Permalänk
Medlem

för mycket överklockad?

Min dator är överklockad från 1,8 GHz till 2,1 GHz. Det är datorn i sign. I bios står det att det är DDR400...men det ska ju va pc3200.. lr d e helt olika saker?

CPU frequency (MHz) - 235

PCIE frequency (MHz) - 120

Multiplier / voltage change - manual

Multiplier - x9 1800 MHz

Voltage - 1,450 V

Memory Clock - 200 MHz(DDR400)

CPU Temp: 32 grader

M/B Temp: 23 grader

CPU FAN speed: 2300 RPM

Chassis FAN speed: N/A

Vcore - 1,500 V
+3,30 V - 3,435 V
+5.00 V - 5,188 V
+12.00 V - 12.220 V

Är datorn för mycket klockad? Kommer detta slita på datorn?
Är det nått fel på minnet då det visar på DDR400?Gick inte ens höja.. bara sänka :S
Det verkar vara väldigt låga temperaturer.. kan d stämma?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Pc3200 och ddr400 är samma sak och tempen verkar helt ok(?). Men måste du verkligen ha så hög vcore för att den ska vara stabil?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Pc3200 och ddr400 är samma sak och tempen verkar helt ok(?). Men måste du verkligen ha så hög vcore för att den ska vara stabil?

Hur kan det vara samma sak då PC3200 är 400 mhz och ddr400 är 200mhz?

Det var inte jag som överklockade..så vet inte riktigt vad vcore är.. jag är bara lite orolig för att den inte ska klara den här överklockningen..måste förresten säga att jag inte spelade något spel lr liknande när jag kollade tempen.. datorn har däremot varit på i ett antal timmar..Den höjs kanske inte märkbart efter att ha varit på i många timmar?

Bör jag sänka vcoren lr? Vad finns det för nackdelar med hög vcore?

Permalänk
Medlem

Hehe, din överklockning är nog inga problem Finns folk som kör dom där processorerna i 2.8ghz.

Nackdelen med hög vcore är att livstiden på cpun minskar, nu är inte 1.45vcore hög men det e ju alltid bra att köra så lågt som möjligt. Men 1.45 är garanterat "safe"

Visa signatur

ASUS P5K Deluxe WiFi AP, e6850@3.9ghz, 2x1gb Mushkin 6400@ 1060mhz 5-5-5-10. 8800gts 320mb 2x80gb Raid. 2x 500gb

Laptop: Hp Pavillion 2222. Intel Core2 Duo 1.73ghz, 2gb ddr2, geforce 7200, 120gb HDD

Permalänk
Medlem

En annan nackdel är ju att processorn blir varmare av mer vcore...
Det jag tänkte på är att du inte har låst "PCIE frequency (MHz)" till 100...
Råder dig till att läsa FAQ så kommer du nog förstå lite mer, även denna som styrde överklockningen skulle kunna ta en titt.
Sen om temperaturerna stämmer eller ej så gör de med största sannolikhet INTE det... Visst att de kan ligga i närheten, absolut. Men att de stämmer helt är inte ofta det sker. Det finns "temeperatursaker" att köpa (vet inte namnet på dem men de finns på diverse datoraffärer) de är mkt bättre att lita på.

Visa signatur

Fujitsu Siemens Amilo Xi 1546 :: Core 2 Duo T5600 :: 1024mb :: X1800 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edizor
Hehe, din överklockning är nog inga problem Finns folk som kör dom där processorerna i 2.8ghz.

Nackdelen med hög vcore är att livstiden på cpun minskar, nu är inte 1.45vcore hög men det e ju alltid bra att köra så lågt som möjligt. Men 1.45 är garanterat "safe"

OKaj.. inga problem då iaf.. men hur mycket minskar livstiden för min cpu då? Vad ska den vcoren ligga på egentligen? Bör jag ta bort överklocken om jag inte vill riskera min dator lr det är inga problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mArmelot
Det jag tänkte på är att du inte har låst "PCIE frequency (MHz)" till 100...

Kollade i faqen och det stog inte vad PCIE frequency var.. Vad stog den på från början och vad har det för nackdelar med att stå på 120?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av squasho

Kollade i faqen och det stog inte vad PCIE frequency var.. Vad stog den på från början och vad har det för nackdelar med att stå på 120?

