Permalänk
Medlem

7900GT 1,4Vmod-guide.

Tänkte visa vad som behövs och hur man moddar kortet för att komma upp i 600+MHz på gpun. Stort tack till killarna på XtremeSystems-forumet som fixat modden.

TÄNK PÅ ATT TEMPERATUREN KOMMER ÖKA LITE EFTER MODDEN SÅ REKOMMENDERAS INTE OM NI BARA HAR STANDARDFLÄKTEN. MODDA PÅ EGEN RISK!

Då börjar vi. Det ända som behövs är ledande färg (finns tex hos Kjell&Co för 39kr), lite tejp och en stadig hand.

Här syns silverfärg jag använde och tandpetare plus en enkel skiss.

På den här bilden syns var på kortet vi ska måla.

Och området i närbild där jag har markerat med rött färg vad som ska kopplas ihop. Tänk på att skrapa lite på punkterna så silverfärgen får bättre kontakt.

På den här bilden har jag klistrat fast en bit tejp och rispat en kanal för silverfärgen för att denne ska fästa bättre. Färgen ville inte riktigt fästa direkt på kretskortet.

Slutresultatet! Dessa 0,2V extra till GPU:n gav mig 640MHz mot ca 570MHz innan.

Det finns fler moddar där man kan få ut 0,35V extra tex och då målar man bara en sträck till från kretsen vi gjorde i den här modden. Är ni intresserade för den och andra moddar till 7900GT besök VR-Zone och Extreme Systems forumet.

Lycka till!

Permalänk

nice , tror många vill ha detta, och det är tydligen många som har vmoddat och dratt upp sina kort till en 700-800Mhz och kör stabilt 24/7. med luftkylning.

med stock så har dem kört 24/7 runt 650-700 vilket är bra resultat .

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen

Undrar vad mina kort vill efter den här modden. Har inte orkat kolla var man hittar ledande färg i staden.

Hur raspade du en kanal till färgen? Behövde du raspa på jordkontakten?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Undrar vad mina kort vill efter den här modden. Har inte orkat kolla var man hittar ledande färg i staden.

Hur raspade du en kanal till färgen? Behövde du raspa på jordkontakten?

Med en liten skruvmejsel...japp respade också i jordkontakten men inte mycket.

Permalänk

okej, en sak som fattas då bara, frågan är vart man köper ledande färg ?, så fort jag har köpt det så är det modd som gäller

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
okej, en sak som fattas då bara, frågan är vart man köper ledande färg ?, så fort jag har köpt det så är det modd som gäller

Läs min post igen! Står längst upp att Kjell&Co har den!

Permalänk
Medlem

Men hur fungerar det är det stor risk att kortet går sönder efter en sådan modd?

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Läs min post igen! Står längst upp att Kjell&Co har den!

sry såg inte de förns nu. men hm det är som vanlig färg typ bara att den leder ström ? och den fastnar ? då är det ju toppen om man kan börja göra dom du gjorde att man "målar" på tejpen så slipper man kladda ner gkortet. perfa då blir de kjell nästa

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
sry såg inte de förns nu. men hm det är som vanlig färg typ bara att den leder ström ? och den fastnar ? då är det ju toppen om man kan börja göra dom du gjorde att man "målar" på tejpen så slipper man kladda ner gkortet. perfa då blir de kjell nästa

Han rispade igenom tejpen. Tejpen är nog mest för att skydda så det inte kommer färg på sidorna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
Han rispade igenom tejpen. Tejpen är nog mest för att skydda så det inte kommer färg på sidorna.

aha, ok. ne jag tänkte smo så att man kunde måla på tejpen ifrån punkt A sen över tejpen till punkt B. hade det funkat tro ?.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Väldigt snyggt. Gillar skissen.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Om jag införskaffar ett 7900GT så får det bli till att testa denna mod

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
aha, ok. ne jag tänkte smo så att man kunde måla på tejpen ifrån punkt A sen över tejpen till punkt B. hade det funkat tro ?.

Ja det funbkar. Du vill ju leda mellan de två punkterna på kortet. Spelar ingen roll om du målar på kortet, en tejp bit elelr om du lägger dit ett pappr och målar på. Bara det går en kort vähg mellan de två punkterna.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Ja det funbkar. Du vill ju leda mellan de två punkterna på kortet. Spelar ingen roll om du målar på kortet, en tejp bit elelr om du lägger dit ett pappr och målar på. Bara det går en kort vähg mellan de två punkterna.

okej nice då blir de att måla, måla, mååååla, vi syynes nattatiiid, vi modda, modda, moooodaa, för vi har iiiiinget liiiiiiiv

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

A.N'doja skriv när du gjort det för ja har beställt ett nästan likadant kort som dej så säg om det var lätt eller svårt

Visa signatur

Opteron 165 1.8Ghz @ 2.6, vcore 1.4v > G.Skill F1 PC3200 (2x1GB) 2-3-2-5 > DFI LanParty Ultra-D >BFG 7900GT @475/1360Mhz> Big Thyphoon > WD Caviar 250GB >

Permalänk
Discokungen

Men blir det verkligen 1,4V? Färgen måste ju ha betydligt mer motstånd än en vanlig sladd som man löder mellan punkterna?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juggo
A.N'doja skriv när du gjort det för ja har beställt ett nästan likadant kort som dej så säg om det var lätt eller svårt

Han kanske har förstört sitt kort , han har inte skrivit något idag :o.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakoob
Han kanske har förstört sitt kort , han har inte skrivit något idag :o.

Han spelar som bara den

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Han spelar som bara den

Bättre än att hänga på ett forum 24/7.

Permalänk
Medlem

Fasen vad sugen jag blev Ska byta till en opteron 144 (har en hemma) och ett par nya minnen, sen ska jag voltmodda kortet och klå er alla

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk

Det var skit lätt, fast jag var lite skakis då jag aldrig gjort det innan och mellan dom här löddningarna var det fan inte långt alltså. du borde ha förstorinsglas om ni ska pilla med detta så som jag gjorde, kan alltid vara bra och ha förstoringsglas, jag önskade jag hade det. fast det gick tydligen bra ändå. det är skit lätt och jag fästet allt på kortet direkt, och det är lätt att ta bort det hela med aceton sedan.

så nu är mitt Kort orginalt: 2D Läge 560/1650Mhz och i 3D Läge 650/1760Mhz och det rullar på och jag sätter nästan 11 tusen i 3dmark05 med denna klock, kan dock köra i 695/1860Mhz men varför ska jag göra de ?

finsn liksom ingen anledning, ligger mellan ett X1900XT och XTX.

bara dom 256DDR som gör lite onytta i dom högsta upplösningarna men det spelar jag inte ändå, spelar bara i 1024 då jag inte har nån skärm som klarar högre i 85 Hz. och eftersom jag är en cs snubbe och har vart det sen '99 så är jag beroende av Hz då jag spelar med 100Hz i 640*480. kan dock spela i 1280*960 i 60Hz men då blir jag dum i huvet efter ett tag.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

A.N'doja
Körde du på tejpen eller la du färgen direkt på kortet.
Vore ju smidigt om man te.x la en tejp över bara och sedan gjorde hål i tejpen precis på¨lödpunkterna och sedan bara målar på tejpen. Då är det ju plättlätt att bara ta bort tejpen när man vill ha tillbaka i orginal.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
A.N'doja
Körde du på tejpen eller la du färgen direkt på kortet.
Vore ju smidigt om man te.x la en tejp över bara och sedan gjorde hål i tejpen precis på¨lödpunkterna och sedan bara målar på tejpen. Då är det ju plättlätt att bara ta bort tejpen när man vill ha tillbaka i orginal.

nackdelen där är att så fort det kmr färg på kanten på tejpen som det måste göra när du närmar dig den första punkten så sprider sig färgen med kanten på tejpen och kan nudda nåt annat.

eftersom det är flytande så bestämmde mig jag att göra det , sen hade jag inget förstoringsglas vilket jag skulle ha haft, det är så minimalt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Liten update.

Testade 1,55V modden men tyckte grafikkortet lät lite mycket vid belastning (tjutande ljud från spolarna på grafikkortet) och det gav inte så mycket extra (250 mer poäng i 3dmark05 vid 680MHz på gpu:n) så jag återgick till 1,4V igen. Kunde klocka högre men fick då sämre resultat.

Det tjuter också med 1,4V modden men inte mycket. Det skadar inget då det är spolarna som vibrerar helt enkelt men inte kul med oludet.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakoob
Bättre än att hänga på ett forum 24/7.

Tack för den. Sitter på ena datorn och spelar och andra och surfar

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Liten update.

Testade 1,55V modden men tyckte grafikkortet lät lite mycket vid belastning (tjutande ljud från spolarna på grafikkortet) och det gav inte så mycket extra (250 mer poäng i 3dmark05 vid 680MHz på gpu:n) så jag återgick till 1,4V igen. Kunde klocka högre men fick då sämre resultat.

Det tjuter också med 1,4V modden men inte mycket. Det skadar inget då det är spolarna som vibrerar helt enkelt men inte kul med oludet.

hm skumt jag får inget tjutande ljud ?:S

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Fan va man blir intresserad utav 7900GT när alla tycks klocka så bra med voltmodden. Hade tänkt vänta först till DX10 korten kommer ut förrän jag uppgraderar men det är svårt att hålla emot nu. Dessutom drar de lite ström och är riktigt svala.

Mitt 6800GT med Zalman VF700-CU i full hast och AS5 överklockat till 440/1155MHz med org volt blir 70 - 71C som mest. Idle ligger oxå rel. högt på ~54C. Dock gick den upp i 87C med org kylningen efter lite extrafläktar runt kortet, utan dem var den uppe i hela 95 - 97C men tror sensorn måste ljuga lite dock eftersom även i en hast av 430/1140MHz och 98C fick jag inga artifakter lr några stabilitetsproblem.

Hursomhelst.... vem behöver ett 4500kr+ kort när man kan få ett lika bra presterande för sådär 2900 - 3000:-

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
hm skumt jag får inget tjutande ljud ?:S

Du hör det om du trycker på identifiera optimala klockfrekvenser i drivrutinen

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Du hör det om du trycker på identifiera optimala klockfrekvenser i drivrutinen

nope har testat..kanske om jag inte haft mina 5stycken 120mm i datorn samt deltan på lågvarv

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Hursomhelst.... vem behöver ett 4500kr+ kort när man kan få ett lika bra presterande för sådär 2900 - 3000:-

7900Gt klart det bästa kortet på marknaden OBS:( skrev ej att det presterade bäst).

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
nope har testat..kanske om jag inte haft mina 5stycken 120mm i datorn samt deltan på lågvarv

7900Gt klart det bästa kortet på marknaden OBS:( skrev ej att det presterade bäst).

Jag som blir sinnessjuk om en dator låter mer än ett tyst brummande. Stör mig som fan på mitt Lian Li för att det sitter ett brutalt fläktgaller i vägen (PC-V1200) och det ska snart bort hähähähä

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld