Bli SuperUser på ditt NotSoSmarta TG789VN

Permalänk
Medlem

VOIP

Hej! Tack så mycket för hjälpen att bli superuser. Det var väldigt enkelt! Nu tänkte jag ställa in en egen SIP server som tex voipstunt.com. Tyvärr funkar det inte. Voice lampan lyser inte på routern. I routern så står det Kontaktar "DHCP-server...". Någon som vet vad jag måste göra?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Extern HDD via TG789vn

Nu är jag trött i skallen och lite lat efter en hel dags pillande samt två jättelånga samtal med Telia som inte löste mitt problem - Om denna fråga redan avhandlats här får ni skriftligt slå mig på fingrarna, jag orkar inte söka igenom forumet helt och hållet.

Jag har jailbreakat min Apple TV 2 idag och lyckats få den att klockrent streama material från min externa HDD som är kopplad med USB till Telias (o)Smart-modem.

Problemet är att när jag försöker komma åt hårddisken genom FTP som är inställt genom gränssnittet i routern så kommer det upp en sedvanlig FTP-ruta som kräver användarnamn och lösenord och min fundering är hur i helvete man får tag på dessa uppgifter?

Telia vet inte med sig att det ska finnas något lösenord och jag har testat de flesta standardadminvarianter som brukar sättas upp av en router men får det icke att fungera.

Är problemet att jag inte är SuperUser på TG789vn?

Vore grymt om någon hade lösningen på mitt problem - Min kära sambo börjar nämligen tröttna på att jag står och trampar i lera med detta nu!

Visa signatur

/najjz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av najjz:

Nu är jag trött i skallen och lite lat efter en hel dags pillande samt två jättelånga samtal med Telia som inte löste mitt problem - Om denna fråga redan avhandlats här får ni skriftligt slå mig på fingrarna, jag orkar inte söka igenom forumet helt och hållet.

Jag har jailbreakat min Apple TV 2 idag och lyckats få den att klockrent streama material från min externa HDD som är kopplad med USB till Telias (o)Smart-modem.

Problemet är att när jag försöker komma åt hårddisken genom FTP som är inställt genom gränssnittet i routern så kommer det upp en sedvanlig FTP-ruta som kräver användarnamn och lösenord och min fundering är hur i helvete man får tag på dessa uppgifter?

Telia vet inte med sig att det ska finnas något lösenord och jag har testat de flesta standardadminvarianter som brukar sättas upp av en router men får det icke att fungera.

Är problemet att jag inte är SuperUser på TG789vn?

Vore grymt om någon hade lösningen på mitt problem - Min kära sambo börjar nämligen tröttna på att jag står och trampar i lera med detta nu!

Ftp servern är väl inte tänkt för delning i det egna nätverket däremot delas allt som ligger i mapparna "Shared" och "Media" i rooten ut direkt, det dyker upp som \\THOMSON\Media och \\THOMSON\Shared i det egna nätverket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Failias skitrouter vägrar brygga vdsl-anslutningen.
Står bryggat på adsl och att port 4 skall ha internet men ingen annan.
Problemet är att den fortfarande routar för glatta livet och alla portar UTOM port 4 har internet.
Har en på supporten som inte vet vad han skall göra.
Får han det inte att fungera så funderar jag på att be om ersättning för ett nytt modem.
Tips på modem någon? eller är det bara Zyxel 870H-51A V2 som gäller?

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Revivar detta, har problem med intrångsavkänning jag med, den blockar udp_flood och massa annat skit och förstör spel, kontaktade kundservice och tjejen visste inget om detta, och ville leda mig till premium support som kostar 19kr/Minut wtf, har Thomson TG784, finns det någon annan väg?

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Tycker det är mycket märkligt av Telia att ta betalt extra för att ge sina kunder hjälp med att få grundläggande funktioner att fungera. Den så kallade premiumsupporten har jag fått intrycket av att den är till för att få hjälp med att integrera eller få andra saker i hemmet att fungera ihop med uppkopplingen, saker som Telia inte har support på.

Dock kan man ju tycka att helt vanlig datatrafik som bara ska funka, men som inte funkar eftersom modemet suger eller är felkonfigurerat, är något de ska hjälpa tiill med utan kostnad. Att Telia ser det som "Premium hjälp" att få spel att lira över modemet är ju helt sjukt.

