Samlingstråd LG OLED 2022 (A2/B2/C2/G2/...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Se vad jag skrev här ovan
Den problematiken som finns att rörelser blir blurriga gäller även på OLED med snabb responstid!
(vi upplever det som rörelser blurrar ihop iallafall - och ju lägre hz på skärmen, desto med blur...)

BFI/ULMB/CRT osv är ett sätt att komma runt det, med nackdel att det flimrar istället, samt ljusstyrkan går ner, samt väldigt svårt att kombinera med VRR osv.

Tackar för förklaringen! Hittade också en bra artikel med exempel här: https://blurbusters.com/faq/oled-motion-blur/

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Fick sån beslutsångest huruvida jag ska köra Alienware qd oled eller LG 42" c2 som skärm till datorn att jag beställde c2:an idag trots att jag redan har en beställning på Alienware. C2:an borde komma en månad innan så jag får lite tid att bestämma mig.

Var i kontakt med LGs support angående WBE och WBC panelerna men enligt supporten hade Norden bara WBE. Men vi får väl se. Man ska alltid ta kundsupport med en nypa salt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Fick sån beslutsångest huruvida jag ska köra Alienware qd oled eller LG 42" c2 som skärm till datorn att jag beställde c2:an idag trots att jag redan har en beställning på Alienware. C2:an borde komma en månad innan så jag får lite tid att bestämma mig.

Var i kontakt med LGs support angående WBE och WBC panelerna men enligt supporten hade Norden bara WBE. Men vi får väl se. Man ska alltid ta kundsupport med en nypa salt.

Dom är nog hyfsat likvärdiga, handlar mest om arbetsyta vs frekvens

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dom är nog hyfsat likvärdiga, handlar mest om arbetsyta vs frekvens

Möjligen ABL kan vara en faktor på LG:n om man vill ha ett relativt ljust skrivbord?
LG klarar väl inte mer än ca 150 nits jämfört med Samsungs närmre 250? (om det är en faktor)

Och panelen/reflexfiltret på Alienware kanske är en annan faktor åt andra hållet: har man relativt ljust i rummet så tappar man en hel del svärta på den...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Möjligen ABL kan vara en faktor på LG:n om man vill ha ett relativt ljust skrivbord?
LG klarar väl inte mer än ca 150 nits jämfört med Samsungs närmre 250? (om det är en faktor)

Och panelen/reflexfiltret på Alienware kanske är en annan faktor åt andra hållet: har man relativt ljust i rummet så tappar man en hel del svärta på den...

Jag köper fullt ut LG:s förklaring till att ljusstyrkan mellan WBC och WBE inte skiljer. Men de menar nog max ljusstyrka. Vore intressant att se ett test om det gäller om hela skärmen ska visa vitt? Och om det då påverkar ABL om användaren vill ha en ljusstyrka på ca 150 nits? Den effektivare skärmen bör kunna visa ca 180 nits full field baserat på HDTV-test tidigare tester med WBE-paneler.

Många frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Möjligen ABL kan vara en faktor på LG:n om man vill ha ett relativt ljust skrivbord?
LG klarar väl inte mer än ca 150 nits jämfört med Samsungs närmre 250? (om det är en faktor)

Och panelen/reflexfiltret på Alienware kanske är en annan faktor åt andra hållet: har man relativt ljust i rummet så tappar man en hel del svärta på den...

Det är ju det som gör det lite klurigt, alienware är ju både bättre (ljusstyrka) och sämre (svärta) än lg i ljusare miljöer, men båda gör sig ju allra bäst i mörkare miljöer om det är möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag köper fullt ut LG:s förklaring till att ljusstyrkan mellan WBC och WBE inte skiljer. Men de menar nog max ljusstyrka. Vore intressant att se ett test om det gäller om hela skärmen ska visa vitt? Och om det då påverkar ABL om användaren vill ha en ljusstyrka på ca 150 nits? Den effektivare skärmen bör kunna visa ca 180 nits full field baserat på HDTV-test tidigare tester med WBE-paneler.

Många frågor.

Utan att veta nått alls så tror jag LG låser ner både full Field, och Max ljusstyrka i HDR osv på WBE panelen.. det är kanske till och med enklast för dem att göra på det viset.
(Men det var mer jämförelse Samsung och LG jag tänkte på )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Utan att veta nått alls så tror jag LG låser ner både full Field, och Max ljusstyrka i HDR osv på WBE panelen.. det är kanske till och med enklast för dem att göra på det viset.
(Men det var mer jämförelse Samsung och LG jag tänkte på )

Jag svamlade lite i mitt inlägg. Poängen var att jag spekulerade i om det var mindre aggressiv ABL i WBE-versionerna för att koppla till Samsungs panel och ditt inlägg.

