Telenors router och netgear sammankopplade

Permalänk
Medlem

Telenors router och netgear sammankopplade

Jag har en fundering.
Jag har en ett par år gammal Netgear router som som förser samtliga av mina enheter via wifi. Nu har jag dock fått en ny telenor router som tydligen ska vara väldigt bra.
Nu till min fråga och fundering.

Jag har ett lås som är kopplat till Wi-Fi och det var bökigt att få det att funka.

Kan man på något vis koppla in telenor routern och driva allt via den men att ha kvar Netgear routern för endast låset?

I min värld, kanske inte rätt, så borde man kunna koppla in telenor routern till WAN men att man kan koppla en tp kabel från telenor port 1 till Netgear port 1, funkar då Netgears Wi-Fi med då???

Eller hur kan jag göra?

Permalänk
Medlem

Netgear-routern kan nästan säkert ställas om till accesspunkt istället för router – vill du inte ställa in låset för nytt WiFi-namn och lösenord kan du också byta namn och lösenord på nya Telenor-routern till ditt befintliga.

Permalänk
Skrivet av Ztomerus:

I min värld, kanske inte rätt, så borde man kunna koppla in telenor routern till WAN men att man kan koppla en tp kabel från telenor port 1 till Netgear port 1, funkar då Netgears Wi-Fi med då???

Eller hur kan jag göra?

Så har jag gjort med en router som saknar funktion som ställa som accesspunkt.

Dock måste du stänga av dhcp och ev ge den en annan ipadress om telenor routern har samma ip eller använder ett annat ip span.

Mina enheter har ip 192.168.0.1 och 192.168.0.2 där 0.2 är routern som bara ska agera accesspunkt.

Men har den accesspunktsläge så använd det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för eran hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Så har jag gjort med en router som saknar funktion som ställa som accesspunkt.

Dock måste du stänga av dhcp och ev ge den en annan ipadress om telenor routern har samma ip eller använder ett annat ip span.

Mina enheter har ip 192.168.0.1 och 192.168.0.2 där 0.2 är routern som bara ska agera accesspunkt.

Men har den accesspunktsläge så använd det.

Och, om man gör så, så kopplar man inte in något i WAN utan använder endast LAN-portarna

Permalänk
Medlem

Jag skulle satt samma lösenord och namn på wifi i nya routern bara. Då kommer allt ansluta utan att du behöver krångla med klienterna.

Permalänk

Jag har haft samma SSID och lösenord på alla routers jag kört sedan länge, varför ska man ställa om alla apparater hemma till nytt SSID bara för att man får en ny router?

edit: 2a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och, om man gör så, så kopplar man inte in något i WAN utan använder endast LAN-portarna

Vad händer annars ?

Permalänk
Skrivet av Ztomerus:

Vad händer annars ?

du får en brandvägg mitt i ditt nätverk som nästan garanterat kommer ge dig huvudvärk.

barndväggen i en router är mellan wan och lan switchen så använder du endast lanswitchen så behöver du aldrig passera genom brandväggen

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows