Tråden för 2-kanals stereo med högtalare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svampbob:

Hej, min fråga var om jag ska köra analogt eller digitalt ut.

Som sagt prova.
Det finns ju inget i den produktinformation som finns som ger skäl tro den ena är bättre än den andra.
Jag menar det där med "High end" går inte ta på allvar. Det är två bulkprodukter som har okända data och okända komponenter.
Så prova helt enklet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Har hört att man kan få ljudet att inte sprida sig (studsa?) lika mycket om man har de klassiska ägg-kartongerna på väggarna.

Typiska skumpaneler har knappt någon effekt på det registret som faktiskt ställer till problem. Huvudsakligen är det midrange och diskant som dämpas och där kan skillnaden bli markant - men annorlunda är inte nödvändigtvis bättre. Det stora problemet för 2-kanalsåtergivning är huvudsakligen stående vågor (under 200 Hz) som orsakar förstärkningar och utsläckningar av specifika frekvenser och de går inte att behandla med skumpaneler föräns man börjar mäta mängden i kubik.

Men kanske kan du snygga till återgivningen något ändå och det är ju kul att experimentera och lära sig. Om du har en liten högtalare så kan du möjligen dämpa förstareflexen (basljud som sprider sig bakåt för att studsa i väggen och sedan blandas ihop med högtalarens ljud i otakt (det du hör är alltså direktstrålande ljud + eko från golv, väggar, tak)) något och det är väl oftast positivt.
Problemet är att man snarare helt plötsligt gjort andra rumsakustiska fenomen mer tydliga: nu blir de stående vågorna ännu mer framträdande.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Typiska skumpaneler har knappt någon effekt på det registret som faktiskt ställer till problem. Huvudsakligen är det midrange och diskant som dämpas och där kan skillnaden bli markant - men annorlunda är inte nödvändigtvis bättre. Det stora problemet för 2-kanalsåtergivning är huvudsakligen stående vågor (under 200 Hz) som orsakar förstärkningar och utsläckningar av specifika frekvenser och de går inte att behandla med skumpaneler föräns man börjar mäta mängden i kubik.

Så sant.
Dämpa rätt är inte helt enkelt och väggpaneler tar generellt sätt bort för mycket av det höga tonområdet medans stående vågor i basområdet inte påverkas alls.
Ofta får man ju kombinera dämpning med diffusorer för att återställa, behålla efterklang i högre register men även få efterklangen mer varierad. Det man gör då man bygger ljudrum, studios med snedställda väggar och tak för att undvika parallella ytor är svårt tillämpa i ett vanligt fyrkantigt rum. Väggarna står ju rakt och parallellt och takhöjden är lika i hela rummet vilket är ett grundläggande problem.

Lite grundläggande
http://education.lenardaudio.com/en/04_acoustics_3.html

https://www.primacoustic.com/london-room-kits/how-to-use/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Självklart vill man även dämpa högre frekvenser, finns ingen anledning att inte göra det. Ju mindre eko desto lugnare, klarare o tydligare ljud får.

Men tvärt om vad du skriver så tar det även dom högre frekvenserna om man inte har nåt hårdare tyg eller material framför.

Konstigt då att studios inte dämpar allt. Eller de som bygger seriösa lyssnings rum.
Ofta får man ju för mycket dämpning i toppen vilket gör ljudet dovt och murrigt bara.
Hårt dämpade rum, akustiskt döda, är inte någon någon seriös vill ha. Dom har sin plats för mätändamål men inte mer än så.

Vad skrev jag att basfällor inte dämpar allt..
Jag skrev "Ett bra ljudrum har ofta träpanel där man under panelen har dämpmaterial" nog anser jag träpanel är ett hårdare material..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Konstigt då att studios inte dämpar allt. Eller de som bygger seriösa lyssnings rum.
Ofta får man ju för mycket dämpning i toppen vilket gör ljudet dovt och murrigt bara.
Hårt dämpade rum, akustiskt döda, är inte någon någon seriös vill ha. Dom har sin plats för mätändamål men inte mer än så.

Vad skrev jag att basfällor inte dämpar allt..
Jag skrev "Ett bra ljudrum har ofta träpanel där man under panelen har dämpmaterial" nog anser jag träpanel är ett hårdare material..

Snyggt att du klippte bort den delen av quoten där jag skrev att man inte ska dämpa bort allt. Seriösa studios o lyssningsrum dämpar garanterat både höga o låga frekvenser. Som sagt inte allt, men helt odämpat vill man garanterat inte ha. Viktigast är dock som sagt dom tidigare reflektionerna.

Missade att läsa så nog att du skrev träpanel med dämp under, ber om ursäkt för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Typiska skumpaneler har knappt någon effekt på det registret som faktiskt ställer till problem. Huvudsakligen är det midrange och diskant som dämpas och där kan skillnaden bli markant - men annorlunda är inte nödvändigtvis bättre. Det stora problemet för 2-kanalsåtergivning är huvudsakligen stående vågor (under 200 Hz) som orsakar förstärkningar och utsläckningar av specifika frekvenser

Håller inte riktigt med: nog 17 är återgivning av högre frekvenser ett problem i moderna kala betongrum med lång hård efterklang?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Inte i jämförelse med de stående resonanserna. Tycker jag.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Stående vågor i basen går att lösa ganska bra med EQ, speciellt topparna går att snygga till fint, medans dalarna kan man räta upp en del om dom inte är avgrundsdjupa o man har lite headroom att jobba med.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Stående vågor i basen går att lösa ganska bra med EQ, speciellt topparna går att snygga till fint, medans dalarna kan man räta upp en del om dom inte är avgrundsdjupa o man har lite headroom att jobba med.

När du använder eq kan du inte ställa in det så att energiutbredningen bli bra i hela rummet utan det blir en justering som låter bra på en punkt, flyttar man sig lite så låter det återigen sämre. en akustisk korrigering åtgärda däremot orsaken och inte bara symptomen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Stående vågor i basen går att lösa ganska bra med EQ, speciellt topparna går att snygga till fint, medans dalarna kan man räta upp en del om dom inte är avgrundsdjupa o man har lite headroom att jobba med.

Nä. Det är dess decay som ställer till det. Även om du plattar till kurvan så kommer problemfrekvensen ligga kvar och maskera andra frekvenser. Om du höjer en utsläckning så kommer du snabbt att elda för kråkorna då det lätt kan röra sig om 15 dB.
Dessa problem löser man enklast med fler utstrålningspunkter.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gurrrra:

Stående vågor i basen går att lösa ganska bra med EQ, speciellt topparna går att snygga till fint, medans dalarna kan man räta upp en del om dom inte är avgrundsdjupa o man har lite headroom att jobba med.

Skrivet av Elfsberg:

Nä. Det är dess decay som ställer till det. Även om du plattar till kurvan så kommer problemfrekvensen ligga kvar och maskera andra frekvenser. Om du höjer en utsläckning så kommer du snabbt att elda för kråkorna då det lätt kan röra sig om 15 dB.
Dessa problem löser man enklast med fler utstrålningspunkter.

Ett sätt att belysa problemet är att använda en tongenerator för att hitta problematiska frekvenser, först kör man svep (eller sveper manuellt med frekvenskontrollen) och registrerar vid vilka frekvenser ljudnivån ändras påtagligt och sedan växlar man till bara spela upp en frekvens där man hörde skillnad och finjusterar lite för att hitta exakt rätt. När man hittat rätt frekvens så förflyttar man sig och lyssnar på olika ställen i rummet så kommer man att höra att det är stora variationer i ljudnivå beroende på plats i rummet, på vissa ställen sänks nivå och på andra ökar den så det är alltså inget lätt problem att lösa med en eq, möjligen kan man hjälpa till med eq för en lyssningsposition men flyttar man sig bara ett par decimeter kan det låta helt annorlunda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Stående vågor i basen går att lösa ganska bra med EQ, speciellt topparna går att snygga till fint, medans dalarna kan man räta upp en del om dom inte är avgrundsdjupa o man har lite headroom att jobba med.

Mja.. Visserligen kan man fix en del med EQ men det blir då en fix som gäller en punkt i rummet. I alla andra delar kan det bli sämre. Vill man få rimlig balans i större delen av rummet (inte hela) så är det åtgärder som basfällor, fler utstrålningspunkter (expelvis fler små subbar i stället för en stor) som är aktuella. Det är helt enkelt lite meck att få det bra som kräver mer än annat än EQ.

Permalänk
Medlem

Jo klart det krävs betydligt mer om man ska ha korrekt jämn bas i hela rummet, men jag kanske borde förtydligat att jag snackar om sweetspotten, vilket jag tror är den punkten dom flesta ljudbögar bryr sig om Men för att få en så bra o jämn bas i hela rummet med akustikfix så krävs det ändå ganska rejält med tilltag, så om man går en bit på vägen så kan man justera det sista med EQ.
Jag har iaf två sweetspots i mitt vardagsrum (tjejens plats i soffan är inte lika viktig då hon inte bryr sig alls lika mycket) där jag har två olika konfar i min MiniDSP. Ena i soffan är byggd med REW-mätningar o den närmare teven i sackosäcken där jag gejmar har jag istället gjort typ som @mrqaffe föreslog att jag satt o lyssnade på toner jag genererade i Ableton o skruvade till för öra. Låter nu finfint på båda platserna. Jävligt imponerande vad ett par piP klarar, även nere i djupbasområdet!

Permalänk
Medlem

Kör ett vattenfall med REW så är du snabbt vad jag menar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Jo klart det krävs betydligt mer om man ska ha korrekt jämn bas i hela rummet, men jag kanske borde förtydligat att jag snackar om sweetspotten, vilket jag tror är den punkten dom flesta ljudbögar bryr sig om

"tjejens plats i soffan"

De som har lite seriös syn på ljud brukar inte vilja ha en sweetspott utan ett större område som låter bra.
Sitta vart man vill i soffan eller fler med god återgivning är nog en mini krav för något seriöst..
Du kanske fått ok frekvensgång, men hur ser tids svaret ut?

Bara tanken att vi i familjen skulle ha tilldelade platser i en soffa är... konstig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

De som har lite seriös syn på ljud brukar inte vilja ha en sweetspott utan ett större område som låter bra.
Sitta vart man vill i soffan eller fler med god återgivning är nog en mini krav för något seriöst..

Du kanske får skilja på god återgivning och bäst återgivning. Finns ju ett gäng högtalare med ett väldigt litet område där det låter som bäst. T.ex. Martin Logans mindre elektrostater. Koaxiala element har väl rätt liten spridning också? Min erfarenhet är att det inte alls är ovanligt att ha en s.k. sweetspot. Men spelar kanske roll huruvida man har stereon i ett vardagsrum eller separat rum.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oatp1b1:

Du kanske får skilja på god återgivning och bäst återgivning. Finns ju ett gäng högtalare med ett väldigt litet område där det låter som bäst. T.ex. Martin Logans mindre elektrostater. Koaxiala element har väl rätt liten spridning också? Min erfarenhet är att det inte alls är ovanligt att ha en s.k. sweetspot. Men spelar kanske roll huruvida man har stereon i ett vardagsrum eller separat rum.

Jag skiljer på på bäst och god... Hur du lyckats tolka det till något annat är en gåta.
Man får alltid en swetspott, det är liksom ofrånkomligt men den är inte det viktiga.
Jag vill ju ha ett större område för att faktist kunna sitta olika, röra mig och kanske vara mer än en som lyssnar och inom ett sådant område bör ljudet vara relativt lika.
Visst finns det högtalare som låter bra inom ett mycket lite område, men de blir tack och lov färre och ovanligare. Utvecklingen går trots allt mot lådor som ger större lyssningsområde. Visst finns som alltid undantag och individer som vill ha en extrem swetspott, men då är nog relativt få och blir färre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

De som har lite seriös syn på ljud brukar inte vilja ha en sweetspott utan ett större område som låter bra.
Sitta vart man vill i soffan eller fler med god återgivning är nog en mini krav för något seriöst..
Du kanske fått ok frekvensgång, men hur ser tids svaret ut?

Bara tanken att vi i familjen skulle ha tilldelade platser i en soffa är... konstig..

Som sagt, skilj bäst återgivning med bra återgivning. Den är inte dålig på andra ställen heller.
Men det är ju sällan så att familjer vill ha trettiofem basfällor i vardagsrummet heller, så därför är EQ ett bra second best.

Tidssvaret o decayen ser helt okej ut, oavsett så är frekvensgången kanske det absolut viktigaste i våra öran så jag är väldigt nöjd som det är. I nästa boende så kanske jag har mer plats för nå basfällor (om tjejen tillåter vill säga), så då blir det det, tillsammans med EQ såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

Jag skiljer på på bäst och god... Hur du lyckats tolka det till något annat är en gåta.
Man får alltid en swetspott, det är liksom ofrånkomligt men den är inte det viktiga.
Jag vill ju ha ett större område för att faktist kunna sitta olika, röra mig och kanske vara mer än en som lyssnar och inom ett sådant område bör ljudet vara relativt lika.
Visst finns det högtalare som låter bra inom ett mycket lite område, men de blir tack och lov färre och ovanligare. Utvecklingen går trots allt mot lådor som ger större lyssningsområde. Visst finns som alltid undantag och individer som vill ha en extrem swetspott, men då är nog relativt få och blir färre.