Permalänk
Medlem

Härligt! Min OLED42C26LB skickas idag. Ser med spänning fram emot nästa vecka. Trots lite rabatt från lg.com är 12 150 kr ruskigt mycket för en spelskärm, men troligen (och förhoppningsvis) är den ett STORT lyft från trotjänaren PG279Q.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Härligt! Min OLED42C26LB skickas idag. Ser med spänning fram emot nästa vecka. Trots lite rabatt från lg.com är 12 150 kr ruskigt mycket för en spelskärm, men troligen (och förhoppningsvis) är den ett STORT lyft från trotjänaren PG279Q.

Du får ju också minnas att du får skärmen nu och inte behöver vänta mer än ett halvår på BF, några tusenlappar kanske det kan vara värt?

Permalänk
Medlem

Summering:
- Viss tint på exemplaret Vincet testar och syns mest när vita websidor visas.
- Ingen direkt skillnad i ljusstyrka el potentiell inbränning på denna WBC panel kontra WBE (dvs att vänta tills i höst då denna 42:a får WBE panel verkar rätt meningslöst).
- Ultra wide aspect ratios finns nu som snabb förval/inställning på tv:n.
- Extremt låg input lagg vid både 60 hz och 120 hz.
- Tv:n får Highly recommended och Best in class award

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orchid:

https://www.youtube.com/watch?v=cC4RO7z9XaA

Summering:
- Viss tint på exemplaret Vincet testar och syns mest när vita websidor visas.
- Ingen direkt skillnad i ljusstyrka el potentiell inbränning på denna WBC panel kontra WBE (dvs att vänta tills i höst då denna 42:a får WBE panel verkar rätt meningslöst).
- Ultra wide aspect ratios finns nu som snabb förval/inställning på tv:n.
- Extremt låg input lagg vid både 60 hz och 120 hz.
- Tv:n får Highly recommended och Best in class award

Känns som att C2 55"+ är en bra uppgradering men just nu tror jag att jag slår till på en billig c1 48" istället. Med tanke på att fördelarna med c2 kontra c1 tycks vara på 55"+ panelerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaynee:

Benify rabatten fungerar på 42 modellen också om ni vill beställa direkt från LG

https://i.imgur.com/NleW1zk.png

Kan tipsa om att LG nu har 30% rabatt på 42" med Benifies kod. För 10K kunde jag inte stå emot längre även om jag fortfarande anser att även 42" ger för låg PPI men det finns ju som bekant många andra fördelar med OLED. Rabattkoden i sig verkar generell och inte personlig men vet inte i vilken mån det ändå är ok att dela med sig av dom (har svårt att se hur det rent juridiskt skulle vara olagligt men osäker på om det finns någon forumregel eller så som säger emot).

Skrivet av Roger W:

Fast nu är det ju påtagligt ännu sämre: 120hz är helt bortplockat

För att undvika missförstånd (som förmodligen i sig var osannolikt) så är det 120 Hz BFI som är bortplockat och inte 120 hz Lite märkligt är det dock då väl alla C2 modeller borde köra samma kretsar osv, så någon fördel måste det rimligtvis finnas kan man tycka, men jag har inte haft tid att nysta i det. Vet inte om LG själva kommenterat varför det saknas på just 42"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Vet inte om LG själva kommenterat varför det saknas på just 42"?

Det saknas på alla storlekar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det saknas på alla storlekar.

Ah, har bara kollat på 42" där BFI inte känts som det tillfört något ändå. Då är det än mer intressant varför man gjort det, måste rimligtvis finnas något skäl och inte bara att det inte fungerade för skillnaderna mot tidigare generationer är väl rätt små.

Permalänk
Medlem

Vilken kod är det ni pratar om?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

När är BFI användbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

För att undvika missförstånd (som förmodligen i sig var osannolikt) så är det 120 Hz BFI som är bortplockat och inte 120 hz

Bra, det var lite otydligt i det inlägget, så jag lade till det nu

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

När är BFI användbart?

När man vill ha bättre rörelseskärpa och tycker det är viktigare än högre ljusstyrka och VRR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Vilken kod är det ni pratar om?

Benify har just nu en rabattkod som ger 30% rabatt på 42" (och kanske fler också).

Edit:

Äsch, vad tusan, koden är BENI22_PÅSKTV. Vet dock inte om det krävs nån unik URL eller så för att det ska lira, men tror inte det. Gäller på LGs hemsida alltså.

Permalänk
Medlem

Ja, jag kunde inte hålla mig med denna senaste kampanj, den lär inte bli mycket billigare. Beställning är lagd på 42". Blir spännande att testa den på skrivbordet!

Permalänk
Medlem

Saxat från "Bilder på ditt senaste inköp (2022)"-tråden, så här ser den ut stående på mitt skrivbord.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Saxat från "Bilder på ditt senaste inköp (2022)"-tråden, så här ser den ut stående på mitt skrivbord.

https://i.imgur.com/bmBqFSf.jpeg

Ser helt lagom ut!

Permalänk
Medlem

Bra sugen blev jag med ovanstående rabattkod. Är det några kända barnsjukdomar? Hur pass rädd behöver man vara för inbränning?