Det borde väll stå där vad det är?... Jag kan inte förklara så exakt men har man den inte "async" så kan hårddiskar skadas... Det är väll igentligen vad jag vet. Nästan säker på att det finns mer, men det finns många trådar i ämnet om jag inte misstar mig.

Visa signatur

Fujitsu Siemens Amilo Xi 1546 :: Core 2 Duo T5600 :: 1024mb :: X1800 ::

Permalänk
Medlem

Jag fattar ingeting! Men kan ni inte säga alla inställningar som jag bör ändra? Här är lite inställningar som ja hittat i everest!

Citat:

--------[ Överklockning ]-----------------------------------------------------------------------------------------------

CPU egenskaper:
CPU typ AMD Athlon 64
CPU alias Venice S939
CPU stegning DH-E3
CPUID CPU namn AMD Athlon(tm) 64 Processor 3000+
CPUID revision 00020FF0h

CPU hastighet:
CPU Hastighet 2114.41 MHz
CPU multiplikator 9.0x
CPU FSB 234.93 MHz (orginal: 200 MHz, overclock: 17%)
Minnesbuss 151.03 MHz

CPU cache:
L1 kodcache 64 kB (Parity)
L1 datacache 64 kB (ECC)
L2 cache 512 kB (On-Die, ECC, Full-Speed)

Moderkortsegenskaper:
Moderkorts ID 62-120-0000010-00101111-082605-ALI$939M2120_939DUAL-SATA2 BIOS P1.20
Moderkortsnamn ASRock 939Dual-SATA2 (3 PCI, 1 PCI-E x1, 1 PCI-E x16, 1 AGP, 1 Future CPU Port, 4 DDR DIMM, Audio, LAN)

Chipsets egenskaper:
Moderkortschipset ULi/ALi M1689, AMD Hammer
Minnes synkning 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)
Command Rate (CR) 2T

SPD minnes moduler:
DIMM1: SpecTek 512 MB PC2700 DDR SDRAM (2.5-3-3-7 @ 166 MHz) (2.0-2-2-5 @ 100 MHz)

BIOS egenskaper:
System BIOS datum 08/26/05
Video BIOS datum 05/09/20
DMI BIOS version P1.20

Egenskaper för grafikprocessor:
Grafikkort ATI Radeon X300 (RV370)
GPU kodnamn RV370 (PCI Express x16 1002 / 5B60, Rev 00)
GPU klockhastighet 398 MHz (orginal: 400 MHz)
Minnes klocka 196 MHz (orginal: 200 MHz)

--------[ Sensor ]------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sensoregenskaper:
Sensortyp Winbond W83627HF (ISA 290h)

Temperaturer:
Moderkort 24 °C (75 °F)
CPU 26 °C (79 °F)
Aux 2 °C (36 °F)
Maxtor 6Y080P0 28 °C (82 °F)

Kylfläktar:a
CPU 2250 RPM

Voltvärden:
CPU kärna 1.47 V
Aux 1.97 V
+3.3 V 3.42 V
+5 V 5.19 V
+12 V 12.28 V
-12 V 3.44 V
-5 V 4.45 V
+5 V viloläge 5.14 V
VBAT batteri 0.13 V
Debug Info F FF 4B FF
Debug Info T 24 26 02
Debug Info V 5C 7B D6 C1 CA DF F2 (01)

Srry om listan blev lite lång.. försökte göra nån sorts spoilerfunktion men det funkade inte.. d kanske inte finns här:(

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

PCIE frequency (MHz) - 120

den ska väl vara på 100 annars går något sönder kanske.

slita cpun e nog ingen fara om den håller 10 år istället för 15 ?
så länge tror jag inte du ska ha den
bara du inte höjre volten till cpun överdrivet mycket (över 1.6) så e det inga problem.

ja kör min i signaturen i 1.550v

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
PCIE frequency (MHz) - 120

den ska väl vara på 100 annars går något sönder kanske.

slita cpun e nog ingen fara om den håller 10 år istället för 15 ?
så länge tror jag inte du ska ha den
bara du inte höjre volten till cpun överdrivet mycket (över 1.6) så e det inga problem.

ja kör min i signaturen i 1.550v

Men vad kan anledningen vara att den förra ägaren av datorn satte den på 120? eller var det så som default?

låter inte som det spelar någon roll

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Det skulle kunna vara så att ditt minne inte klarar högre hastighet, sätt en divider och följ de andras råd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hulten90
Det skulle kunna vara så att ditt minne inte klarar högre hastighet, sätt en divider och följ de andras råd

Det där fattade jag inte :S

Citat:

Ursprungligen inskrivet av squasho
Men vad kan anledningen vara att den förra ägaren av datorn satte den på 120? eller var det så som default?

låter inte som det spelar någon roll

nån som kan svara?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

En divider gör att man kan köra processorn och minnena i olika hastigheter.

Alltså kan man klocka processorn och låta minnena köra i orginalhastighet.

Permalänk
Medlem

Om du ställer Pcie Frequens för hög kan grafikkortet gå sönder.
Den ska stå på 100 har jag för mig.

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Medlem

Först och främst minnena, 400 Mhz är hastigheten som minnena arbetar i och PC3200 är Överföringskapaciteten, PC3200 minnena kan alltså överföra 3,2 GB/s.
Jag hoppas att detta hjälpte dig att förstå.

Vad som gäller för överklockningen, jag skulle rekomendera dig att sänka PCI-E bussen till 100 Mhz eftersom vid 120 så är risken att data blir korrupt på SATA diskarna om du använder sådana, sedan så är det givetvis risk att grafikkortet skadas vid dessa hastigheter.
Själv så brukar jag köra vid 100 för 24/7 körning och höja litegranna när jag benchar men som jag skrev så är rekomendationen att du ligger på 100 Mhz.

Vad har du för minnen??

Att sätta divider på minnena är att sänka hastigheten på dom utan att behöva sänka processorn enkelt föklarat, detta är bra ifall du har låst multipler på processorn och måste höja FSB´n mer än vad minnena klara av.

Om jag får rekomendera dig nånting så skulle jag säga att du sänker tillbaka allting till originalhastighetrna och sedan börja om från början, börja med att sätta divider på minnena, prova med en ganska låg så att du är säker på att dom inte kommer att skapa instabilitet, sedan så börjar du sakta höja processorn med 5-10 Mhz åt gången, när du har höjt så går du in i windows och kör några stabilitetstester som Prime 95 eller Super PI eller liknande.
Under tiden du klockar så behöver du inte köra så långa stunder utan kör Prime i ca 30-60 minuter och har du inte fått några fel så fortsätter du att höja prollen.
När du kommer till det läget att du får en massa fel i prime så måste du höja volten litegranna för att få det stabilt, testa att höja 0.1-0.25v åt gången, sedan så gör du samma sak igen du går in i windows och kör stabilitetstester.
När du sedan har kommit till den punkt att du tycker att volten och tempen är på gränsen så stannar du och kör prime i 12-24 timmar för att vara helt säker på att din dator är stabil, om du skulle få fel under tiden du kör så får du antingen sänka några Mhz och testa igen eller så höjer du volten litegranna till.
Nu så är det viktigt att du inte höjer volten för mycket så att din kylning inte klara av att hålla nere temperaturen ordentligt för då kan din CPU ta skada.

Nu när du är säker på vart prollen är stabil så tar du minnena, nu så gör du tvärtom, du sätter ner multipler på prollen så att CPU´n ligger under sin originalhastighet och så tar du och ställer tillbaka dividern så att minnena går i 200 Mhz.
nu så gör du exakt på samma sätt som med prollen du höjer litegranna, sedan så testar du stabiliteten, nu så vet jag inte vad du har för minnen och kan inte rekomendera nån volt eller timingsar men genom att justera volten och timingsarna så kan du förmodligen höja minnena några Mhz extra.
Om du använder budget minnen så är det inte säkert att dom klarar av att klockas i huvud taget utan då måste du sätta divider på dom så att inte datorn blir ostabil PGA dessa.

Nu lite rekomendationer, i din signatur så står det att du har en Venice så jag utgår ifrån att du har det.
När du klockar och höjer volten så kommer tempen ochså att höjas så var noga med att hela tiden kontrollera temperaturen på processorn, om CPU´n blir för varm så är risken att den tar ordentligft med skada.
Jag skulle inte rekomendera dig att gå över 1.6v med luft ( detta om du har bra kylning) eller att processorn överstiger 50 grader i ful load för 24/7 körning.
Minnena diona så kan jag inte ge några råd på eftersom jag inte vet exakt vad du har för några.

Om du känner dig osäker på överklockningen så kan du läsa här på sweclockers FAQ om just detta eller så söker du på Google om överklocknings guider.

Lycka Till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Om jag får rekomendera dig nånting så skulle jag säga att du sänker tillbaka allting till originalhastighetrna...

Hur får jag reda på orginalhastigheterna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mArmelot
...har man den inte "async" så kan hårddiskar skadas...

Min ena hårddisk funkar faktiskt inte :S

Kanske beror på det..kan nån ordna fram vilka inställningar ja ska skriva in för att få orginal?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Är det en Sata disk som inte fungerar ?

Är det dom komponenterna som du har i signaturen som du vill veta originalhastigheterna på?

Nu så vet jag inte vad dina inställningar i BIOS är döpta till men du kan säkert klura ut vad det är jag menar.

FSB Frequency ska stå på 200, LDT / FSB på auto eller 5, Vcore ska stå på 1,35-1,4v, PCI-E på 100, multiplern ska stå på 9 (om din prolle går i 1800 original) multiplern kan ochså kallas CPU/FSB Frequency eller liknande.

Jag hoppas att det klarnade om inte så kanske du kan ta en bild på dina inställningar i BIOS så kan jag eller nån annan person säga vilka av dom som ska ändras och till vad.

Sedan när du ställt tillbaka allt till original så kan du själv prova att klocka processorn litegranna, det finns massa bra instruktioner båda här på Swe och på andra ställen.
Skulle det vara så att du kör fast när du ska klocka så brukar du ochså kunna få hjälp av nån snäll sweclockare.
Fördelen med att klocka själv är att du vet exakt vilka inställningar som är ändrade och du kan ändra tillbaka ifall det inte skulle fungera sedan är det väldigt roligt att klocka.
Det brukar ta nån timma innan man kommer igång och börjar att förstå hur inställningarna påverkar komponenterna och vilka inställningar som du ska ändra på men när du väl börjar att komma på hur man gör så kommer du att kunna klocka prollen själv och förhoppningsvis tycka att det är väldigt roligt som många andra på detta forum.

Edit:

Läste inte dit första inlägg så jag missade att du ställt upp dina inställningar hehe.

CPU frequency (MHz) - 200

PCIE frequency (MHz) - 100

Multiplier / voltage change - manual

Multiplier - x9 1800 MHz

Voltage - 1.35-1.4 V

Memory Clock - 200 MHz(DDR400)

När du ställt tillbaka dessa så kan du själv börja att testa ut prollen, först så sätter du divider på minnena, skulle gissa att den inställningen ligger under memory clock, du sänker den till 166 /150 eller vad du nu kan sänka dom till.

Sedan så ställer du HTT till 4, nu vet jag inte vad den inställningen heter i ditt BIOS men nånting med LDT/FSB, HTT/FSB eller nått liknande, du ska sänka den från 5 till 4, nu så kan det vara så att den inställningen står på auto i ditt BIOS men kolla inställningarna och hittar du nån som verkar stämma överens med namnen som jag gav.

Nu så kan du testa att höja prollen ett snäpp, prova som jag skrev ovanför att höja 5-10 Mhz åt gången genom att höja CPU frequency (MHz), sedan så går du in i windows och testar stabiliteten sedan fortsätter du, läs inlägget mitt ovanför.

Nu så har jag inte själv testat Asrock så jag vet inte om det är så att du måste låsa PCI och PCI-E bussen men kolla detta innan du sätter igång att klocka.

Lycka Till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Är det en Sata disk som inte fungerar ?

Är det dom komponenterna som du har i signaturen som du vill veta originalhastigheterna på?

Nu så vet jag inte vad dina inställningar i BIOS är döpta till men du kan säkert klura ut vad det är jag menar.

FSB Frequency ska stå på 200, LDT / FSB på auto eller 5, Vcore ska stå på 1,35-1,4v, PCI-E på 100, multiplern ska stå på 9 (om din prolle går i 1800 original) multiplern kan ochså kallas CPU/FSB Frequency eller liknande.

Jag hoppas att det klarnade om inte så kanske du kan ta en bild på dina inställningar i BIOS så kan jag eller nån annan person säga vilka av dom som ska ändras och till vad.

