Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk

Permalänk
Melding Plague

Airtec Pro Type1 – batteridrivet alternativ till tryckluft på burk

Testlabbet har lagt vantarna på ett batteridrivet alternativ till tryckluft på burk och blivit väldigt förtjusta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har något liknande men annan modell/märke och är grymt nöjd med den! Bra tryck och batteriet räcker hyfsat länge

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Jobbar man med att testa datorer och komponenter 24/7, visst. Hemmapulare? Eh, burken med tryckluft räcker ett år...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Men tänk på att luften som kommer ur röret på burken har väldigt litet tvärsnitt så trycket just där kan vara större.
Att testa vindstyrkan i slutet på tunneln säger inte mycket om utgångshålen är olika stora. Flöde per mm2 utgångshål är viktigare. Den med högst flöde per mm2 utgångshål kommer att orka blåsa bort saker med högre densitet eller som sitter fast hårdare än det med lägre.

Skrivet av KroesusSork:

Jobbar man med att testa datorer och komponenter 24/7, visst. Hemmapulare? Eh, burken med tryckluft räcker ett år...

Vi bränner 2 burkar om dagen på jobbet när vi blåser kontakterna på radiotesterna så för oss skulle det vara fantastiskt om den här fungerar lika bra.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

En av 2000 olika varianter på detta.
Har en själv såklart, ett alternativ till tryckluft kanske men definitivt inte en ersättare.
Men man sparar snart in kostnaden för luft på burk om man använder sådana skapligt ofta.

Permalänk

Det är en typisk pryl som man borde gå ihop flera och köpa en, för man har ej plats åt allt bra att ha en gång vartannat år. Så jag fortsätter städa datorn med min lilla tvätt. https://www.smartverkstad.se/verkstadsutrustning/hogtryckstva...

Permalänk
Medlem

Har denna. 249kr på Biltema.
Tror det blev en korv på vägen ut med

https://www.biltema.se/fritid/friluftsliv-och-camping/luftmad...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Har denna: https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/elverktyg-oc...
Är grym, tillkommer iofs batteri men kör man skruvdragare osv så är det win win
Köpte för 199:- på rea!

Permalänk
Medlem

Tänkte bara på två saker som jag tyckte skulle nämnas här.

1) luft på burk - är inte luft på burk utan en sprayflaska full med pentan eller likvärdigt lågkokande kolväte. Den är extremt brandfarlig och inte speciellt förnyelsebar.

2) anledningen till att man inte ska använda en kompressor för att generera tryckluft till dammrensning har jag förstått att det beror på att det som kommer ut innehåller laddade partiklar, som kan skada elektronik, vilket inte skulle skapas vid pentan sprayburken. Är det något som denna manick inte skapar? Hur har de lyckas med det?

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk

Själv kör jag med en ganska tyst kompressor från Stanley för 1899 kronor, perfekt till allt från datorn till analog film till vinyl till vanlig städning av grejer med trånga hörn
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Bra att känna till att det finns 100 olika varianter av denna på Amazon till halva priset.

Alla med liknande effekt

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Jobbar man med att testa datorer och komponenter 24/7, visst. Hemmapulare? Eh, burken med tryckluft räcker ett år...

Du vet man kan blåsa rent mer saker hemma än dattan....

Exv prydnadsföremål. Eller om man är AFOL med pjäser som drar åt sig damm

Permalänk
Medlem

Den såg intressant ut tills jag scrollade ner och kollade priset... om den varit halva det så hade jag kunnat fundera på det men hell no till det priset. Har köpt 2 burkar tryckluft de senaste typ 12 åren

Skrivet av AppendixSE:

Bra att känna till att det finns 100 olika varianter av denna på Amazon till halva priset.

Alla med liknande effekt

Och antagligen en tiondel av byggnadskvalitén, om ens de

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

Men blås från en fläkt är väl verkligen inte samma sak som trycket man får genom en smal riktad slang som når in mellan flänsarna på en kylare och likande?

Måste ju skilja tiopotenser i lokalt luftflöde?

Sen kanske denna kan räcka ändå, men det borde inte ersätta alla usecase

Permalänk
Medlem

Har samma för att blåsa upp luftmadrasser vid havet samt rensa damm. Grym liten sak som räcker huuuuuur länge som helst per laddning. Och så billig

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Hade varit goare med sladd och lite mer kräm, men jobbar man ute i fältet och behöver blåsa av elektronik är det väl helt klockrent!

Permalänk
Medlem

Får nog ta och beställa en sån till jobbet. Det går åt för mycket tryckluft på burk pga att det är slappare än att dra fram slang från arbetsluften, är ofta slut när man behöver det till känsliga grejer man inte vill riskera att få kondensvatten/oljedimma i.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

trotts att priset är lite saftigt, så kan detta vara nått för mig som fan är livrädd varje gång jag ska in i datorn och härja med luft på burk, rädd att vätska ska spruta och att nått då går sönder.
kanske får ta smällen att det känns lite i plånkan, det är ju bara 1 gång som det gör det, sen har man ju en säker och stabil sak när man ska göra rent.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

trotts att priset är lite saftigt, så kan detta vara nått för mig som fan är livrädd varje gång jag ska in i datorn och härja med luft på burk, rädd att vätska ska spruta och att nått då går sönder.
kanske får ta smällen att det känns lite i plånkan, det är ju bara 1 gång som det gör det, sen har man ju en säker och stabil sak när man ska göra rent.

Inte så stabil ändå, när phlopydisk påpekade ovan att det kommer laddade partiklar ur en sådan mackapär.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Jag kan säga att köper man en sådan här eller en som kör på sladd sparar man in på ett eller två år. Det brukar ju gå på runt två tryckluft på burk per halvår eller 4-5 st per år och bara det är ju minst 500 kr. Redan år två har man tjänat in på det. Dessutom behöver man inte vara rädd att göra slut på vätskan eller måste vara varsam för att spara på mängden. Har oftast märkt att även om det finns vätska kvar så är de eller mindre värdelösa och utblåset blir mycket svagare när man gjort av med halva mängden i en burk.

Sedan vet jag inte hur det är med laddade partiklar med en sådan här på batteri eller sladddriven sak. Det kanske borde gå att testa på något sätt?

Skrivet av KroesusSork:

Jobbar man med att testa datorer och komponenter 24/7, visst. Hemmapulare? Eh, burken med tryckluft räcker ett år...

Då gör du inte rent datorn mer än en gång per år. Tryckluft på burk går åt väldigt fort.

Permalänk
Medlem

Köpte en liknade för något år sedan på rea hos webhallen.
iiglo Rechargeable Air Duster

Den låter mycket men funkar för mina behov. Bäst var den till att gå fart på grillen

Permalänk
Snusfri

Köpte denna Woowind Y02 för 202:- när den var på rea och är nöjd med den.

Den låter en del men det är bra tryck och blåser rent bra imho.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag kör denna, fungerar kanon.
https://www.amazon.se/dp/B0B2DMPFQJ?th=1

Permalänk
Medlem

Är den ESD-säker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Den såg intressant ut tills jag scrollade ner och kollade priset... om den varit halva det så hade jag kunnat fundera på det men hell no till det priset. Har köpt 2 burkar tryckluft de senaste typ 12 åren

Och antagligen en tiondel av byggnadskvalitén, om ens de

Stämmer inte, min är supergedigen, bra lithiumbatteri och rejält med blås. Gissar att det är samma som den på Inet med annat skal och namn.

Permalänk
Skrivet av KroesusSork:

Inte så stabil ändå, när phlopydisk påpekade ovan att det kommer laddade partiklar ur en sådan mackapär.

seriöst? jahopp, då sprack den iden då
back to luft på burk då

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Skrivet av mangemani:

seriöst? jahopp, då sprack den iden då
back to luft på burk då

Finns det ingen ESD-säker?

Permalänk
Medlem

Visste inte att detta fanns. Trodde det bara var burk eller stor kompressormaskin som gällde.

Lite dyrt men nog bättre alternativ än att blåsa med munnen.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Denna ska väl inte användas i en dator då den skapar statisk elektricitet precis som en dammsugare fast i omvänd ordning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Denna ska väl inte användas i en dator då den skapar statisk elektricitet precis som en dammsugare fast i omvänd ordning?

Är väl ändå bättre då du inte behöver röra med munstycket på komponenterna som med en dammsugare ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM