) har ett litet djup och dämpar därför i huvudsak bara höga toner.. Dom vill du INTE dämpa.
Du vill dämpa bas och toner upp till några tusen HZ och det kräver avstånd från vägg, skärmar i rummet, eller en soffa ;).
Ett bra ljudrum har ofta träpanel där man under panelen har dämpmaterial ofta flera decimeter djupt. Det dämpar låga toner men ger reflexer i höga register = ofta bra ljud.

Dess är rätt bra om du har plats och kan stå på rätt ställe i rummet.
https://www.komplettforetag.se/product/1147762/kontor-motesru...

Permalänk
Skrivet av Segas:

Haha, jag borde nog förklara exakt hur jag menar.

Är 40+ och har en minimalistisk hörna i vardagsrummet där pjäserna står. Har hört att man kan få ljudet att inte sprida sig (studsa?) lika mycket om man har de klassiska ägg-kartongerna på väggarna.

Är det överdrivet tänk? 🤭

Har för övrigt en TC Electronics ljudkontroll. Fantastisk pryl. 😉

Skriver sällan I någon tråd. Bättre med PM.

Mitt tips är att det kan bli dyrt om du verkligen skall ha ordentligt. Ordentligt menas med att lägga akustikdämp i hela rummet. Bara göra i ett hörn hjälper lite även fast det kan låta lite bättre.
Du kan ju prova med att googla över företag och så ser du om budgeten finns där. Mycket är tråkigt så man skall också fundera om man verkligen vill ha in sådant i ens rum.
Nästan finare och fungerar faktiskt hyfsat bra. Det är att se på fotobutik som lagar tavlor med ens egna motiv. En del utav de kan laga trä tavlor med motiv. Eller ett gäng fina canvas hängande runt om i rummet dämpar lika bra och är finare.

Permalänk
Skrivet av Misak Koim:

Du har helt rätt, det absolut lättaste vore en NUC eller Mac Mini. Jag kanske borde förtydligat med att jag behöver upprätthålla humöret i hemmet också, dels för min sambo men också för mig för att slippa telefonsamtal här och var när saker inte lirar som det ska. Därför inbillar jag mig att en renodlad streamingplattform är det lättaste och "närmst" det vi har idag.

Idag sitter det en CC-ultra i TV:n, därifrån optiskt in i DAC:en och en CC-a direkt in i DAC:en via optiskt.

Om jag kunde få ihop båda i en enhet och samtidigt få audio pass through via USB från någon enhet så är jag set båda för mig men också för min sambo. (:

Det du behöver se på är streamer.
Själv använder jag en Marantz NA6006
Förstår ej vad du skall med USB
Digitalt ljud i form utav coax eller spdif gör lika bra jobb.
Vilken standard som klarar mest data är bara nonsens i praktiken för du klarar ändå ej av att höra skillnaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag noterade direkt bredbandsabsorbent, basfälla och bullerbekämpare...jag får googla och återkomma, haha.

Kan ju göra det lättare för dig och länka direkt också. https://bullerbekamparen.se/akustikskiva-p70-ljudabsorbent-va... Jag har sådana och de är utmärkta. Ser helt OK ut också.

Skrivet av Mediabrus:

Generellt är det dock en dålig ide sätta något på väggen, taket. Varför? Absorbenter( eller ägg kartonger) har ett litet djup och dämpar därför i huvudsak bara höga toner.. Dom vill du INTE dämpa.
Du vill dämpa bas och toner upp till några tusen HZ och det kräver avstånd från vägg, skärmar i rummet, eller en soffa ;).

Fast ditt påstående är väl rumsberoende (och produktberoende, de jag länkade till dämpar effektivt 500-4000 Hz)? Jag har väldigt lite basproblem i mitt rum men desto större med klappeko (=högre frekvens). Därav bredbandsabsorbenter och inte basfällor. Vill man vara noga bör man väl blanda absorption och diffusion, för ett överdämpat rum är inte så kul heller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Fast ditt påstående är väl rumsberoende (och produktberoende,

Ja givetvis.
När inget står får man ju gissa lite och jag har utgått från en vardagsrum 20- 30 m2 med normal takhöjd och hårda väggar..
Samt dämpning åt hållet som ts skriver.. äggkartonger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Notera även matta, kudde, soffa osv...
Hur du använder dom är helt överordnat vad du använder.
Generellt är det dock en dålig ide sätta något på väggen, taket. Varför? Absorbenter( eller ägg kartonger) har ett litet djup och dämpar därför i huvudsak bara höga toner.. Dom vill du INTE dämpa.
Du vill dämpa bas och toner upp till några tusen HZ och det kräver avstånd från vägg, skärmar i rummet, eller en soffa ;).
Ett bra ljudrum har ofta träpanel där man under panelen har dämpmaterial ofta flera decimeter djupt. Det dämpar låga toner men ger reflexer i höga register = ofta bra ljud.

Dess är rätt bra om du har plats och kan stå på rätt ställe i rummet.
https://www.komplettforetag.se/product/1147762/kontor-motesru...

Självklart vill man även dämpa högre frekvenser, finns ingen anledning att inte göra det. Ju mindre eko desto lugnare, klarare o tydligare ljud får man, även när det gäller vanligt prat (vilket inte ska underskattas!). Sen ska man såklart inte dämpa bort ALLT, men att inte dämpa nåt är dumt om man vill ha välljud. Dessutom är det viktigaste att dämpa bort dom tidigare reflektionerna, alltså dom precis i närheten av högtalarna (vilket också inkluderar väggen precis bakom dom) då det är framför allt dom som ger en klar o tydligt "utsmetning" o försämring av ljudet. Jag har ett par nästan 1dm tjocka tillskurna madrasser med träram o uppspänt tyg bakom mina Ino Audio piP o dom gör verkligen underverk
Bas däremot är desto svårare ja, som du skriver behöver man fler decimeter djup för att det ska dämpas. Men tvärt om vad du skriver så tar det även dom högre frekvenserna om man inte har nåt hårdare tyg eller material framför. Har man dock inte riktigt möjligheten att köra in så mycket dämpning så kan man justera toppar i basen väldigt bra med EQ. Även nullar går till viss del sålänge dom inte är för djupa.

Sen allt snack om äggkartonger kan vi ju skippa helt då dom endast diffuserar ganska specifika frekvenser o sen inget mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Vad förväntar du dig i den prisklassen?
Det står ju att det är högtalare och har du tur så stämmer åtminstone det.
Att det låter för det priset är redan det beundransvärt på något sätt.

Att moderkortet skulle innehåll något High-End kan du nog se som fabler.
Inte dåligt för priset men ... inte är det High-End på något sätt.

Hej, min fråga var om jag ska köra analogt eller digitalt ut.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av svampbob:

Hej, min fråga var om jag ska köra analogt eller digitalt ut.

Toslink ger galvanisk separation så det kan minska störningar men har du inga problem lär det inte vara nån större skillnad. Prova båda och använd det du tycker låter bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.