Visa signatur

Stationär: 7800X3D | 32GB DDR5 | Strix B650 | 3080 XTREME WF | Evolv X | 970 2+1TB | G915 | G604/G Pro W | LG 42C2
Homelab: I3 6100 | 64GB DDR4 | Node 304 | 6x 4TB HGST| 990 PRO 2 TB
Bärbart: Macbook 14 pro M2 | Tab S5e | iPhone 14 pro

Permalänk
Medlem

Ni som har LG's 42", upplever ni samma problem som HDTVtest med blå tint på vita bakgrunder?

Såg även annan kommentar att vi i norden har WBE panel istället för WBC som HDTVtest hade, så kanske inte har samma problem här?

Annars vet jag inte om man kanske ska vänta på Sonys A90K 42", nu när Sony har skeppar med VRR enabled. Deras TVs brukar vara bättre än LGs dito.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peachzor:

Ni som har LG's 42", upplever ni samma problem som HDTVtest med blå tint på vita bakgrunder?

Såg även annan kommentar att vi i norden har WBE panel istället för WBC som HDTVtest hade, så kanske inte har samma problem här?

Annars vet jag inte om man kanske ska vänta på Sonys A90K 42", nu när Sony har skeppar med VRR enabled. Deras TVs brukar vara bättre än LGs dito.

Sony apparater är bättre som TV-apparater. LG brukar vara bättre som skärm, med lägre input lag osv. Bör inte vara en jättestor skillnad så den extra slanten som Sony tar för A90K lär inte vara värt det för användning på skrivbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Saxat från "Bilder på ditt senaste inköp (2022)"-tråden, så här ser den ut stående på mitt

Vad tycker du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peachzor:

Ni som har LG's 42", upplever ni samma problem som HDTVtest med blå tint på vita bakgrunder?

Såg även annan kommentar att vi i norden har WBE panel istället för WBC som HDTVtest hade, så kanske inte har samma problem här?

Annars vet jag inte om man kanske ska vänta på Sonys A90K 42", nu när Sony har skeppar med VRR enabled. Deras TVs brukar vara bättre än LGs dito.

Skrivet av hk-tray:

Vad tycker du?

Jag är väldigt nöjd hittills. Tror inte jag fått en WBE-panel - har testat att titta på skärmen i en skarp vinkel men tycker mig inte kunna se någon pink tint. Att det verkar vara WBC är nog mest positivt ändå. Kör jag webbläsaren i fullskärm (vilket jag oftast inte gör på en så stor skärm) så kan jag se vissar skiftningar i periferin mot kallare toner när webbsidan är vit. Men jag tänker inte på det om jag inte letar efter det. Kör ju givetvis operativsystemet med mörkt tema, så i daglig praxis visas typ aldrig helvita skärmar.

Och OJ vad mäktigt det är med stor skärmyta, ljusstark OLED, djup svärta och klara färger i spel och film. Text upplever jag skarp, har inte reagerat på någon subpixelstruktur. För mig har storleken varit en lagom uppgradering från 27". Det hjälper i sammanhanget att foten på skärmen möjliggör att den kan stå riktigt nära bakre änden på bordet jämfört med min mindre PG279Q. Då blir storleksskillnaden inte så överväldigande stor i praktiken.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quenya:

Jag är väldigt nöjd hittills. Tror inte jag fått en WBE-panel - har testat att titta på skärmen i en skarp vinkel men tycker mig inte kunna se någon pink tint. Att det verkar vara WBC är nog mest positivt ändå. Kör jag webbläsaren i fullskärm (vilket jag oftast inte gör på en så stor skärm) så kan jag se vissar skiftningar i periferin mot kallare toner när webbsidan är vit. Men jag tänker inte på det om jag inte letar efter det. Kör ju givetvis operativsystemet med mörkt tema, så i daglig praxis visas typ aldrig helvita skärmar.

Och OJ vad mäktigt det är med stor skärmyta, ljusstark OLED, djup svärta och klara färger i spel och film. Text upplever jag skarp, har inte reagerat på någon subpixelstruktur. För mig har storleken varit en lagom uppgradering från 27". Det hjälper i sammanhanget att foten på skärmen möjliggör att den kan stå riktigt nära bakre änden på bordet jämfört med min mindre PG279Q. Då blir storleksskillnaden inte så överväldigande stor i praktiken.

Kul att du är nöjd! Min kommer på tisdag. Gjorde en retur på en 48" då det blev på tok för stort för mig om jag inte satt på typ 1,5 m avstånd.
Om du är osäker på vilken panel du har och vill veta så står det i servicemenyn. Hdtvtest hade en video om hur man hittar den menyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Kul att du är nöjd! Min kommer på tisdag. Gjorde en retur på en 48" då det blev på tok för stort för mig om jag inte satt på typ 1,5 m avstånd.
Om du är osäker på vilken panel du har och vill veta så står det i servicemenyn. Hdtvtest hade en video om hur man hittar den menyn.

I årets modeller har den informationen tagits bort i servicemenyn tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X (Arctic Liquid Freezer II 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 32 GB G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6400 C32 | ASRock B650E PG-ITX WiFi | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P (Galleri)