Sedan när du ställt tillbaka allt till original så kan du själv prova att klocka processorn litegranna, det finns massa bra instruktioner båda här på Swe och på andra ställen.
Skulle det vara så att du kör fast när du ska klocka så brukar du ochså kunna få hjälp av nån snäll sweclockare.
Fördelen med att klocka själv är att du vet exakt vilka inställningar som är ändrade och du kan ändra tillbaka ifall det inte skulle fungera sedan är det väldigt roligt att klocka.
Det brukar ta nån timma innan man kommer igång och börjar att förstå hur inställningarna påverkar komponenterna och vilka inställningar som du ska ändra på men när du väl börjar att komma på hur man gör så kommer du att kunna klocka prollen själv och förhoppningsvis tycka att det är väldigt roligt som många andra på detta forum.

Edit:

Läste inte dit första inlägg så jag missade att du ställt upp dina inställningar hehe.

CPU frequency (MHz) - 200

PCIE frequency (MHz) - 100

Multiplier / voltage change - manual

Multiplier - x9 1800 MHz

Voltage - 1.35-1.4 V

Memory Clock - 200 MHz(DDR400)

När du ställt tillbaka dessa så kan du själv börja att testa ut prollen, först så sätter du divider på minnena, skulle gissa att den inställningen ligger under memory clock, du sänker den till 166 /150 eller vad du nu kan sänka dom till.

Sedan så ställer du HTT till 4, nu vet jag inte vad den inställningen heter i ditt BIOS men nånting med LDT/FSB, HTT/FSB eller nått liknande, du ska sänka den från 5 till 4, nu så kan det vara så att den inställningen står på auto i ditt BIOS men kolla inställningarna och hittar du nån som verkar stämma överens med namnen som jag gav.

Nu så kan du testa att höja prollen ett snäpp, prova som jag skrev ovanför att höja 5-10 Mhz åt gången genom att höja CPU frequency (MHz), sedan så går du in i windows och testar stabiliteten sedan fortsätter du, läs inlägget mitt ovanför.

Nu så har jag inte själv testat Asrock så jag vet inte om det är så att du måste låsa PCI och PCI-E bussen men kolla detta innan du sätter igång att klocka.

Lycka Till

nepp! Det är en IDE disk som inte fungerar! Kanske inte beror på det.. den funkade precis när ja satte i den.. tog då lite musik från den o la på andra disken och började sen formatera.. då sa den att formateringen inte slutfördes och den säger så varje gång jag formaterar den..har gjort allt möjlgt i diskmgmt.msc och enhetshanteraren visar inga fel.. går inte hitta något fel någonstans.. allt visar på att den funkar.. men när ja ska gå in i den nu så säger den att hårddisken inte är formaterad..

Men jag ska testa att ställa tillbaks allt till default nu! Har bara en fråga först.. har ett 128 minne från min gamla dell xps B733r och undrar om jag kan sätta i det i nuvarande datorn?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Pc3200 = DDR400 = 200Mhz * 2 ( 400 ) Allså Double Data rate betyder det :);)

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

hårddisken började fungera direkt efter att jag ställt inställningarna i bios som Jonbass sa

Stort tack till Jonbass!!!! Då är det bara överklockningen som ska börja då! Datorn ligger på prick 1,80 GHz nu!

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
...kör några stabilitetstester som Prime 95 eller Super PI eller liknande.
Under tiden du klockar så behöver du inte köra så långa stunder utan kör Prime i ca 30-60 minuter och har du inte fått några fel så fortsätter du att höja prollen.

Hur ser felen ut när man får dom? kommer dom i prime95 lr är det windows som ger dom?

Permalänk
Medlem

Nu ska jag börja överklocka..

så här ser mitt bios ut!

När jag startar datorn trycker ja F2. Sen Kan man välja på: Main, advanced,H/W Monitor, Boot, security, exit

Jag går då in i advanced där man kan välja på: CPU configuration, chipset configuration, ACPI configuration, IDE configuration, PCIPnP configuration, Floppy configuration, superIO configuration och USB configuration.

Jag går då in i CPU configuration där det står enligt följande: Fetstilt är det valet som är markerat...

Overclocking mode - Auto, "CPU, PCIE sync", "CPU, PCIE async"

CPU Frequency - 200

PCIE Frequency - 100

Boot failure guard - Enabled, Disabled

spread spectrum - auto, disabled

cool' n' quiet - Disabled, Enabled

Processor Maximum Multiplier - x9 1800 MHz

Processor Maximum Voltage - 1,450 V

Multiplier/voltage change - Manual, auto

Processor Multiplier - x9 1800 MHz, x4-x19 (Man kan välja alla heltal mellan x4 och x19)

Processor voltage - 1,375, 1,075 V-1,450 V (Man kan välja mellan tal i lista..Talen ökar med 0,025 för varje..dvs: 1,075 - 1,100 - 1,125...)

Memory clock - 200 MHz (DDR400), 133 MHz (DDR266), 166 MHz (DDR333)

flexibility option - enabled, disabled

burst length - 4 beats, 2 beats, 8 beats

CAS latency (CL) - Auto, "2,0", "2,5", "3,0"

TRCD - Auto, 2-6 CLK

TRAS - Auto, 5-15 CLK

TRP - Auto, 2-6 CLK

MA Timing - Auto, 1T, 2T

Advanced DRAM Config - Auto, Manual

Vilka inställningar bör jag ändra förutom CPU Frequency och Processor Voltage?

Edit:

Citat:

Minnena diona så kan jag inte ge några råd på eftersom jag inte vet exakt vad du har för några.

jag trodde jag hade samsung men när jag kollar i everest så verkar det inte som så!!!

Citat:

--------[ SPD ]-------------------------------------------------------------------------------------

[ DIMM1: SpecTek (512 MB PC2700 DDR SDRAM) ]

Minnesmodulsegenskaper:
Modulnamn SpecTek
Serienummer 35001048h
Tillverkningsdatum Vecka 2 / 2003
Modulstorlek 512 MB (1 rank, 4 banks)
Modultyp Unbuffered
Minnestyp DDR SDRAM
Modulhastighet PC2700 (166 MHz)
Modulbredd 64 bit
Modulvolt SSTL 2.5
Felsökningsmetod Ingen
Uppdateringsfrekvens Reducerad (7.8 us)

Minnes synkning:
@ 166 MHz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)
@ 100 MHz 2.0-2-2-5 (CL-RCD-RP-RAS)

Minnesmodulsfunktioner:
Early RAS# Precharge Inget Stöd
Auto-Precharge Inget Stöd
Precharge All Inget Stöd
Write1/Read Burst Inget Stöd
Buffered Address/Control Inputs Inget Stöd
Registered Address/Control Inputs Inget Stöd
On-Card PLL (Clock) Inget Stöd
Buffered DQMB Inputs Inget Stöd
Registered DQMB Inputs Inget Stöd
Differential Clock Input Stöds
Redundant Row Address Inget Stöd

Minnesmodulstillverkare:
Företagsnamn Micron Technology, Inc.
Produktinformation http://www.spectek.com/menus/memory_module.asp

edit2: Kollade min stepping i everest.. den var DH-E3... om jag har förstått det rätt så kommer alla som har samma stepping att komma väldigt nära varandra i klockningarna.. så hur mycket har ni med den steppingen klarar då?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Ingen som kan hjälpa honom? Jag har nämligen samma system!

Permalänk
Medlem

CPU Frequency - 200 , den här inställningen kan du börja med att höja 5-10 Mhz alltså till 205 eller 210 Mhz till att börja med

PCIE Frequency - 100, låt den här stå på 100 Mhz, denna låser PCI och PCI-E frekvensen

Boot failure guard - Enabled

spread spectrum - disabled

cool' n' quiet - Disabled

Processor Maximum Multiplier - x9 1800 MHz

Multiplier/voltage change - Manual, är inte riktigt säker vad denna inställning gör men lämna den på manual.

Processor Multiplier - x9 1800 Mhz , nu så är din processor låst så du kan endast använda dig av 9 och neråt och jag rekomenderar dig att köra på 9án till att börja med.

Processor voltage - 1.35-1,4v , 1.35-1.4v är originalvolten på Venice och jag rekomenderar dig att börja med Stock volten och när sedan processorn inte är stabil längre på denna volten så höjer du litegranna, du skrev att det var 0.25v som var det minsta hoppet så höj då till 1.425 när du stöter på stabilitetsproblem.
Om du inte få den stabil med 1.425 så får du testa att höja litegranna till 1.45 osv.
När du kommit så högt att din volt börjar att närma sig 1.6v så börjar du att komma till gränsen för luft kylning eller om din temp börjar att överstiga 50 grader, för luft så rekomenderar jag inte att din temp överstigen 50 grader vid överklockning eller att du höjer volten över 1.6,
Nu så kanske inte nån grad över 50 gör så mycket men personligen så skaffar jag mig bättre kylning innan jag fortsätter attt höja om min temp går över 50.
Samma med volten, 1.6-1.65 är det max rekomenderade volten för luft klockning och 24/7 körning.

Memory clock - 133 MHz (DDR266) eller 166 MHz (DDR333), se bara till så att minnena ligger under 200 Mhz när du testa processorn, med 166 (DDR 333) så kommer dina minnena att ligga på 163,64 Mhz när du kör i 200 Mhz och med 133 DDR (266) så ligger dina minnen i 128,57 Mhz när du kör i 200 Mhz.

flexibility option - disabled

Sedan så inne i chipset configuration måste du ändra HTT så att du ligger under 1000 när du klockar, försök att hålla denna nånstans mellan 800-1000 men inte över för så kommer du att få stabilitetsproblem.
Jag har för mig att inställningen heter CPU-NB link speed och NB-SB link speed på Asrock kortet.
Nu så ser inställningen ut lite anorlunda på Asrock än vad den är på ex DFI, på Asrock så är dina inställningsmöjigheter dessa /auto/200/400/600/800/1000.
Du kan räkna ut vad du ska ställa inställningen, om du kör FSB´n tex i 250 , 800/200 x 250 =1000, du kan alltså upp till 250 Mhz köra denna inställning i 800 sedan så måste du sänka den till 600.

NB and SB link width 16.

Gated Clock function disabled.

HTT to PCI decode på auto.

Nu så vet jag inte riktigt vad du använder för minnen så jag vågar mig inte på en chansning med timingsarna utan om du berättar vad du har för minnena exakt vilka så kan jag göra en bättre gissning, nu så rekomenderar jag dig att låta timingsarna stå på auto eller vad dom är inställda på nu om din dator är stabil.
När du testat processorn så sänker du minnena under dess originalhastighet och är minnena stabila i 200 med timingsarna som du använder nu så kan du låta dom vara tills vidare.

Jag tror att jag fått med allt nu, om jag missat nånting så säg till.
Måste ochså säga att jag inte är så insatt i Asrock så det kan vara så att jag gett fel namn på inställningen eller liknande så ha överseende med det.
Om det är nån som är mera insatt i detta moderkort och ser att nånting misstämmer så vore jag tacksam om ni kunde rätta mig.
Jag har skrivit ihop detta under väldigt kort tid eftersom jag sitter på jobbet men ska kolla igenom detta nogrannare när jag kommer hem men jag tror att jag fått med allt.

Jag hoppas att detta hjälper dig på vägen och är det nånting som du undrar över så fråga.

Lycka Till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Verligen snällt a dej jonbass!

Permalänk
Medlem

Jonbass:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av squasho

Overclocking mode - Auto, "CPU, PCIE sync", "CPU, PCIE async"

burst length - 4 beats, 2 beats, 8 beats

CAS latency (CL) - Auto, "2,0", "2,5", "3,0"

TRCD - Auto, 2-6 CLK

TRAS - Auto, 5-15 CLK

TRP - Auto, 2-6 CLK

MA Timing - Auto, 1T, 2T

Advanced DRAM Config - Auto, Manual

du svarade aldrig på dessa här.. tolkar det som att jag ska låta dom vara som dom är?

Citat:

NB and sb link width 16.

Gated Clock function disabled.

HTT to PCI decode på auto.

sen dessa här inställningarna.. var finns dom?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Dessa inställningar ska finnas under chipset configuration, nu som jag skrev är jag ingen mästare på Asrock korten så jag kan ha fel, annars så kan du söka litegranna inne i BIOS efter liknande namn på inställningar.

Varför jag inte gav dig några råd om minnena var därför jag inte är säker vad du använder för minnen, om du berättar exakt vilka minnen du använder så är det enklare att ge några råd om timingsar till dom.

Om det är så att dina minnen är stabila i 200 Mhz med dom timingsar som du använder nu så kan du under tiden som du klockar processorn låta dom vara, eftersom du sätter divider på minnena så kommer dom att arbeta under 200 Mhz och är då timingsarna stabila i stock hastigheterna så ska det inte vara några problem.

Det du kan göra är att när du vet hur högt du kan klocka prollen är att tweaka dina timigsar litegranna så att du kan höja resultaten lite mera, är det så att du har bra överklockningsminnen så som TCCD minnen eller liknande så kan du efter du testat prollen att köra dessa i samma hastighet men om dom inte är överklocksvänliga så rekomenderar jag dig att låta dividern stå kvar på dom.

Overclocking mode - PCIE async , jag gissar på att denna inställning ska vara på async för annars så kommer PCI-E, PCI mm att följa med överklockningen vilket du inte vill eftersom då kommer hårddiskarna att påverkas samma med grafikkort mm.
Om du använder async så ställer du in PCI-E på 100 och där så stannar den så det rekomenderar jag dig att ställa in här.

En annan fråga, vad har du för BIOS på ditt moderkort alltså vilken version är det??
Samma med minnena, vad använder du för minnen?? det är viktigt ifall jag ska ge dig några råd om inställningarna till dom.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Dessa inställningar ska finnas under chipset configuration, nu som jag skrev är jag ingen mästare på Asrock korten så jag kan ha fel, annars så kan du söka litegranna inne i BIOS efter liknande namn på inställningar.

Varför jag inte gav dig några råd om minnena var därför jag inte är säker vad du använder för minnen, om du berättar exakt vilka minnen du använder så är det enklare att ge några råd om timingsar till dom.

Om det är så att dina minnen är stabila i 200 Mhz med dom timingsar som du använder nu så kan du under tiden som du klockar processorn låta dom vara, eftersom du sätter divider på minnena så kommer dom att arbeta under 200 Mhz och är då timingsarna stabila i stock hastigheterna så ska det inte vara några problem.

Det du kan göra är att när du vet hur högt du kan klocka prollen är att tweaka dina timigsar litegranna så att du kan höja resultaten lite mera, är det så att du har bra överklockningsminnen så som TCCD minnen eller liknande så kan du efter du testat prollen att köra dessa i samma hastighet men om dom inte är överklocksvänliga så rekomenderar jag dig att låta dividern stå kvar på dom.

Overclocking mode - PCIE async , jag gissar på att denna inställning ska vara på async för annars så kommer PCI-E, PCI mm att följa med överklockningen vilket du inte vill eftersom då kommer hårddiskarna att påverkas samma med grafikkort mm.
Om du använder async så ställer du in PCI-E på 100 och där så stannar den så det rekomenderar jag dig att ställa in här.

En annan fråga, vad har du för BIOS på ditt moderkort alltså vilken version är det??
Samma med minnena, vad använder du för minnen?? det är viktigt ifall jag ska ge dig några råd om inställningarna till dom.

Allt jag vet om mitt bios är detta:

Citat:

BIOS egenskaper:

BIOS typ - AMI
System BIOS datum - 08/26/05
Video BIOS datum - 05/09/20

Allt jag vet om mina minnen är det som jag skrev innan.. om inte det räcker.. hur kan jag få reda på mer? Jag trodde själv jag hade samsung PC3200 minnen men enligt everest har jag följande:

Citat:

--------[ SPD ]-------------------------------------------------------------------------------------

[ DIMM1: SpecTek (512 MB PC2700 DDR SDRAM) ]

Minnesmodulsegenskaper:
Modulnamn SpecTek
Serienummer 35001048h
Tillverkningsdatum Vecka 2 / 2003
Modulstorlek 512 MB (1 rank, 4 banks)
Modultyp Unbuffered
Minnestyp DDR SDRAM
Modulhastighet PC2700 (166 MHz)
Modulbredd 64 bit
Modulvolt SSTL 2.5
Felsökningsmetod Ingen
Uppdateringsfrekvens Reducerad (7.8 us)

Minnes synkning:
@ 166 MHz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)
@ 100 MHz 2.0-2-2-5 (CL-RCD-RP-RAS)

Minnesmodulsfunktioner:
Early RAS# Precharge Inget Stöd
Auto-Precharge Inget Stöd
Precharge All Inget Stöd
Write1/Read Burst Inget Stöd
Buffered Address/Control Inputs Inget Stöd
Registered Address/Control Inputs Inget Stöd
On-Card PLL (Clock) Inget Stöd
Buffered DQMB Inputs Inget Stöd
Registered DQMB Inputs Inget Stöd
Differential Clock Input Stöds
Redundant Row Address Inget Stöd

Minnesmodulstillverkare:
Företagsnamn Micron Technology, Inc.
Produktinformation http://www.spectek.com/menus/memory_module.asp

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

nu borde väl jonbass veta vilka minnen och bios d e?