Och då menar jag att många som har en "seriös syn på ljud" har en relativt liten yta där det låter bäst men att det finns såklart större områden där det fortfarande låter bra. Vi kanske menar samma sak men missförstår varandra. Jag kan ta mig själv som exempel: det låter absolut bäst där jag sitter och lyssnar mest, men det låter bra på andra ställen i rummet också. Dock absolut inte lika bra.
Jag skulle säga att det finns rätt många högtalare som har en smal spridning. I princip alla typer av paneler (har dock förbättrats med tiden) och högtalare med banddiskant kommer låta sämre off-axis. Däremot så finns det ju såklart fler som har stor spridning tack vare dome-diskanter.

Eller så tycker vi helt enkelt olika.

Permalänk
Medlem

Sitter man på piP eller piPs så förstår jag att man gärna vill behålla förstärkningen. Till mina pi60s (QM60) med pX-2 så är den ett aber av dignitet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Jävligt imponerande vad ett par piP klarar, även nere i djupbasområdet!

PIP.. vad då?
Finns ju många möjliga kopplingar till det.
PIP audio. Fabrikatet.
NAIM använder det på tillbehör
Crown på en EQ modul

Vad är det du avser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mediabrus:

PIP.. vad då?
Finns ju många möjliga kopplingar till det.
PIP audio. Fabrikatet.
NAIM använder det på tillbehör
Crown på en EQ modul

Vad är det du avser?

Sorry, det är Ino Audio piP vi menar, alltså ett par lite ovanliga högtalare av bokhyllestorlek men som låter som ett par betydligt större grejer. En av mina på bilder här

Men visst låter det bra i större delen av mitt vardagsrum, men just basen är alltid svårt om man just inte klämmer det fullt med basfällor o annat, så den har jag koncentrerat mig på att EQ-justera så det låter bäst på ett ställe. Att det sen låter mer eller släcks ut på andra ställen i lägenhen kan jag leva med då jag ändå oftast sitter o dattar på ett o samma ställe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

pi60s (QM60)

Trevliga lådor.
Kvalitet framför kvantitet.

Permalänk
Medlem

Fina grejer!

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Sorry, det är Ino Audio piP vi menar, alltså ett par lite ovanliga högtalare av bokhyllestorlek men som låter som ett par betydligt större grejer. En av mina på bilder här
https://i.imgur.com/TLaB6CT.jpg

Ok.. Lite OT..
Jag hitta lite info och ett bygge..
Klart bra exempel på hur man inte gör.. Monteringen av filtret.. den är hårresande dum.. Säkert inte representativ för de som byggde själva.

http://pipassembly.blogspot.com/

Permalänk
Medlem

Magnetens påverkan på spolen är medräknad i designen.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Magnetens påverkan på spolen är medräknad i designen.

Kan så vara. Men även kondingar OCH motstånd påverkar och påverkas av hur de inbördes monteras och av magnetisk metall.
Det påverkar rätt mycket.
Så nej det är inte bra även om spolen är beräknad för montaget.

https://svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/speakers/delningsfi...

Permalänk
Medlem

Konstruktören kan säkerligen göra de beräkningar som behövs.

För övrigt är det där en site där det handlas s k ormolja.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elfsberg:

Konstruktören kan säkerligen göra de beräkningar som behövs.

För övrigt är det där en site där det handlas s k ormolja.

Kan och har gjort är två skilda saker.
Jag vet att mycket på den sidan är ormolja men hur magnetfält sprids och påverkar är trots allt rätt känt och beräkningsbart i motsats till mycket annat Svalander tar upp.

Permalänk
Medlem

Ja det är garanterat medräknat i ekvationen, inkl motståndet i dom tunna trådarna etc etc. Herr Öhman som har konstruerat dom här är jäävligt nördig. Dessutom en oerhört bra akustiker också, så det finns mycket kunskap att hämta från den mannen!
Men visst finns det många klåpare som bygger ihop dom här högtalarna, mitt par t ex hade ett felkopplat delningsfilter där lådan desstom såg ut som skit. Men det är ju kul att pilla o fixa så efter lite jobb från min sida så både låter dom o ser bättre ut