Kan tillägga att för mig har det aldrig varit några problem. Har själv lirat World of Warcraft, Starcraft 2, Quake online m.m. helt utan problem, så varför andra har problem kan jag inte riktigt förstå. Kanske ligger det i att det är flera olika firmwares som används på modemen och vissa kanske strular medan andra fungerar bra.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk

Jag har TG789vn, och undrar, kan man får den att bry sig om QOS packet, för min verkar skita i dom totalt, och prioriterar inget, utan bara kör på vad som finns, vilket skapar lag och sånt i VOIP program.

Permalänk

Har nån lyckats med nya firmware 8.C.H.2 (SU altså) ?

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultimatescar:

Har nån lyckats med nya firmware 8.C.H.2 (SU altså) ?

Ber om ursäkt för necro, undrar också över detta, ingen som har lyckats komma vidare med superuser på den nyaste firmwaren 8.C.H.2?

Visa signatur

i7 9700k - Noctua NH-D15 - ASUS Z390 ROG - 16 GB Corsair Vengeance 3200 MHz
ASUS RTX 2080 - NZXT H440 - Rival 600 - Ducky Shine One 2 Mini MX Red - Sennheiser HD 650 - Schiit Modi & Magni 3 - ASUS PG278Q ROG Swift

Permalänk

Det verkar inte så.

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Vad är det som gör denna router så dålig enligt er?

Oh crap, vart ska jag börja...

1) Dels går det inte att confa eller stänga av intrångsskyddet, så Xbox Live (bland annat) funkar kanske 1 gång av 10, om alls.
2) Prestandan är rutten. Det märks enklast på varierande testresultat (bredbandskollen) men även webbgränssnittet är ju cp-segt.
3) Vidarebefordrade portar stoppas fast det finns undantag i brandväggen.
4) Du har ingen port triggering eller översättning från externa till interna portar (t.ex 23000 ska leda till intern 3389).
5) Du kan inte confa vad du vill själv. Meningen är att du ska låta stora starka Telia göra allting åt dig, men du får ändå pynta premiumsupport för att få till det.

Allting funkar jättebra om man är vanlig användare utan vidare önskemål än att "allt bara ska funka", och man med det menar noll egen config. Du kan köra TV, telefoni och bredband utan problem (oftast), visserligen med en omstart var 14'e dag, om det bara avser http och tv / tel.

Jag vill hellre ta eget ansvar. Vill man inte ta eget ansvar så är det egentligen ingen poäng att ens läsa den här tråden

Visa signatur

Core i7, 8GB, SSD, W7P - HP Elitebook :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiam:

Ber om ursäkt för necro, undrar också över detta, ingen som har lyckats komma vidare med superuser på den nyaste firmwaren 8.C.H.2?

Nej, jag har googlat galet i dagar på detta. Har testat alla metoder som tidigare föreslagits - USB root access, logga in med "Aqi47sEL", testat att bakdatera firmware, men inget funkar. Tror storebror Telia har googlat de också, och anpassat firmware efter det. Tar väl lite tid, men nån gång när nån haxxersjäl orkar så kommer det väl en fix. Jag ångrar idag att jag konstant somnade på Linuxlektionerna

Visa signatur

Core i7, 8GB, SSD, W7P - HP Elitebook :)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Phatsta:

Oh crap, vart ska jag börja...

1) Dels går det inte att confa eller stänga av intrångsskyddet, så Xbox Live (bland annat) funkar kanske 1 gång av 10, om alls.
2) Prestandan är rutten. Det märks enklast på varierande testresultat (bredbandskollen) men även webbgränssnittet är ju cp-segt.
3) Vidarebefordrade portar stoppas fast det finns undantag i brandväggen.
4) Du har ingen port triggering eller översättning från externa till interna portar (t.ex 23000 ska leda till intern 3389).
5) Du kan inte confa vad du vill själv. Meningen är att du ska låta stora starka Telia göra allting åt dig, men du får ändå pynta premiumsupport för att få till det.

Allting funkar jättebra om man är vanlig användare utan vidare önskemål än att "allt bara ska funka", och man med det menar noll egen config. Du kan köra TV, telefoni och bredband utan problem (oftast), visserligen med en omstart var 14'e dag, om det bara avser http och tv / tel.

Jag vill hellre ta eget ansvar. Vill man inte ta eget ansvar så är det egentligen ingen poäng att ens läsa den här tråden

Det som finns att klaga på är att den bara har 100Mbit portar och saknar 5GHz radio, du kan inte konfigurera allt själv men det du klagar på kan du göra, jag har inga probelem med min, den är hur stabil som helst och modemdelen är bra. Thomsonen presterar ungefär så bra som adsl tillåter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.